واکسن کرونا؛ هم تاکتیک، هم استراتژی

بابک خطی‪-‬ در نبود درمان موثر کووید ۱۹، کنارکشیدن روش ایمنی جمعیتی و با توجه به اینکه تاکنون مجموع ابتکار عمل‌های ویروس از معدل اقدامات پیشگیری جهانی بیشتر بوده است، می‌توان گفت فعلا خبرهای رسیده از تولید واکسن، تنها نقطه روشن امید جامعه جهانی است.
بنابر سخنان سخنگوی وزارت بهداشت: حدود بیست درصد تامین واکسن‌های مورد نیاز از خارج تامین می‌گردد(ده درصد برنامه کووکس و ده درصد واردات)که برای افراد مسن، دارای بیماری زمینه‌ای و کادر درمان دارای ارتباط مستقیم با بیماران در نظر گرفته شده است و برای بقیه موارد روی تولید داخلی حساب باز شده است.
الف: باید تاکید شود که در درجه‌ی اول واکسن مورد نظر باید کارا‌ و تایید شده باشد.
به این معنی که بتواند شاخص‌های حداقل و اولیه جهانی را کسب کند.


منطق نیز حکم به انتخاب اثرگذارترین فرآورده با حداقل عوارض جانبی -صرفنظر از منبع داخلی یا خارجی آن -
را می‌دهد.
ب: مسئله مهم دیگر در مورد واکسن، زمان دسترسی آن برای جامعه است. بدین مفهوم که باید در اسرع وقت تامین شود، چرا که هرگونه تاخیر در دریافت واکسن ‌در برخی کشورهای جهان نسبت به سایر کشورها یک فاصله زمانی ایجاد می‌کند که می‌توان به آن فاصله‌ی زمانی تاخیر نام داد. در این فاصله فرضی در زمانی که واکسیناسیون جهانی رسما شروع شده است، افراد بسیاری از گروه‌های خطر در مناطق غیربرخوردار در معرض بیماری و عوارض آن قرار دارند. ضمن اینکه معلوم نیست در این فاصله چه تعداد پیک احتمالی بیماری و نتایج نگران‌کننده آن رخ دهد. از طرفی بسیار محتمل است که در این فاصله زمانی بالقوه با اعمال محدودیت و قرنطینه توسط کشورهای برخوردار روبرو شویم که نسبت به کشورهایی که هنوز توزیع واکسن در آنها شروع نشده است، اعمال میگردد. در این شرایط فروش واکسن‌های غیرمطمئن در بازار سیاه داغ شده، ضمن اینکه کار وبار توریسم درمانی معکوس به کشورهای برخوردار برای دریافت واکسن نیز فعال می‌شود که در هر دو مورد اختصاص به گروه‌های اقتصادی برخوردار خواهد داشت.
همه اینها در حالی است که قاطبه نفوس کشور در انتظار واکسن، در شرایطی پرخطر روزگار بگذرانند و کشورهای برخوردار از واکسن را نظاره خواهند کرد؛ مسئله‌ای که ضمن خطرات احتمالی از نظر حقوق و کرامت انسانی نیز ناخوشایند بوده و در خور هیچ انسانی در هیچ کجای
دنیا نیست.
ج: لزوم رایگان بودن نیز از شروط اولیه و اساسی واکسن است. چرا که حقی اولیه و پایه‌ای و جزء وظایف دولت حول مرکز و با مدیریت وزارت بهداشت خواهد بود. وضعیت رکود اقتصادی همراه با کرونا برای مردم و گرانی‌های جهشی که قبل از شیوع کرونا هم شروع شده بود بر لزوم این رایگان بودن مهر تایید مضاعف می‌زند.با لحاظ کردن این سه اصل می‌توان تا حد زیادی نسبت به شکستن چرخه تولید ویروس و کنترل بیماری امیدوار بود، تا فرصت تکرار بر پیک‌های بیماری بسته شده و همه افراد جامعه خصوصا گروه‌های پرخطر در پناه واکسیناسیون با واکسن موثر نسبت به بیماری ایمن گردند.
نهایتا اطلاع‌رسانی به روز و فعال گروه‌های مرجع پزشکی و توجه دقیق جامعه به نظرات آنان، گارانتی در نظر گرفته شدن اصول اساسی گفته شده در واکسن یا واکسن‌های منتخب نهایی است و طبعا تزریق داوطلبانه این محصول مورد تایید توسط آنان و افراد معتمد جامعه‌ باعث تزریق اطمینان و آرامش در آحاد جامعه شده و استقبال از آن را به دنبال خواهد داشت.