اعتمادسازی واکسنی

بابک خطی‪-‬ اصل بدیهی در تشویق مردم به واکسیناسیون جلب اعتماد مردم نسبت به آن است و این جلب اعتماد وقتی صورتی واقعی به خود می‌گیرد که اصول اولیه و پایه‌ای در پیشنهاد واکسن مورد نظر رعایت شده باشد:
اینکه واکسن معتبر باشد و تاییدیه‌های بین‌المللی را کسب نموده باشد، اینکه رایگان باشد و اینکه در زمان مناسب به دست مردم برسد. طبعا لنگیدن هر یک از این پایه‌ها باعث ایجاد بدگمانی در مردم می‌شود و خصوصا در عصر گردش اطلاعات به سختی می‌توان گروه‌های اجتماعی را از نظر آگاه‌سازی دور زد.
وقتی عضو موثر علمی ستاد ملی کرونا هنوز که نه به بار و نه به دار است صحبت از تادیه دیه برای عوارض واکسن می‌کند، یک قضاوت کلی را در چشمان جامعه به نمایش می‌گذارد.
از طرفی دوگانه گویی مسئولین وزارت بهداشت نیز کار اعتمادسازی را سخت‌تر می‌کند؛ مثلا در حالی‌که دکتر محرز علت وضعیت‌های قرمز اخیر را ویروس جهش یافته انگلیسی عنوان می‌کند، وزیر بهداشت ‌وجود این نوع از ویروس را تکذیب می‌کند!طبعا اگر روش صداقت با مردم نصب‌العین باشد شاهد چنین تناقض‌های واضحی نخواهیم بود.


شروع قریب‌الوقوع واکسیناسیون در دنیا نشان می‌دهد که بهترین گزینه انتخاب و خرید بهترین نوع واکسن صرفنظر از منشا آن است.
اگر زمان مناسب معدل جهانی شروع واکسن از دست برود طبعا وزارت بهداشت مسئول مستقیم عوارض و مرگ‌ومیرهای ماتاخر ناشی از ویروس کرونا خواهد بود. این مسئله وزارتخانه را دربرابر چالشی مهم قرار می‌دهد که محتوای آن سلامتی مردم است.