روی فروش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت حساب کنیم


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جزئیات نشست کمیسیون گفت: تبصرهها و جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط اعضای کمیسیون انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بند الف تبصره یک لایحه بودجه اصلاح شد.

مالک شریعتی افزود: باتوجه به پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس جمهور مقرر شد تا سقف یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد بوده و منابع حاصل از صادرات بیش از سقف یک میلیون نیز قرار شد به صندوق توسعه ملی واریز شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس آمار میزان مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت که در سال ۱۴۰۰ سر رسید آن فرا میرسد بالغ بر ۱۲/۵ میلیارد دلار است، عملا دولت برای منابع حاصل از فروش نفت بر روی فروش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه میتواند حساب باز کند. وی اظهار داشت: پیشنهاد دیگری که در کمیسیون به تصویب رسید؛ حذف جز (۲)بند (ب) لایحه بودجه بود که بر اساس آن قرار بود دولت مجاز به پیش فروش نفت با اولویت پیش فروش داخلی یا انتشار اوراق مالی اقدام بوده و کف این درآمد بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که باتوجه به تعیین سقف یک میلیون بشکه برای فروش نفت عملا این عدد خیلی بیشتر میشد اما در جلسه امروز کمیسیون با پیشنهاد حذف این بند موافقت شد و عملا ۷۰ هزار میلیارد تومان با پیش فروش نفت از طریق اوراق سلف نفتی محقق نخواهد شد. البته پیشنهاد جایگزینی مطرح شد که به تصویب رسید.