کاری نمی‌کنیم زیرا در شرایط سختی هستیم


آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آفتاب یزد می‌گوید:«سکون و سکوت اصلاح‌طلبان طبیعی است چون هر تصمیمی می‌تواند یک شکست باشد و از این رو باید پذیرفت که «آزموده را آزمودن خطا است» یک تحلیل شسته و رُفته است.»در بازه زمانی 92 تا 96 طبیعی بود که اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری چندان به آب و آتش نزنند اما بعدِ 96 لابد باید می‌دانستند که برای 1400 باید فکری بردارند؛ پس همانطور که برای مجلس دیر جنبیدند لابد برای انتخابات ریاست جمهوری خیلی دیرتر دست به کار شده اند.
جلال جلالی زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح وضعیت فعلی می‌گوید:«از یک سو جامعه به این تلقی رسیده که انتخابات 1400 دربست در اختیار اصولگرایان است پس اگر اصلاح‌طلبان حرکتی نمی‌کنند باز می‌گردد به پالس و پیام‌هایی که دریافت می‌شود که نظارت و برخی ملاحظات قطعا باعث خواهد شد خیلی از کسانی که می‌توانند نامزد شوند نیز قید این ریسک بزرگ را بزنند و وارد معرکه انتخابات نشوند.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که تاکید دارد«از طرف و جانب» کسی سخن نمی‌گویم و این‌ها نظرات من است ادامه می‌دهد:« تنها نگرانی‌ای که وجود دارد کاهش مشارکت است که با شرایط موجود چندان دور از دسترس نیست.»
> از منظر اصولگرایان، اصلاح‌طلبان بازنده قطعی انتخابات هستند


تا انتخابات 1400 فاصله‌ای کمتر از شش ماه مانده است اما نای و توانی در صحنه سیاسی ایران دیده نمی‌شود. گویی همه رخدادها یا صد در صد قابل پیش‌بینی هستند یا بر اساس یک تئوری نانوشته و یک فرضیه بی‌نیاز به اثبات:«از منظر اصولگرایان، اصلاح‌طلبان بازنده قطعی انتخابات هستند» و اگر چنین باشد به طور طبیعی خُرده گرفتن به اصلاح‌طلبان چندان نمی‌تواند صحیح باشد.
جلال جلالی زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از گفت و شنود خود با آفتاب یزد می‌گوید:«اصلاح‌طلبان شرایط فعلی را قبلا نیز تجربه کرده‌اند پس وقتی نتیجه را می‌دانند لابد به این امر واقف هستند که آزموده را آزمودن خطا است.»
وی ادامه می‌دهد: « این که چرا کاری نمی‌کنند یا حرکتی از خود نشان نمی‌دهند در مقام ایراد‌گیری شاید آسان باشد اما در شرایط سختی که در آن گرفتار آمده‌اند لابد همین کاری نکردن هم خود حرکتی است!»
> تشتتی که سکوت آن را تلخ‌تر می‌کند!
برخی از گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و شنودهایی که با آن‌ها داشته‌ایم قصد دارند تنها در انتخابات شوراها فعال باشند، برخی دیگر نیز راه خود را از بقیه جداکرده و مشغول رایزنی و سبک و سنگین کردن ماجرا هستند. همین روزها است که می‌بینیم برخی پشت لاریجانی ایستاده اند، برخی از نامزد نظامی می‌گویند و «بناپارتیسم»، برخی همچنان منتظر تصمیم‌گیری حلقه مرکزی هستند و برخی شاید برای مدتی دور ریاست جمهوری خط کشیده‌اند. برخی در تحلیل‌های خود از پیروزی بایدن نام می‌بردند اما آن گروه نیز فعلا و تا روی کار آمدن بایدن و مشخص شدن ساز و کارهای دولت بایدن قرار است هیچ حرکتی نکنند در همین میانه اما گروه‌های تاثیرگذار اصلاح‌طلب همچنان منتظر مانده‌اند تا هسته ی مرکزی تصمیمی اتخاذ کند و بعد مصادیق و روش‌ها مشخص شود. برخی نیز معتقدند همین بی‌انگیزگی‌ها شاید باعث شود پیام و پالس‌های امیدوار کننده‌ای از سوی شورای نگهبان و برخی دیگر از دستگاه‌های موثر در انتخابات صادر شود. اما بعید به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان پروژه قهر با صندوق‌های رای و پا پس کشیدن از انتخابات را برگزینند.
> اعتماد از دست رفته و مسئولیتی سنگین
جلال جلالی زاده در پایان گفتگوی خود خاطرنشان می‌کند:«معیشت مردم وضعیت خوبی ندارد. مردم برای حضور در انتخابات دچار بی‌انگیزگی و بی‌اعتمادی توامان شده‌اند و این یعنی وظیفه‌ای سنگین بر دوش همه نهاده
شده است.»اعتماد از دست رفته محصول یک شبه نیست آن طور که این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید لابد اصولگرایان نیز وظیفه دارند عرصه را برای نشاط اجتماعی و حضور حداکثری باز کنند و نگاه سلبی و ایجابی صرف را از یاد ببرند. در هر صورت انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری تفاوت‌ها دارد شاید در انتخابات مجلس بتوان به حداقل‌ها دل بست اما در انتخابات ریاست جمهوری، حضور باشکوه و مشارکت بالا به پای انسجام نظام و جمهوریت نظام و قدرت نظام نوشته خواهد شد، موضوعی که در انتخابات مجلس چندان روی آن بحث نمی‌شود. به هر صورت انتخاب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری با انتخاب نمایندگان مجلس اندکی متفاوت است آن جا پای 290 نفر در میان است اینجا پای یک نفر، یک نفری که هرچه قوی‌تر و با درصد رای بالاتری باشد ذهنیت جهانی به سمتی به جز تزلزل و بی‌اعتمادی عمومی سوق داده خواهد شد.