عصیان ترامپ علیه دموکراسی

فتح اله دهقان‪-‬ جوامع بشری دارای فرهنگ‌های متنوع و گوناگونی هستند. براساس شرایط اجتماعی و فرهنگی، شاهد مکاتب فکری و ایدئولوژی‌های رنگارنگی در جهان هستیم.
فرهنگها دارای ارزشها و هنجارها و مکاتب فکری بر خاسته از این فرهنگ‌ها دارای اصولی هستند.
دموکراسی غربی که در راستای تحولات فرهنگی پس از رنسانس در غرب شکل گرفت دارای منشور و اصولی است.
احترام به حقوق دیگران،حکومت مردم بر مردم، احترام به رای شهروندان، فصل الخطاب بودن قانون برای همگان،انتقال آرام قدرت و... از اصول مسلم دموکراسی مورد ادعای آمریکایی‌هاست.


ترامپ با مقاومت و نپذیرفتن انتقال مسالمت آمیز قدرت و در آخر ین اقدام، کارگردانی، شورش وحمله به ساختمان «کاپیتول» کنگره آمریکا ضمن دهن کجی به اصول دموکراسی،بدعتی آشکار در جامعه آمریکا را موجب شد.
لازم به ذکر نیست که دموکراسی غربی در حال حاضر مکتب فکری بخش بزرگی از جهان بوده وبه دنبال سیطره‌اید ئولوژیک بر دنیا است.
این اقدام ترامپ سوالی بزرگ در ذهن جهانیان در خصوص دموکراسی آمریکایی ایجاد کرده است! اگر افکار نژادپرستانه و اقداماتی همچون خروج از پیمانهای بین‌المللی که موجب نظم نیم بند موجود جهانی است،سیاست‌های نابخردانه و خلاف اصول اخلاقی- انسانی و معیارهای دموکراسی غربی در خاورمیانه همچون تحریم‌های ظالمانه بر علیه مردم ایران،ظلم‌هایی که بر دیگر مردم منطقه شده،عدم برخورد شایسته با مواردی مغایر با حقوق بشر غربیهاهمچون قطعه قطعه شدن ناراضی سعودی «خاشقچی» به دستور بن سلمان که به گفته «جان برنان» رئیس قبلی سازمان سیا با موافقت ترامپ صورت گرفته است، مدارک کافی برای برخورد و محاکمه ترامپ پوپولیست نیست.(البته به اعتقاد نویسنده این سطوریکی از اهداف ترامپ ازاشغال کنگره نیز گرفتن تضمین جهت عدم پیگیری قضایی خود و نزدیکانش پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش بوده است).
اقدامات و دهن کجی او به فرهنگ، دموکراسی، قانون و ارزشها وهنجارهای پذیرفته شده و مورد احترام جامعه آمریکا دلیلی موجه بر محاکمه اوست. لازم به یادآوری نیست که تاریخ در روندی طبیعی در خصوص برخورد جامعه آمریکا با عملکرد ترامپ قضاوت خواهد کرد.