سرگیجه اروپا مقابل کرونای انگلیسی

پس از مشاهده نوع مسری‌تر ویروس کرونا در انگلیس، کشورهای اروپایی بدون هماهنگی و داشتن رویه‌ای مشترک برای جلوگیری از ورود این ویروس به داخل مرزهای خود به تکاپو افتاده‌اند.
به گزارش ایرنا، به دنبال جهش ویروس کرونا در بریتانیا ، اکنون کل اتحادیه اروپا درگیر شرایط اضطراری شده است. به گفته محافل اتحادیه اروپا اولین جلسه بحران مقامات بروکسل در روز دوشنبه نتیجه مشخصی به همراه نداشته است و مقامات به رد و بدل کردن اطلاعات مربوط به اقدامات انفرادی کشورها می‌پردازند. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان پیشتر از اتحادیه اروپا خواسته بود که برای مقابله با این بحران جدید راهبردی یکسان در پیش بگیرد.
این در حالی است که پس از اعلام قرنطینه شدید در لندن و جنوب انگلیس به دلیل مشاهده ویروس جهش یافته جدید، شماری از کشورهای اروپایی سفر به انگلیس و از انگلیس را ممنوع و مقررات شدیدی را برای مسافران از مقصد این کشور به اجرا گذاشتند.
مخالفت کمیسیون اروپا با منزوی کردن انگلیس


کمیسیون اتحادیه اروپا مخالفت خود را با ممنوعیت حمل و نقل به  انگلیس و بالعکس اعلام کرد. بر این اساس اتخاذ اقدامات پیشگیرانه ضروری است ، اما درعین حال سفرهای ضروری به انگلیس و بالعکس و جابجایی کالا به کشورهای اتحادیه اروپا باید امکان پذیر باشد. کمیسیون اروپا تاکید کرد ممنوعیت پرواز هواپیماها و حرکت قطارها باید متوقف شود ، زیرا باید سفرهای ضروری انجام گرفته و از وقفه در زنجیره تامین کالا جلوگیری شود. کمیسیون اروپا همچنین خواستار یک رویکرد هماهنگ در این خصوص شد و تاکید کرد فعلاً باید از همه سفرهای غیر ضروری خودداری شود. همچنین کادر پزشکی و سایر کارکنان بخش‌های حیاتی نباید مجبور به قرنطینه شوند. معافیت از آزمایش و تعهدات قرنطینه باید در مورد خلبانان ، رانندگان کامیون یا ناخدای کشتی‌ها نیز اعمال شود.
تنش در مرز انگلیس و فرانسه
هزاران راننده‌ کامیونی که در سه روز گذشته به دلیل بسته شدن مرز بین انگلیس و فرانسه بیرون شهر مرزی دوو گرفتار و سرگردان شده‌اند، امروز چهارشنبه با ماموران پلیس دست به گریبان شدند.
به گزارش ایرنا، معترضان که عموما اتباع غیر انگلیسی هستند و می‌خواهند کریسمس را کنار خانواده باشند خواستار عبور هرچه سریعتر از مرز فرانسه هستند. بیش از دو هزار و ۸۰۰ کامیون باری از یکشنبه گذشته بیرون شهر دُوِر در اتوبان ام ۲۰ پشت مرزهای فرانسه صف کشیده‌اند. فرانسه در پی شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس مرزهای خود را به روی مسافران از این کشور بست. با این حال مقام‌های دو کشور دیشب درباره بازگشایی مرزها موفق شدند به یک توافق اولیه دست پیدا کنند.
سازمان بهداشت جهانی جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد
دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای اروپا جلسه بحران کشورهای عضو خود را تشکیل می‌دهد. «هانس کلوژ» مدیر منطقه ای این سازمان در توییتی  نوشت که اطلاعات مربوط به جهش را از نزدیک دنبال می‌کند. در این نشست راهبرد‌های آزمایش ، مهار انتقال و خطرات ارتباطی با کشورهای عضو مورد بحث قرار خواهد گرفت.
کلوژ تاکید کرد محدود کردن سفر تا زمان کسب اطلاعات عاقلانه تر است. با این حال زنجیره‌های تأمین کالاهای اساسی و سفرهای ضروری باید باقی بمانند.
تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته اند که سفر به انگلیس و بالعکس را متوقف کنند. در این میان فرانسه با مسدود کردن کانال مانش و بستن مرزهای خود با انگلیس، تلاش کرده است تا انتقال سرعت ویروس جهش یافته را کاهش دهد. این ممنوعیت باعث ایجاد صف‌های طولانی در نزدیکی بندرگاه‌های کنت شده است. اوضاع به ویژه با در پیش بودن تعطیلات کریسمس و عدم اطمینان در مورد توافق برگزیت بدتر شده است.
روز چهارشنبه رانندگان بیش از ۱۰ هزار کامیون که در خارج از بندر دوور در جنوب شرقی انگلیس گیر کرده بودند به دلیل مخالفت با تقاضای عبورشان به فرانسه با پلیس درگیر شدند. این در حالی است که کارشناسان احتمال می‌دهند ویروس کرونا جهش یافته تا کنون به چندین کشور اتحادیه اروپا رسیده است و بسته شدن مرزها بی معنی است.
سردرگمی بین کشورهای اروپایی برای مقابله با گونه جهش یافته ویروس کرونا
در حالی که مشاهده ویروس به شدت مسری جدید در اروپا قاره سبز را نگران کرده، اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته است در مورد استراتژی مشترک در مبارزه با نوع جدید ویروس کرونا توافق کند و هر کشور همچنان خودش تصمیم می‌گیرد که چگونه با شرایط فعلی کنار بیاید.
در اروپا تاکنون کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئیس، پرتغال، بلژیک، اتریش، بلغارستان، دانمارک، ایرلند، فنلاند، رومانی، سوئد، کرواسی، هلند و لهستان اعلام کرده اند از اواخر روز یکشنبه پروازهایشان را از مقصد انگلیس متوقف می‌کنند. سوئیسی‌ها بدنبال گردشگران انگلیسی در پیست‌های اسکی این کشور هستند. طی ماه‌های گذشته و علیرغم انتقادات بین المللی ، سوئیس بیشتر استراحتگاه‌های اسکی خود را باز نگه داشته است. به نظر می‌رسد اکنون این اقدام پیامدهای خود را نشان می‌دهد: مقامات بدنبال حدود ۱۰ هزار گردشگر انگلیسی هستند که به تازگی وارد کشور شده اند.
دولت جمهوری چک تدابیر سختگیرانه قرنطینه را برای افرادی که از انگلیس وارد می‌شوند اعمال کرده و کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی نیز تمانی پروازها از انگلیس را لغو کرده‌اند. لتونی همچنین رفت‌وآمدهای زمینی به انگیس را ممنوع اعلام کرد.
همچنین کانادا، ایران، کویت، عربستان و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که پیش از این پروازهای ورودی از انگلیس 
را ممنوع کرده‌اند.