هاشمی مرد صلح و جنگ بود

مراسم چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اعضای خانواده ایشان، سید حسن خمینی و برخی مقامات کشوری در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. فاطمه هاشمی در این مراسم دلنوشته‌ای را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است: در چهارمین زمستان فقدانت در کنار تو و مرادت گرد هم آمده‌ایم به یاد روزهای خوشی که با او بودی و از او می‌گفتی؛ همه حسرت آن روزها را می‌خوردند. از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشتی و خود را شناختی در همسایگی امام قرار گرفتی آنهم به دست سرنوشت. به گزارش ایسنا، در ادامه این دلنوشته آمده است: با او خوشی و ناخوشی را تجربه کردی. در دورانی که از پدر معنوی فرزانه‌ات دور بودی با امید به روزگاری که این همجواری تکرار گردد سعی و کوشش نمودی و همه سختی‌ها و شکنجه‌های خارج از توان را تحمل کردی و دم بر نیاوردی بلکه عاشق وار می‌خواستی ریشه نهال نورس را با همرزمان و همفکران است از آب و گل و به بار در‌آوری و به بار به بنشانی تا شاخه‌های این درخت تنومند به آسمان برسد و ریشه‌دار گردد تا بتوانی دوباره زیر این آسمان پهناور که برای همه جهانیان جایی دارد در همسایگی معشوقه‌ات قرار بگیری. باز این همجواری دوام زیادی نداشت و این بار نه مانند گذشته بلکه با تعداد قلیلی راه پر پیچ و خمی را ادامه دادی. هر روز با آدمک‌هایی روبرو شدی که همانند برادران یوسف چاه‌های تهمت و تحریف و دروغ و دشنام را برایت ایجاد کردند و همانند برادران یوسف در مقابلت ایستادند ولی تو سرافراز درآمدی.
همچنین محسن هاشمی در این مراسم اظهار کرد: امروز در چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی قرار داریم و همانطور که می‌دانید داغ ایشان همچنان برای دوستداران ایشان باقی است. ایشان معتقد بود ما باید طوری عمل کنیم که برای حفظ ارزش‌ها، فشار بر مردم واقع نشود و با میانه‌روی پیش برویم که کمترین فشار برای مردم ایجاد شود و بتوانیم تمام ارزش‌ها را در مسیر خود داشته باشیم. وی ادامه داد: در خصوص دوقطبی‌سازی‌ها مخصوصا دوقطبی‌سازی میان جمهوریت و اسلامیت نظر آیت الله هاشمی مهم است؛ ایشان معتقد بود دوقطبی‌سازی به مردم آسیب می‌رساند و سرمایه‌های مردم را از بین می‌برد.رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: اینگونه مباحث جزو مواردی است که اصولاً باعث افراطی شدن فضا و ریزش در انقلاب می‌شود و این موضوع برای جامعه خسارت‌آور است. آقای هاشمی همواره می‌گفتند نباید اهداف انقلاب را به گونه‌ای پیش ببریم که به معیشت مردم و مشیت و آینده کشور آسیب وارد شود.
>هاشمی مرد صلح و جنگ بود
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی نیز در مراسم درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: مرحوم هاشمی مرد روزهای سختی بود. مرد فرار نبود. قبل انقلاب تا پای اعدام رفته بود. مرد روزهای سخت جنگ بود. داستان جنگ ما داستان مردم مظلوم در مقابل همه قدرت‌ها بوده است. همه دنیا پشت سر صدام بودند. آقای هاشمی قهرمان صلح و قهرمان جنگ بود. سیدحسن خمینی گفت: من در چندین نوبت بی‌تابی ایشان را دیده بودم. اینکه ایشان خوب لمس می‌کرد که بدون سختی به جایی نمی‌رسیم مهم است. آقای هاشمی می‌دانست دنیا کتک، زندان و لطمه دارد. اشتباه می‌کنند کسانی که فکر می‌کنند راه سعادت از


خوشی می‌گذرد.
>عارف: کشور بیش از هر زمانی به مشی عقلایی هاشمی نیازمند است
درهمین راستا محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادداشتی اینستاگرامی نوشت: چهار سال از فقدان لنگرگاه میانه‌روی و اعتدال در جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(رضوان الله تعالی علیه) می‌گذرد. سال ۹۲، دغدغه‌های مشترکی، من و ایشان را به صحنه‌ی انتخابات آورد. وقتی امکان ادامه‌ی حضور ایشان میسر نگردید، بزرگوارانه میدان را ترک کردند. به نظرم نظام و کشور در شرایط کنونی بیش از هر زمانی به مشی عقلایی هاشمی نیازمند است.او مصلحت نظام را مصلحت کشور و ملت تعریف می‌کرد و این خود بزرگترین باطل السحر نقشه‌های دشمنان برای ایجاد شکاف بین ملت و حاکمیت بود.