تازه‌ترین سریال هومن سیدی تنها چند ساعت مانده به پخش توقیف شد سنگ زیر پای «قورباغه»

گروه فرهنگ و هنر – شامگاه دوشنبه 24 آذر، قرار بود پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره اولین قسمت از سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی در شبکه نمابش خانگی و در پلتفرم نماوا به نمایش درآید. قرار بر این بود که ساعت 20 این سریال پخش شود اما گفته شد با دو ساعت تاخیر، علاقه‌مندان در ساعت 22 می‌توانند به تماشای «قورباغه» بنشینند اما سرانجام مشخص شد با وجود دریافت مجوز از سازمان سینمایی، مقام قضایی این سریال را به صورت موقت به منظور پایش مجدد توقیف کرده است!
شبکه نمایش خانگی دیگر تبدیل شده به یک کلاف سردرگم که حتی تا دقایق نهایی هم سرنوشت محتواهایی که قرار است روی آن به نمایش درآید مشخص نیست. یک روز دعوای صدا و سیما و وزارت ارشاد است، یک روز ساترا و یک روز دستور قضایی.
سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی چندین ماه است که مدام دچار حاشیه‌های گوناگون می‌شود. اعطای مجوز نمایش این سریال به گفته سیدی بارها به تعویق افتاد. چند روز پیش، سیدی در اینستاگرامش با کلایه درباره بلاتکلیفی تاریخ پخش سریالش نوشت: «من نزدیک به سه سال از زندگی حرفه‌ای و شخصیم را برای ساخت «قورباغه» گذاشتم. فقط و فقط به دلیل ارزش و احترامی که برای مردم نازنین و حرفه‌ام قائل بودم و هستم، بهترین روزهای عمرم را برای این کار صرف کردم. یک تیم تمام حرفه‌ای برای رسیدن یک نتیجه قابل قبول تمام تلاش‌شان را کردند تا سریالی را در شان و شخصیت مخاطب بسازند. این‌ که موفق بوده‌ایم یا خیر، بحثی موکول به بعد از پخش است.
در جریان باشید این سریال مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده. به هر ترتیب اعلام رسمی پخش به آبان موکول شد. که باز به دلایلی ارشاد از ما درخواست کرد که تاریخ پخش را به آذر موکول کنیم. که در نهایت دلخوری به حقِ مخاطبان را در پیش داشت که تیم سریال را بی‌برنامه خطاب کرده‌اند. و اکنون در این لحظه، تهیه‌کننده محترم به بنده رسما اعلام کرده که مجدد امکان پخش در آذر هم وجود ندارد و ما باید به خواسته ارشاد پخش را به اول دی ماه موکول کنیم. چرا؟ من و تهیه کننده بسیار زیاد حسن نیت خود را اثبات کردیم و با شورای پروانه نمایش کمال همکاری را داشتیم. فقط و فقط به دلیل این‌که زحمت چند ساله این تیم دیده شود و مردم بتوانند این سریال را ببینند.


جناب آقای انتظامی، لطفا جوابی صریح به بنده و مخاطبان بدهید. چطور ممکن است که ما با داشتن پروانه نمایش از شورای محترم، همچنان بلاتکلیف بمانیم؟ ما مجبوریم تاریخ پخش را به اول دی موکول کنیم.
کسی هست که این اطمینان را بدهد که دی به بهمن یا اسفند یا به هر ترتیبی به سال بعدی موکول نخواهد شد؟ لطفا بفرمایید در این لحظه سریال «قورباغه» توقیف شده است یا خیر؟»
البته این اولین حواشی مربوط به این سریال نبوده است. اولین حاشیه‌های سریال از یکی از نشست خبری جشنواره فیلم فجر رقم خورد که نوید محمدزاده طی آن اعلام کرد که قرار است چند وقتی فیلم سینمایی بازی نکند و همزمان در برخی رسانه‌های غیر رسمی درباره دلیل این سخن او اینگونه مطرح شد که قرار است برای بازی در یک سریال دستمزد کلانی دریافت کند که به ازای آن بناست در هیچ اثر دیگری حضور نداشته باشد. مدتی بعدتر هم «قورباغه» به عنوان سریالی مطرح شد که این شایعه‌ها درباره آن طرح شده بود؛ شایعه‌ای که البته بعد از چند باری مطرح شدن در رسانه‌های مجازی و حتی رسمی تکذیب شد.
دستمزد نوید محمدزاده البته تنها حاشیه مالی این سریال نبود و بیشترین حاشیه‌ها پیرامون نام علی اسدزاده تهیه‌کننده سریال «قورباغه» می‌چرخد که بسیاری به واسطه رابطه نزدیک وی با محمد امامی که این روزها دادگاه تخلفات مالی او در حال برگزاری است، حضور او در مقام تهیه‌کننده «قورباغه» را دلیل بسیاری از ابهامات مالی و غیرمالی این پروژه می‌دانند.
از دیگر حواشی پیرامون این سریال مساله «پخش و عرضه» آن بود که دو سامانه وی‌اودی داخلی را به اختلافاتی آشکار کشاند و باعث شد خود عوامل سریال هم واکنش‌هایی نسبت به آن داشته باشند.
اتفاقات رسانه‌ای حول این سریال البته خیلی پیش‌تر از مجوز پخش آن شروع شده بود و همین فضاسازی رسانه‌ای نوعی توقع را برای مخاطبان به‌وجود آورد که از تابستان منتظر توزیع سریال باشند. با این حال بعد از این فضاسازی تبلیغاتی، محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، در ابتدای مهرماه اعلام کرد که هنوز این سریال پروانه نمایش ندارد و بعد از این گفت‌وگو بود که پروانه نمایش برای آن صادر شد.
بالاخره اما پس از کشمکش‌های فراوان سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که این سریال از 24 آذر در پلتفرم نماوا قابل دسترسی و نمایش است. اما با این وجود باز هم سنگ دیگری مقابل پای «قورباغه» قرار گرفت. دوشتبه شب در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان منتظر به نمایش در آمدن این سریال بودند، پلتفرم نماوا با اعلام خبر توقیف سریال «قورباغه» در صفحه رسمی خود نوشت: «با وجود اینکه ۲۴ آذر از سمت سازمان سینمایی به عنوان روز انتشار اولین قسمت سریال «قورباغه» به بینندگان وعده داده شده بود، پخش این سریال علی‌رغم صدور پروانه نمایش از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، اخذ مجوز از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)»، دریافت تایید از «موسسه ناجی هنر»، فعلا به دستور قضایی (به منظور پایش و نظارت) متوقف شده است.
نماوا به منظور تامین نظرات مراجع قانونی کشور تا کنون تمام تلاش خود را به کار گرفته و مصرانه به دنبال تعیین وضعیت پخش سریال قورباغه است. زمان دقیق پخش سریال اعلام خواهد شد».
اما حاشیه‌های پخش سریال قورباغه به همین جا ختم نمی‌شود و در هفته گذشته ساترا با درجه‌بندی سنی این سریال و اعلام +۱۸ برای پخش نسبت به تماشای آن به دلیل صحنه‌های خشن هشدار داد.
دستور توقف پخش سریال «قورباغه» با دستور مقام قضایی آن هم درست چند ساعت مانده به پخش آن زمزمه‌های توقیف همیشگی این سریال را پررنگ‌تر کرده است. باید دید حاشیه‌ها چه زمانی دست از سر هومن سیدی و سریالش بر می‌دارد؟
سایر اخبار این روزنامه