«ابتکار» از حال و هوای بازار سیمان گزارش می دهد رنگ رونق بر صنعت خاکستری

مهشید خیزان
از نیمه دوم سال 92 رکود اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و بدهی‌های معوق سیستم دولتی به بانک‌ها و بخش خصوصی، با نشانه‌هایی از قبیل آرام شدن سرعت حرکت چرخ‌های صنعت، خاموش شدن خطوط تولید برخی از صنایع و قرمزشدن روز به روز شاخص‌های بورسی خود را نشان داد. در این میان صنعت سیمان که به عنوان صنعت مادر بخش عمران کشور شناخته می‌شود، رکود را عمیق‌تر از سایر صنایع لمس کرد و فعالان این حوزه مجبور شدند با پرداخت هزینه‌هایی از قبیل خاموش کردن خطوط تولید، ارائه تخفیف‌های بالا برای جذب مشتری و پرداخت هزینه‌های بالای حمل و نقل، فعالیت تولیدی خود را ادامه دهند؛ البته ازطرف دیگر با توجه به اینکه هم اکنون تحریم‌ها برداشته شده و دولت روحانی، سکان‌داری دوازدهمین ریاست جمهوری را به عهده گرفته، می‌توان به بهبود این صنعت ایمان داشت. ازطرفی هم اکنون تخفیفات این صنعت برداشته شده که امید است تا اواخر سال 96 رونق به این صنعت بازگردد.
افق 1404
در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در جهت تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ کسب جایگاه سومی جهان و تولید سالیانه ۱۲۰ میلیون تن برای صنعت سیمان کشور ترسیم شده است.


با در نظر گرفتن آخرین پیش بینی‌های انجام شده درخصوص نرخ رشد ۴.۹ درصدی مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ یا به عبارت دیگر افزایش سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ کیلوگرم به ۶۴۰ کیلوگرم، کسب جایگاه سومی در جهان با ظرفیت تولید سالیانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان کشور در افق ۱۴۰۴ ترسیم شده است.
همچنین در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور توسعه رقابت پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، رشته فعالیت‌های صنعتی که بیشترین نقش را در توسعه شاخص‌های منتخب ازجمله اشتغال‌زایی، سهم ارزش افزوده، صادرات، سهم از بازار، زنجیره تامین و سطح دانش و فناوری را داشته اند، شناسایی و اولویت بندی شدند که درهمین راستا رشته فعالیت محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی نیز تعیین شده است. گفتنی است که رشد صنعت سیمان در کشور پس از سال ۸۲ بهبود چشمگیری یافت و برنامه ریزی‌های صورت گرفته موجب رشد بیش از ۱۰۰ درصدی صنعت سیمان کشور شد، به‌طوری‌که از سال ۸۳ تا ۹۵ ظرفیت سیمان کشور با ۱۵۶ درصد رشد از بیش از ۳۲ میلیون تن به بیش از ۸۳ میلیون تن در سال رسید. همچنین متوسط رشد ظرفیت و تولید سیمان در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۵ به ترتیب برابر با ۴.۶ درصد و ۸ درصد بوده است که با وجود کاهش تولید سیمان در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ ظرفیت تولید این محصول همچنان درحال افزایش است و آمار تولید این محصول در سال گذشته بیش از ۵۷ میلیون تن و ظرفیت تولید آن نیز بیش از ۸۳ میلیون تن بوده است. درهمین راستا می‌توان گفت که متوسط نسبت تولید به ظرفیت یا ظرفیت بالفعل سیمان کشور در یک دهه گذشته ۸۲ درصد بود.
سیمان در مسیر رونق
درهمین خصوص علی محمد بُد عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به «ابتکار» گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه دولت آقای روحانی در دولت دوازدهم نیز سکان‌دار ریاست جمهوری شدند، بنابراین قرار است بعد از یک دوره طولانی رکود در بسیاری از بخش‌های صنعت، شاهد رونق در این حوزه‌ها به خصوص بازار سیمان باشیم. البته رکود بازار سیمان به بخش مسکن مرتبط است که آن هم به بازارهایی همچون سنگ، کاشی، فلزات، آهن، چوب و... وابسته است، بنابراین طبیعی است بازگشت از رکود زمان‌بر
باشد.
بُد درخصوص تاثیر ماه رمضان بر بازار سیمان اضافه کرد: برخی معتقدند در این ماه قیمت سیمان به دلیل کاهش ساخت و ساز، کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما در یکی دو روز گذشته فعلا تغییری در قیمت رخ نداده است. به اندازه کافی قیمت سیمان پایین است که لزومی به کاهش قیمت نداریم. یکی از دلایلی که در سال‌های گذشته شاهد رکود رد این صنعت بودیم، قیمت پایین این محصول به دلایلی همچون رقابت پایین بود. وی تاکید کرد: صادرات سیمان در سال‌های گذشته با رکودی روبه‌رو بود؛ یکی از دلایل این رکود، رقابت‌های نابه‌جای خود سیمانی‌ها با هم بود. اما معتقدم اواخر سال 96 پایان رکودها باشد. از برنامه‌های صادرات می‌توان به کشورهای افغانستان و عراق به زودی و روسیه از شمال اشاره کرد. به این دلیل که پاکستان صادرات خود به کشور افغانستان را تقریبا قطع کرده و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا میزان صادرات خود را افزایش دهیم. همچنین طبق گفته‌ها مسئله داعش قرار است تا نیمه دوم ماه رمضان حل شود که با حل شدن این موضوع می‌توانیم صادرات به عراق را هم در برنامه‌های خود داشته
باشیم.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به افق 1404 و کسب جایگاه سومی جهان و همچنین تولید سالیانه 120 میلیون تن، گفت: این هدف کمی
اغراق آمیز است و ما با رکودی که در این سال‌ها در صنعت سیمان داشتیم، به‌طور قطع نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. اما اگر نرخ ارز کمی افزایش یابد، از طرفی نرخ سود بانکی حداقل برای ما کاهش پیدا کند، با حذف تخفیفات سیمان می‌توان از رکود خارج شده و میزان تولید داخل و میزان صادرات خود را افزایش
دهیم.
افت بازار سیمان در ماه رمضان
با شروع ماه مبارک رمضان و کاهش تحرکات عمومی بازار ساخت و ساز در کشورهای اسلامی، دبیر انجمن کارفرمایان سیمان از افت طبیعی بازار در این ایام خبر داد. درهمین رابطه نیز عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وضعیت سیمان در بازار متعادل است، گفت: مشتریان سیمان معمولا کالای مدنظر خود را در اسفندماه خریداری می‌کنند و بازار این محصول در فروردین‌ماه با افتی نسبی همراه می‌شود که این شرایط طبیعی است و افتی که امسال در ماه اول سال داشتیم بیش از سال قبل نبود.
وی در ادامه با اشاره به تقاضای داخلی سیمان در اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: وضعیت سیمان در اردیبهشت‌ماه به حالت طبیعی برگشت و حدودا نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان جذب بازار داخلی شد و بازارهای صادراتی نیز تقاضای خود را حفظ کردند. دبیر انجمن کارفرمایان سیمان با اشاره به وضعیت سیمان در ماه مبارک رمضان افزود: طبیعتا در ماه رمضان ساخت و ساز در داخل کاهش می‌یابد و به همین میزان نیز از تقاضا کاسته خواهد شد و همچنین با توجه به اینکه عمده بازارهای صادراتی ما کشورهای اسلامی همسایه مانند عراق و افغانستان هستند در این ماه تقاضای سیمان در این کشورها نیز کاسته می‌شود. مجموعه این موارد موجب می‌شود تا هر سال با افت بازار سیمان در این بازه زمانی مواجه باشیم که پیش‌بینی می‌شود که این افت در ماه رمضان امسال بیشتر از سال‌های قبل نباشد.