ماکرون: صنعت هسته‌ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است

فرانسه در مذاکرات طولانی منتهی به برجام، نقش پلیس بد را در بین گروه پنج به علاوه یک، بازی می‌کرده است. این کشور به همراه انگلیس، تنها قدرت‌های اتمی قاره اروپا محسوب می‌شوند و این دو کشور از جمله مخالفان بهره‌وری ایران از صنعت صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای هستند. به گفته کارشناسان، علت سختگیری فرانسه و سایر کشورهای طرف مذاکره با ایران، راهبردی بودن دانش هسته‌ای برای تحقق توسعه کشورمان است. درست به دلیل همین راهبردی بودن، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، طی اظهارات جدیدی، تداوم اتکای فرانسه به انرژی هسته‌ای را راهبردی دانسته است. دانشی که فقط کشورهای قدرتمند باید انحصار استفاده از آن را داشته باشند، تا تداوم سلطه خود بر سایر کشورها را تضمین کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ماکرون حین  بازدید از یک مرکز ساخت قطعات هسته‌ای، از تداوم اتکا به انرژی هسته‌ای در فرانسه و ساخت ناو هواپیمابر اتمی نسل جدید خبر داد. او گفت:« انرژی هسته‌ای در تامین منابع انرژی فرانسه سهم مهمی خواهد داشت» وی افزود:« مطالعات مقدماتی در مورد ساخت راکتورهای جدید، بسیار مهم است و من می‌خواهم که این مطالعات طی ماه‌های آینده ادامه یابد و به پایان برسد.»رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه گفت: «صنعت هسته‌ای، اساس استقلال راهبردی ما باقی خواهد ماند». به گزارش رویترز، ماکرون در سخنان خود همچنین، از ساخت ناو هواپیمابر نسل جدید که با موتور اتمی کار می‌کند، خبر داد.
 سارکوزی به زندان می‌رود
خبر دیگر از فرانسه اینکه، دادستان مالی پاریس برای «نیکولا سارکوزی»، رئیس‌ جمهور سابق فرانسه و متهم پرونده موسوم به شنود، درخواست چهار سال زندان کرد. به گزارش یورونیوز، برای «تیه‌ری هرتسوگ»، وکیل سارکوزی و «ژیلبر آزیبر» قاضی سابق، نیز احکام مشابهی تقاضا شده است. هر سه این افراد به «فساد» و «اعمال نفوذ» متهم شده‌اند، اتهاماتی که می‌توانست تا ۱۰ سال زندان برای آنان به همراه داشته باشد.سارکوزی در این پرونده متهم است که در سال ۲۰۱۴ میلادی با «اعمال نفوذ»، به اطلاعات یک پرونده قضایی دیگر خود در ارتباط با منابع مالی کارزار انتخاباتی‌اش، دسترسی پیدا کرده است. دلیل مشهور شدن این پرونده به «پرونده شنود»، این است که سال ۲۰۱۴ وزارت دادگستری فرانسه با انتشار گفت‌وگوی تلفنی میان رئیس‌جمهوری وقت این کشور و «تیه‌ری هرتسوگ»، وکیل وی، رسیدگی به اتهام «اعمال نفوذ» جهت تأثیرگذاری بر مراحل قضایی را آغاز کرد.سارکوزی در روز دوشنبه با رد اتهامات، ادعا کرده بود که هرگز مرتکب کوچکترین فسادی نشده است!
سایر اخبار این روزنامه
ایمان راسخ به مبانی انقلاب و غیرت دینی و انقلابی نشانه‌های بارز مرحوم آیت‌الله یزدی بود روحانی: بگذارید مردم شاد باشند! آقای رئیس‌جمهور وقت خوبی برای شوخی نیست بایدن، مذاکره و خوابی که برای این چند ماه دیده‌اند(یادداشت روز) اخبار ویژه آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار سلاح در اختیار داعش قرار‌داده‌اند قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در بازار خودرو کار سایت‌ها و دلالان است شناسایی و دستگیری بخشی از عوامل ترور شهید فخری‌زاده ماکرون: صنعت هسته‌ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است عالِم روحانی که جشن‌های شاه و فرح را به تعطیلی کشاند سپاه برای خدمت به مردم با تمام وجود پای کار است محسن رضایی: سلاح استفاده شده در ترور شهید فخری‌زاده متعلق به ناتو است از دروغ اختیارات 30 درصدی رئیس‌جمهور تا سر و دست شکستن برای ورود به پاستور! روحانی: بگذارید مردم شاد باشند! آقای رئیس‌جمهور وقت خوبی برای شوخی نیست روحانی: بگذارید مردم شاد باشند! آقای رئیس‌جمهور وقت خوبی برای شوخی نیست