آغاز بهره‌برداری رسمی از ۲۵ پروژه صنعت آب و برق با دستور رئیس‌جمهور


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز پنجشنبه (11 دی) در سی‌ونهمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، ۲۵ پروژه را در قالب ۱۴ طرح بزرگ صنعت آب و برق در ۵ استان از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.
طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه با ظرفیت مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون و ظرفیت انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ارس غربی به منظور استفاده از ۱۱۲.۶ میلیون مترمکعب حق‌آبه ایران از دریاچه ارس، نیروگاه مقیاس کوچک و ۸ پروژه پست، خط انتقال و شبکه فوق‌توزیع برق در استان اصفهان، طرح برق‌رسانی به ۱۳ روستا و ۲ پست شبکه فوق‌توزیع در استان اردبیل، ۵ نیروگاه مقیاس کوچک و ۴ پروژه پست، خط انتقال و شبکه فوق‌توزیع در استان مازندران و آب‌رسانی به ۵۷ روستای استان مازندران پروژه‌هایی هستند که امروز و با دستور روحانی به‌طور رسمی افتتاح
شدند.
برای اجرای این پروژه‌ها ۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از آنها برای ۸۲ نفر به‌طور مستقیم ‌اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.


روحانی در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها گفت: دریاچه ارومیه به عنوان نگین سبز منطقه زندگی مردم غرب کشور را تضمین می‌کند و امروز کار بزرگی در مسیر احیای آن انجام گرفت.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: شمار سدهای کشور در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، 144 سد بود که این رقم در پایان دولت دوازدهم به 201 سد خواهد رسید و امروز چهل و هشتمین سد از مجموع 57 سدی که تا پایان این دولت به بهره‌برداری می‌رسد، افتتاح شد.
روحانی با ابراز رضایت از اقدامات دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای موفق پروژه‌های آب و برق اظهار داشت: تا پایان دولت تدبیر و امید تعداد تصفیه‌خانه‌های آب احداث شده به 56،‌ تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به 101 و تعداد سدهای احداث شده به 57 سد خواهد رسید و مهم‌ترین طرح اجرا شده در این دولت نیز احیای دریاچه ارومیه است که زندگی و ‌اشتغال حدود 15 میلیون نفر در غرب کشور وابسته به حیات آن است.
روحانی در ادامه ضمن قدردانی از وزارت نیرو، شرکت‌های خصوصی و جوانان و مهندسین کشور اظهار داشت: ما امروز در برابر خودمان دو عرصه مهم داریم. نخستین عرصه مقاومت در برابر جنگ اقتصادی است؛ جنگی که از سال 97 بر ما تحمیل کردند.
چه کسانی پیام ضعف از دولت
 ارسال کردند‌؟!
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برای افزایش مقاومت، باید همدیگر و دولت را تقویت کنیم، افزود: هر کس دولت را تضعیف کند و بگوید من ضد آمریکا هستم، از آن دروغ‌های شاخدار گفته است، اگر کسی ضد آمریکاست باید در شرایط جنگ اقتصادی که دولت در میدان جنگ است و به تعبیری رئیس‌جمهور فرمانده این جنگ است، دولت را تقویت کند.
وی اظهار داشت: ما در میدان جنگ در حال جنگ با آمریکا هستیم و اگر کسی آمد و این دولت را تضعیف کرد، او چه بخواهد چه نخواهد حامی و طرفدار آمریکاست و هرکس در این شرایط، بخواهد به روند توسعه کشور، بخش خصوصی، بازرگانان، واردکنندگان، صادرکنندگان و همه تلاشگران در صنعت و خدمات ضربه بزند، او از آمریکا حمایت کرده است.
این اظهارات رئیس‌‌جمهور مبنی بر اینکه هر کس دولت را تضعیف کند طرفدار آمریکاست، در حالی است که با مرور مواضع دولتمردان روشن می‌شود که هیچ فرد یا جناحی به اندازه شخص رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی پیام ضعف از دولت مخابره نکرده‌اند.
 اظهاراتی همچون خزانه خالی است آن هم در بحبوحه مذاکرات، گره زدن حل مشکل آب خوردن مردم به نتیجه مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها‌، اظهارات آقای روحانی درباره صلح امام حسن علیه‌السلام در جریان اعمال سیاست فشار حداکثری آمریکا و... از جمله نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد‌، دولتمردان محترم بیش از سایرین از دولت پیام ضعف ارسال کرده‌اند.
تاکید بر ارائه تفکیکی و جداگانه
شاخص‌های تاثیرگذار طرح‌ها
در مهار کرونا
همچنین روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا و فرمانده قرارگاه عملیاتی این ستاد در جلسه روز پنجشنبه به ریاست رئیس‌جمهور، گزارش‌های جداگانه‌ای را از جمع‌بندی اجرای یکماهه طرح جامع مقابله با کرونا و دستاوردها و چالش‌های فراروی آن، ارائه کردند.
کمیته امنیتی و اجتماعی در گزارش خود با‌ اشاره به نظارت‌های انجام شده به‌ویژه از سوی نیروی انتظامی و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف و تاثیر آن بر روند کاهش شیوع کرونا، نسبت به عادی‌انگاری این بیماری و رعایت نشدن دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرد.
حجت‌الاسلام روحانی با ‌اشاره به مفاد این گزارش، به کمیته امنیتی و اجتماعی ماموریت داد که با همکاری کمیته بهداشتی و درمانی ضمن بهره‌گیری از طرح‌ها و تجارب موثر مدیریت موج‌های شیوع کرونا، شاخص‌های تاثیرگذار طرح‌ها در مهار کرونا را به صورت تفکیکی و جداگانه مشخص کنند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: با توجه به تجاربی که در طول ماه‌های گذشته بدست آمده، برای رسیدن به شرایط پایدار و سازگاری با کرونا و تبدیل آن به یک سبک زندگی نیازمندیم که شاخص‌های ملموسی از درصد تاثیرگذاری طرح‌ها در مدیریت کرونا را به صورت جداگانه مشخص و طرح جامع مقابله با کرونا را به وسیله این شاخص‌ها تکمیل کنیم تا به شرایط پایدار در کشور برسیم.
کمیته بهداشتی و درمانی نیز در ادامه این جلسه گزارشی را از روند کاهش بیماری، تغییر وضعیت شهرها و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای رسیدن به وضعیت پایدار ارائه کرد.
روحانی پس از ارائه این گزارش به کمیته بهداشتی و درمانی ماموریت داد در پروتکل‌هایی که طی یکسال گذشته مختص هر کسب و کار ارائه شده بود، متناسب با وضعیت موجود و در چارچوب طرح جامع مقابله با کرونا بازنگری‌هایی انجام شود تا در روند فعالیت‌های کسب و کارها در ایام نزدیک شدن به عید اعمال گردد.
رئیس‌جمهور افزود: همچنین نسبت به برخی کسب‌وکارهایی که طی 9 ماه گذشته یکسره تعطیل بوده‌اند، بررسی‌هایی انجام گیرد که مشخص شود آنها در چه شرایطی می‌توانند فعالیت خود را مجددا آغاز کنند.
 روحانی گفت: کمیته‌های بهداشتی و درمانی و تبلیغات با همکاری قرارگاه فرماندهی ستاد ملی، باید همچنان نسبت به آگاه‌سازی مردم و همکاری آنها با کادر درمانی کشور بکوشند.