از دروغ اختیارات 30 درصدی رئیس‌جمهور تا سر و دست شکستن برای ورود به پاستور!

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«اختيارات رئيس‌جمهور در قانون اساسي مشخص شده و حدودا شايد 30‌درصد اختيارات را دارد. عده‌اي هم اعتقاد دارند که رئيس‌جمهور به نوعي يک تدارکاتچي است...به گفته رئيس دولت اصلاحات، رئيس جمهور در ايران گويي تدارکاتچي است و حدود اختيارات آن کم است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آينده ممکن است که در دماوند و يک حوزه انتخاباتي راي بدهند اما حضور جدي در انتخابات نخواهند داشت و البته اصلاح‌طلبان فرد مناسبي را ندارند تا در انتخابات 1400 براي رياست‌جمهوري معرفي کنند. اصلاح‌طلبان چون جزو مردم هستند انتخابات را تحريم نمي‌کنند اما احتمالا حضور گرم هم نخواهند داشت».
طیف مدعی اصلاحات در حالی دروغ اختیارات محدود رئیس‌جمهور را مطرح کرده که در هفته‌های اخیر و در شرایطی که هنوز حدود 6 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است، این طیف قریب به 30 نامزد برای انتخابات معرفی کرده است!


سؤال اینجاست که اگر اختیارات رئیس‌جمهور بسیار محدود است، پس چرا مدعیان اصلاحات برای راهیابی به پاستور، سر و دست می‌شکنند؟!
پاسخ را باید در بی‌صداقتی این طیف جست‌وجو کرد. مدعیان اصلاحات نه جنبه شکست در انتخابات را دارند و نه ظرفیت پیروزی در انتخابات. این طیف اگر در انتخابات شکست بخورد یا با دروغ تقلب، ماهها کشور را دچار آشوب و التهاب می‌کند و یا علیرغم ترافیک کاندیداهای خود، شکست را به گردن شورای نگهبان می‌اندازد.
در سوی مقابل، اگر مدعیان اصلاحات در انتخابات پیروز شوند، علیرغم امکانات و اختیارات بسیار گسترده‌ای که دارند، با دروغ کمبود اختیارات، از رسیدگی به مطالبات مردم و مشکلات جامعه شانه خالی کرده و فرافکنی می‌کنند.
تکرار زیاده‌گویی‌های ترامپ توسط بایدن
دنيل سِروِر، ديپلمات بازنشسته آمريكايي در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«من فكر مي‌كنم در برجام محدوديت‌هاي مناسبي براي برنامه هسته‌اي ايران وجود داشت كه اين محدوديت‌ها در بازه زماني اجراي برجام مي‌توانست براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي اثربخش باشد. حالا شرايط كمي متفاوت شده، واشنگتن مي‌خواهد بازه زماني توافق هسته‌اي گسترش يابد و همچنين بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي و ديگر نقاط مدنظر بازرسان افزايش پيدا كند. از سوي ديگر امريكا خواهان آن است كه محدوديت‌هايي براي ايران در برنامه موشكي و همچنين پشتيباني از بروكسي‌ها و نيروهاي نيابتي در منطقه اعمال شود».
این ديپلمات بازنشسته آمريكايي در ادامه گفت:«بدون شك اگر قرار باشد عادي‌سازي در روابط ايران و آمريكا اتفاق بيفتد، اين عادي‌سازي بدون گفت‌وگو پيرامون اين مسائل حاصل نمي‌شود».
در ماههای اخیر، هم جو بایدن و هم مشاوران و اعضای احتمالی کابینه وی چندین بار مدعی شده‌اند که در پرونده برجام به دنبال دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان به متن توافق هستند.  این اظهارات گستاخانه دقیقا تکرار زیاده گویی‌های ترامپ درباره برجام است. برخلاف فضا‌سازی بزک کنندگان برجام، جمهوری خواهان و دموکرات‌ها و به عبارتی، جو بایدن و دونالد ترامپ در مسئله برجام و ایران دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک‌ها اختلاف نظر دارند.
بازگشت بدون قید و شرط به برجام!؛ شتر در خواب بیند پنبه دانه...!
روزنامه سازندگی در مطلبی به نقل از محمد عطریانفر عضو کارگزاران نوشت: اگر آمریکایی‌ها به همان پیام‌های انتخاباتی خود مبنی بر بازگشت بدون قید و شرط به برجام پایبند باشند ایران هم به همان مسیر گذشته در قبال برجام بر می‌گردد و به توافقات خود پایبند خواهد بود.! در این مطلب آمده است: بنابراین آغاز بازگشت به برجام و احیای آن در همین دولت فعلی و با محوریت کارگزاران دیپلمات وزارت خارجه رخ خواهد داد و ادامه آن به دولت بعدی خواهد رسید.!
مدعیان اصلاحات از «پیام‌های انتخاباتی آمریکایی‌ها مبنی بر بازگشت بدون قید و شرط به برجام» سخن می‌گویند در حالیکه این مسئله صرفاً یک دروغ محض است و تحلیل‌های آنان تداعی‌گر آن ضرب المثل است که «شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه» جو بایدن شهریورماه سال جاری در یادداشتی در سی‌ان‌ان، 3 راه هوشمندانه سختگیری علیه ایران را برشمرد و نوشت: ما به تلاش‌ها برای عقب راندن ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد! همچنین با استفاده از توافق کمک‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل که در زمان معاونت ریاست‌جمهوری من امضا شد، آمریکا از نزدیک با اسرائیل همکاری خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که تل‌آویو می‌تواند از خودش در برابر ایران و بازیگران نیابتی آن دفاع کند. ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک ادامه خواهیم داد»
همچنین، آنتونی بلینکن، مشاور ارشد «جو‌بایدن»، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که اکنون گزینه وزارت خارجه دولت احتمالی دموکرات‌ها است 29 خرداد سال جاری گفته بود که چنانچه بایدن در انتخابات ماه نوامبر به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد.
جیک سالیوان، گزینه مشاور امنیت ملی جو‌بایدن هم چند روز پیش در سخنرانی خود در دانشگاه مینه سوتا گفت: «برجام کم است امتیاز بیشتری می‌خواهیم!»
دولت هیچگاه اصول بودجه‌ریزی را رعایت نکرد
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز طی یادداشتی درباره لایحه بودجه نوشت: «سرنوشت صندوق توسعه ملی نیز بهتر از سلف خود حساب ذخیره ارزی نبوده است. برداشت‌های مکرر از صندوق به ویژه برای مصارف جاری نه تنها موجودی آن را تضعیف کرده بلکه فلسفه وجودی این صندوق را نیز زیر سؤال برده است. در حالی که بر اساس قانون برنامه ششم باید سال اول ۲۰ درصد و در سال‌های بعد ۲ واحد درصد اضافه بر آن از عواید حاصل از صادرات نفت و گاز به حساب صندوق واریز شود، اما در این سال‌ها هیچ‌گاه به این حکم عمل نشده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز تقریبا تمام سهم ۳۸ درصدی صندوق از طریق تبصره (۴) و ردیف ۳۱۰۷۰۰ جدول شماره (۵) لایحه برداشت شده است.»
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «در مجموع به نظر می‌رسد در ۸ سال گذشته نه دستیابی به برنامه‌های اعلام شده از طرف آقای روحانی در حوزه بودجه‌ریزی محقق شده، نه اصول بودجه‌ریزی رعایت شده و نه اصلاحات اساسی درخصوص مشکلاتی مانند وابستگی بودجه به نفت و کسری مزمن بودجه صورت گرفته است.»
این روزنامه در یادداشت دیگری آورده است: «وضعیت درآمدهای دولت در لایحه بودجه نشان می‌دهد که اگر قانون بودجه ۱۴۰۰ با همین دست فرمان تصویب شود، انتظار کسری بودجه بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بیراه نیست. اتفاقی که ما را چند قدم به کابوس ونزوئلایی شدن نزدیک‌تر خواهد کرد، ضمن اینکه دولت درآمدهای نفتی سال آینده به نسبت قانون سال جاری را بیش از دو برابر در نظر گرفته است. گذاشتن این سطح از درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده، علاوه‌بر بی‌توجهی دولت به دستاورد (ولو اتفاقی) تحریم‌ها مبنی بر کاهش وابستگی بودجه به نفت، بیانگر خوش بینی مفرط دولتی‌ها به وضعیت تحریم‌ها در سال آینده است.»
گفتنی است، مدعیان اصلاحات پس از حواله دادن حل همه مشکلات به مذاکره و توافق هسته‌ای، بی‌اعتنایی به ظرفیت‌های عظیم ملی و وارونه از آن درآمدن وعده‌های پرطمطراق خود، مدعی بودند که ما از ونزوئلایی شدن کشور جلوگیری کرده‌ایم!
اصلاح­‌طلبان از کدام اروپا سخن می­‌گویند؟
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «تنور برجام دوباره گرم می‌شود؟» در شماره دیروز خود نوشت: «از چند هفته قبل از انتخابات آمریکا، زمانی که کم‌کم به نظر می‌رسید دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پایانی زودهنگام به خود خواهد دید و معاون‌اول دولت دموکرات پیشین جای او را خواهد گرفت، گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت یا بازنگشتن دولت جو بایدن به برجام و نیز سرعت احتمالی چنین اقدامی شروع شد.»
در ادامه این گزارش آمده: «بایدن البته هنوز بیش از یک ماه با اتاق بیضی فاصله دارد، اما به نظر می‌رسد با ذات پیروزی جو بایدن دموکرات و با توجه به وعده‌ها و مواضع او و یارانش در سیاست خارجی، طرف‌های توافق هسته‌ای در حال گرم‌کردن هستند تا به محض ورود بایدن، به صحنه وارد شوند. موضع‌گیری‌های وزرای خارجه و مقامات کشورهای امضاکننده برجام از لحاظ کمیت و جدیت، روند صعودی طی می‌کند. اروپایی‌ها، همزمان در حال ارسال پیام‌های اولیه به ایران و آمریکا هستند. بیانیه شورای اروپا بر نیاز به همکاری بین آمریکا و اروپا تأکید می‌کند و یک روز بعد از این بیانیه، روز سه‌شنبه، جوزپ بورل، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی، ضمن اعلام افتخار به توافق هسته‌ای، از آمریکا بازگشت به توافق و از ایران بازگشت به تعهدات را خواستار می‌شود.»
سؤال این است که طیف موسوم به اصلاح‌طلب از کدام اروپا سخن می‌گویند؟! اروپایی که چند روز قبل بیانیه‌ای را در کمال وقاحت منتشر کرد و بدون توجه به اینکه اروپا و آمریکا قریب 5سال (یعنی از زمان اجرای برجام) به تعهداتشان عمل نکرده‌اند از ایران خواسته بود به دیپلماسی (بخوانید به انجام یکطرفه تعهدات) برگردد.
ضمن آنکه برجام در اوج گرم بودن تنورش، یعنی در زمان اوباما نتیجه اش به گفته دولتمردان تدبیر و امید برای ایران بود: «دستاورد برجام برای ایران تقریبا صفر است.»
سایر اخبار این روزنامه
ایمان راسخ به مبانی انقلاب و غیرت دینی و انقلابی نشانه‌های بارز مرحوم آیت‌الله یزدی بود روحانی: بگذارید مردم شاد باشند! آقای رئیس‌جمهور وقت خوبی برای شوخی نیست بایدن، مذاکره و خوابی که برای این چند ماه دیده‌اند(یادداشت روز) اخبار ویژه آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار سلاح در اختیار داعش قرار‌داده‌اند قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در بازار خودرو کار سایت‌ها و دلالان است شناسایی و دستگیری بخشی از عوامل ترور شهید فخری‌زاده ماکرون: صنعت هسته‌ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است عالِم روحانی که جشن‌های شاه و فرح را به تعطیلی کشاند سپاه برای خدمت به مردم با تمام وجود پای کار است محسن رضایی: سلاح استفاده شده در ترور شهید فخری‌زاده متعلق به ناتو است از دروغ اختیارات 30 درصدی رئیس‌جمهور تا سر و دست شکستن برای ورود به پاستور! روحانی: بگذارید مردم شاد باشند! آقای رئیس‌جمهور وقت خوبی برای شوخی نیست روحانی: بگذارید مردم شاد باشند! آقای رئیس‌جمهور وقت خوبی برای شوخی نیست