شمارش معکوس برای واردات کامیون دست دوم


گروه راه و مسکن: مشاور نوسازی ناوگان فرسوده جادهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از آغاز صدور تأییدیههای بانک مرکزی برای تخصیص ارز جهت واردات کامیون های وارداتی دست دوم اروپایی خبر داد.

از زمان آغاز فرآیند واردات کامیونهای دست دوم اروپایی و اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جادهای که از خردادماه امسال آغاز شد، تا کنون بیش از ۶ ماه میگذرد، اما هنوز هیچ کامیون دست دوم و زیر ۳ سال ساخت اروپایی یا ژاپنی و کرهای وارد کشور نشده است.

این در حالی است که حدود ۲ هزار دستگاه از سوی واردکنندگان به انبارهای گمرکات کشور منتقل شده بود اما به دلیل خودداری وزارت صمت از ثبت سفارش آنها، کامیونهای وارداتی در حال خارج شدن از ذیل قانون «الزام به واردات خودروهای سنگین زیر ۳ سال ساخت» بودند. با پیگیریهای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و نامه درخواست وی به رئیس جمهور، روحانی با درخواست وزیر راه موافقت کرد و به وزیر صمت دستور داد تا ثبت سفارش آنها عملی شود. در حال حاضر ثبت سفارش همه این کامیونها عملیاتی شده و با آغاز صدور گواهیهای «تأییدیه ارزی بانک مرکزی» و «اسقاط کامیونهای فرسوده» از سوی سازمان راهداری، به نظر میرسد گمرک نیز به تدریج مجوز ترخیص این کامیونها را صادر کند.

صدرالله بمانا در گفتوگو با مهر درباره ترخیص ۲ هزار دستگاه کامیون دست دوم اروپایی از گمرکات کشور گفت: ثبت سفارش ۱۳۰۰ دستگاه کامیون نهایی شد و در حال حاضر در مراحل تخصیص ارز قرار دارند. وی گفت: روز گذشته بانک مرکزی، تخصیص ارز تعدادی از این کامیونها را تأیید کرد و مابقی را نیز به مرور تأیید میکند؛ بعد از آن هم مراحل ترخیص و تشریفات گمرکی خواهد بود منتظریم تا واردکنندگان، گواهیهای اسقاط را به سازمان راهداری ارائه دهند. چون «برابری اسقاط» دارد و در قبال هر خودروی سنگین دست دوم که وارد میشود، باید یک دستگاه خودروی سنگین فرسوده اسقاط شود که ظرفیت آن حداکثر ۳ تن زیر خودروی دست دوم وارداتی باشد؛ اگر این کارها انجام شود، ما هم اجازه ترخیص را برای گمرک ارسال میکنیم. مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امور نوسازی ناوگان افزود: بانک مرکزی قرار است منبع ارزی را تأیید کند و ارزی از منابع داخلی به آنها تخصیص داده نمیشود؛ چون منشأ ارز خودروهای وارداتی، از خارج است و باید خود واردکننده آن را تهیه کند؛ واردکننده مستندات ارز تهیه شده را به بانک عامل ارائه میکند و سپس با تأیید بانک مرکزی، این ارز به تولیدکننده در اروپا داده خواهد شد.

به گفته بمانا، بسیاری از کسانی که ثبت سفارش واردات آنها در وزارت صمت تأیید شده، مدارک را به بانکهای عامل دادهاند قرار است به تدریج مستندات آنها در بانک مرکزی بررسی و سپس تأیید شود که روز گذشته شاهد تأیید ارز خارجی تعدادی از کامیونهای موجود در گمرک بودیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کامیونهای فرسوده به دلیل تقاضای اسقاط از سوی واردکنندگان، افزایش قیمت داشته است؟ تصریح کرد: بله ما هم شنیدهایم که واردکنندهها در حال خرید کامیونهای فرسوده هستند؛ اما این موضوع، تنها دلیل گران شدن خودروهای سنگین فرسوده نیست مهمترین علت این است که کامیونهای نو (مثلاً ولوو) که تا یک سال و نیم قبل با بهترین حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما ناگهان تا ۵ میلیارد تومان افزایش قیمت داشت که به تبع آن، خودروهای سنگین فرسوده نیز افزایش قیمت داشتند. چون کسی نمیتواند خودروی ۴ تا ۵ میلیارد تومانی را خریداری کند.

عضو شورای نوسازی ناوگان جادهای در پاسخ به این پرسش که آیا واردات کامیونهای دست دوم اروپایی، باعث شکسته شدن قیمت کامیونهای موجود در بازار میشود یا خیر؟ یادآور شد: بازار کامیونهای وارداتی با تولید داخل متفاوت است؛ چون تعداد واردکنندگان بر خلاف تعداد تولیدکنندگان کامیون در داخل که انحصاری است، بالاست. بنابراین قیمت کامیونهای وارداتی، رقابتی خواهد بود؛ بیش از ۱۰۰ واردکننده شامل شرکتهای تولیدکننده داخلی، شرکتهای واردکننده خودرو، شرکتهای حمل و نقلی و مالکان کامیونهای فرسوده میشود؛ طبیعی است که با واردات این کامیونها، قیمت کامیون هم کاهش مییابد. وی درباره اینکه آیا سازمان راهداری، برای کامیونهای وارداتی، قیمت گذاری میکند یا خیر؟ تأکید کرد: ما نقشی در قیمت گذاری نداریم چون این کالاها با نرخ ارز آزاد با منشأ خارجی تهیه شده است از سوی دیگر هر یک از این کامیونها به دلیل شرایط ویژهای که دارند، نرخ مختص به خود را دارند مثلاً ممکن است یک کامیون با کامیون دیگر که هم برند، هم مدل و هم سال ساخت آنها یکی باشد، ولی صرفاً از نظر میزان کیلومتر پیمایش متفاوت باشند، قیمتهایشان با هم فرق داشته باشد. شاخصهای کامیونهای دست دوم با نوساز فرق دارد.