جوزپ بورل: آمریکا و اروپا باید به‌دنبال راهی برای توسعه برجام باشند


جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این اتحادیه باید راهی برای پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای و پایبند کردن کامل ایران به این توافق پیدا کند، خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای، نقطه عطفی در زمینه دیپلماسی به‌شمار می‌رود و اتحادیه اروپا و آمریکا باید دنبال راه‌هایی برای تجدید حیات این توافق و توسعه آن باشند. وی افزود: چنین توافقی می‌تواند به‌شکل توافق بزرگ‌تری باشد که مطالباتی گسترده‌تر از ایران دارد و به‌ازای آن مشوق‌های اقتصادی بیشتری مطرح می‌کند و در آن مسائلی مطرح می‌شود که بر نگرانی‌های مشروع منطقه‌ای- هم نگرانی‌های ما و هم نگرانی‌های ایران-اثرگذارند.
ابراز علاقه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای توسعه برجام در حالی است که روز گذشته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: مواضع ایران درباره برجام، ثابت و بدون تغییر است. برجام یک بار مذاکره شد، این توافق نتیجه مقاومت ایران بوده، امضا شده و در قطعنامه 2231 درج شده است. نه ایران چیزی را که یک بار مذاکره شده است مجدداً مذاکره می‌کند و نه الزام‌آور بودن قطعنامه 2231 از آن کم می‌شود.
گفتنی است طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی را با ایران مبادله کند؛ اما اعضای اروپایی برجام طبق سازوکار اینستکس، به هیچ عنوان از ایران نفت نمی‌خرند و تبادلات بانکی را نیز برقرار نمی‌کنند؛ بلکه صرفاً از طریق این کانال، در ازای خرید نفت ایران توسط کشورهای غیراروپایی، به جای پرداخت پول، در اقدامی توهین‌آمیز صرفاً غذا و دارو(اقلام غیرتحریمی آمریکا) را در اختیار ایران قرار می‌دهند!
اکنون اروپا موظف است که در ازای اجرای دقیق تعهدات ایران ذیل برجام، به تعهدات ۱۱گانه خود عمل کند، نه اینکه در ازای اجرای کانال توهین‌آمیز اینستکس، مطالبات جدید را مطرح کند! در چنین شرایطی متاسفانه برخی جریانات و رسانه‌های طیفی خاص در کشور در نقش بلندگوی طرف اروپایی ایفای نقش می‌کنند و پالس مذاکره ارسال می‌کنند.