فقیه انقلابی و عمار رهبری آیت‌الله مصباح یزدی به لقاءالله پیوست


شب گذشته روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی، فیلسوف مجاهد و عمار رهبر، آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مجلس خبرگان و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و از اساتید حوزه علمیه قم به لقاالله پیوست.
آیت‌الله مصباح یزدی که در چند سال اخیر از بیماری گوارشی رنج می‌برد به دلیل ضعف مفرط جسمانی و تشدید بیماری در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، شب گذشته در  ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
روزنامه کیهان، رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه‌الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف،  رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کند.
علامه محمدتقی مصباح یزدی در ۱۱ بهمن ۱۳۱۳ در یزد دیده به جهان گشود.


آیت‌الله مصباح یزدی دوره  مقدمات و سطح را در حوزه علمیه  یزد گذراند، در سال ۱۳۷۱ه‍..ق عازم نجف اشرف شد، و پس از یک سال برای ادامه تحصیل راهی قم شد. او حدود ۸ سال به‌طور مداوم در درس فقه آیت‌الله بروجردی(ره) شرکت کرد. در سن ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید.
آیت‌الله مصباح یزدی  به مدت  ۸ سال در دروس فقه و اصول امام خمینی(ره)، ۱۵ سال در درس فقه آیت‌الله محمدتقی بهجت(ره) و ۲ سال در درس آیت‌الله محمدعلی اراکی(ره) شرکت کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در جهت تحول و بازسازی نظام حوزه نقش فعالی ایفا کرد. او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرده است.
آیت‌الله مصباح یزدی آثار متعددی درباره علوم اسلامی از جمله تفسیر، فلسفه و معارف اسلامی دارد؛ کتاب‌های «آموزش فلسفه»، «اخلاق در قرآن» و «نظریه سیاسی اسلام» از جمله آثار اوست.
علامه مصباح یزدی همواره  به‌دلیل نگاه عمیق و روشنگری‌های مستمر، مورد سنگین‌ترین تهمت‌ها و هجمه‌ها از سوی فتنه‌گران، مدعیان اصلاحات و جریان معاند خارج‌نشین قرار داشت.رهبر معظم انقلاب در توصیف آیت‌الله علامه مصباح یزدی فرموده بودند: «بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به‌عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.»
(شهریور 78)