بودجه ۱۴۰۰با اشکالات بزرگ


ابراهیم عزیزی

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی

گرچه لایحه بودجه به موقع تقدیم مجلس شد اما اشکالات بودجه ۱۴۰۰ به اندازه ای است که نمی توان منکر آن شد. ایراد جدی بودجه این است که تکیه قابل توجهی به نفت دارد در حالی که قرار بود در برنامه ششم توسعه تکیه به نفت در بودجه سالانه به حداقل برسد.دولت در بودجه سال آینده فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را پیش بینی کرده که با این حساب بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت.

این بودجه تورم زا است و نمیتواند منطبق بر نیازهای واقعی کشور باشد چراکه متأسفانه فاقد یک نگاه هوشمندانه به سایر منابع درآمدی است و فراتر مالیاتی در آن بسیار دیده میشود.

در بودجه ۱۴۰۰ تکیه بر منابع پایدار انجام نشده و بررسی همه جانبه آن نشان میدهد بودجهای که بتواند در شرایط تحریم جهت رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی مردم مؤثر واقع شود، نیست. بخش قابل ملاحظهای از بودجه نیز بر فروش اموال و داراییهای دولت پیش بینی شده که احتمال تحقق نیافتن آن وجود دارد و وقتی منابع و مصارف را کنار هم میگذاریم، هم خوانی نداشته و نشان میدهد عملیاتی برنامه ریزی نشده است. به همین دلایل احتمال میدهیم که لایحه بودجه دولت نتواند همه اهداف را در سال ۱۴۰۰ محقق کند لذا باید در مجلس به آن یک نگاه جامع شود.

تمامی این دلایل و بسیاری دلایل دیگر نشان می دهد که بودجه پیشنهادی دولت احتمال دارد در کمیسیون تلفیق رأی نیاورد. بنابر این دولت باید متقاعد شود یک بودجه جامعتر، کاملتر و واقعیتر را ارائه دهد تا در این مدت باقی مانده با همکاری مجلس مشکلات به حداقل برسد.