آمریکا مثل افغانستان!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک رویداد عجیب در دو کشور که از منظر جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و بسیاری مسائل دیگر فاصله‌ها دارند می‌تواند نگاه‌ها را به خود جلب کند؛ دو تحلیف در یک روز!
اسفند 1398، اشرف غنی که از سوی کمیسیون انتخابات برنده اعلام شده و رقیب‌اش عبدالله عبدالله که نتایج انتخابات را رد کرده و تشکیل «حکومت همه شمول» را اعلام کرده است، روز دوشنبه در مراسم‌های جداگانه سوگند وفاداری یاد کردند. و حالا بر اساس خبری که «ایسنا» به نقل از «ایندیپندنت» منتشر کرده است:« هواداران دونالد ترامپ که همچنان به ادعاها مبنی بر تقلب انتخاباتی رئیس جمهور باور دارند، برای او رویداد مجازی "تحلیف دوم" را ترتیب داده‌اند که قرار است همزمان با روز سوگند خوردن جو بایدن برگزار شود.» این رویداد با عنوان «مراسم دومین تحلیف ریاست جمهوری دونالد ترامپ» که در فیسبوک برنامه‌ریزی شده، قرار است ۲۰ ژانویه برگزار شود و تاکنون بیش از ۳۲۵ هزار
نفر به شرکت در آن تمایل نشان داده‌اند. طبق اعلام
‏Daily Dot، از این میان بیش از ۶۰ هزار نفر گفته‌اند قطعاً در این مراسم شرکت خواهند کرد. یکی از مجریان این برنامه «اوی کوکالاری» نام دارد که بر اساس پروفایل توییترش، با نام «اوی کوکالاری- آنجلاکیس» هم شناخته می‌شود.


وی بخشی از کمپین ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بود و در شبکه‌های خبری دست‌راستی نظیر
‏ One America News Network ظاهر می‌شود؛ شبکه‌ای که ترامپ بعد از دشمنی با فاکس نیوز، به تبلیغ آن پرداخت. آخرین پست خانم کوکالاری در صفحه این رویداد، به سیستم اطلاعاتی انتخابات فیسبوک پرداخته که از نظر او "جعلی" است. وی در این پست نوشت: به حقوق رای‌دهی و آزادی بیان ما حمله شده است و سلب مسئولیت فیسبوک از این پست، این را ثابت می‌کند.
این صفحه پر از نظراتی است که ادعای تقلب رئیس جمهور در انتخابات را پشتیبانی می‌کند و به مقالات وب‌سایت‌های خبری محافظه‌کار حاوی اطلاعاتی که در گذشته بی‌اعتبار شده، پیوند می‌دهد. فیسبوک خود از صفحه این رویداد سلب مسئولیت و در پیغامی نوشته است: جو بایدن رئیس جمهور منتخب است. وی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، سوگند یاد می‌کند. اگرچه تاکنون تاییدی از طرف تیم ترامپ مبنی بر صحه گذاشتن رئیس جمهور بر این رویداد یا برنامه او برای حضور در آن، وجود نداشته است اما گفته می‌شود ترامپ قصد داشته بایدن را با برگزاری یک گردهمایی، همزمان با روز تحلیف رئیس جمهور منتخب آمریکا و اعلام کاندیدا شدن خود برای ۲۰۲۴، تحت‌الشعاع قرار دهد.
تیم او کار بر روی مقدمات این گردهمایی را آغاز کرده بود اما اعلام رسمی وجود نداشته چرا که رئیس جمهور و کارکنان او همچنان بر این عقیده هستند که رئیس جمهور می‌تواند دوره دوم خود را به دست آورد. با این حال، اکثر دادخواست‌هایی که توسط تیم حقوقی ترامپ تشکیل شده تاکنون در هیچ یک از ایالات به نتیجه نرسیده است.
آمریکا همان افغانستان است؟
دو مراسم تحلیف در یک روز البته در افغانستان برگزار شد اما در آمریکا فعلا در حد یک تلاش «فیس بوک»ی است اما طرح این مسئله نیز می‌تواند ساختارهای سیاسی ـ اجتماعی و نیز «ابرقدرت»ی آمریکا را دچار ابهام و فروپاشی کند. تا همین جا نیز اگرچه اختلاف رئیس جمهور مستقر و رئیس جمهور پیروز در آمریکا تازگی ندارد ـ 2000 و داستان بوش و ال گور ـ اما «دست و پا زدن»‌های ترامپ و تلاش‌هایی که دیگر همه فهمیده‌اند راه به جایی نخواهد برد، کم کم از قاعده و مسیر یک رقابت سیاسی در حال خارج شدن است و ممکن است حتی آمریکا را دچار چالشی اجتماعی و مدنی کند؛ چالشی که قطعاً و حتی اگر روی کاغذ باقی بماند
برای مدت‌ها وجهه ی آمریکایی‌ها را در جهان مخدوش خواهد کرد.
بین ساختار سیاسی، ساختار قدرت و ساختارهای اجتماعی ـ مدنی در آمریکا و افغانستان فاصله بسیار است اما به نظر می‌رسد آن همه هیاهو در سایه ی یک انتخابات به طور کلی در حال ویران شدن است. تکرار هزاران باره ی «تقلب و تخلف» در انتخابات 2020 و نیز رو کردن شواهدی که حکایت از درستی برخی از ادعاها دارد در کنار مسئله ی عجیبی که اینک عنوان شده باز هم فرضیه ی « فروپاشی» آمریکا را به ذهن متبادر می‌سازد که گویی این فرضیه با روی کارآمدن ترامپ در حال تحقق یافتگی است. عناوینی چون «بدترین» رئیس جمهور امریکا، «به زباله دان تاریخ» پیوستن ترامپ، «فراموش شدن از ذهن مردم آمریکا» و «باقی نماندن در تاریخ آمریکا» در برابر القاب و عناوینی که ترامپ به بایدن می‌دهد حکایت از آن دارد که اگر اقتصاد و قدرت نظامی آمریکا را در محاسبات لحاظ نکنیم؛ ایالات متحده ی آمریکا تفاوت چندانی با افغانستان حداقل در امور مدنی همچون انتخابات ندارد با این تفاوت که فاصله ی آمریکا و افغانستان آن قدر زیاد هست که اجرای این موضوع در افغانستان را آن قدر وخیم ندانیم اما طرح تحلیف دوم در آمریکا را یک علامت سوال جدی به‌شمار آوریم.
آگاهان و تحلیلگران متفق القول می‌گویند: ترامپ به این سادگی‌ها از اریکه ی قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد. دسته ی
دیگر اما معتقدند چهره ی دیگر ترامپ آن گاه رو خواهد شد
که از کاخ سفید فاصله بگیرد، سخنرانی ها، اعترافات، افشاگری‌ها و شاید خاطراتی که ترامپ قطعا آن را مکتوب خواهد کرد چه بسا بنیان لرزان آمریکا را در معرض نه فروپاشی که انفجار قرار دهد مسئله‌ای که از سال 2016 به بعد بارها و بارها از سوی تحلیلگرانی همچون نوآم چامسکی مطرح شده است. تا 20 ژانویه ی 2021 فرصت چندانی نمانده اما تا فروپاشی این غول خیالی نیز گویی زمان زیادی باقی نمانده باشد. شاید آن‌هایی که ترامپ را «گورباچف» آمریکایی‌ها لقب داده بودند چندان اشتباه ارزیابی نکرده‌اند چون ترامپ با ادامه ی مسیری که در پیش گرفته در کنار هواداران افراطی‌ای که دارد به کمتر از فروپاشی 52 ایالت آمریکا رضایت نخواهند داد!