سیـلی به خـدمت

نماينده سبزوار که به اظهارنظرهاي جنجالي شهرت دارد و در يکي از شعارهاي انتخابي‌اش گفته است: «هر کس به مردم خدمت نکرد بيرونش مي‌کنم، وقت نداريم!» علي اصغر عنابستاني، همان نماينده تندرويي است که تاکنون بيشترين توهين‌ها را به دولت و رئيس‌جمهور داشته است. حالا به صورت يک سرباز راهنمايي و رانندگي حين خدمت سيلي مي‌زند، يا به قول يکي ديگر از نمايندگان مجلس يازدهم، توهين مي‌کند، که عذر بدتر از گناه است. در اين بين عضو هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان اظهارات جالبي در در اين رابطه داشت و ساعتي پس از انتشار اين فيلم در شکل گسترده اعلام کرد:‌ «بنده با آقاي عنابستاني صحبت کرده‌ام و ايشان درگيري فيزيکي خود با مامور پليس را به طور کلي تکذيب کردند!» محمدرضا دشتي اردکاني اعلام کرده است که: «اگر گزارشي به دسته هيأت نظارت برسد قطعا آن را بررسي خواهند کرد، بنده تاکنون استعلام گرفته‌ام هنوز شکايتي به ما واصل نشده است. دشتي اردکاني ادامه داد: آقاي عنابستاني گفتند که سرباز به من توهين کرد، ولي بنده به صورت فيزيکي با وي درگير نشده‌ام.» اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که بسياري از حاضرين در محل زدن سيلي به حامد اکبري که اهل شهرستان آمل است، را تاييد کرده‌اند. حامد اکبري (سرباز نظام وظيفه) مي‌گويد: «من مأمور به شيفت بر تقاطع دروازه دولت هستم که راننده يک نماينده مجلس که بدون مجوز تردد در مسير ويژه، قصد ورود به اين مسير را داشت به من اهانت کرد و خود نماينده هم از خودرو پياده شد و يک سيلي به صورت من نواخت. من از اين اقدام نماينده مجلس چندين شاهد دارم و دوربين شهري هم از اين صحنه فيلمبرداري کرده است.» پس از اين اقدام، تعداد زيادي از مردم حاضر در محل، دور ماشين نماينده مجلس را گرفته و به شدت به حرکت زشت او واکنش نشان داده‌اند.
واکنش به سيلي نماينده
بسياري از مردم در شبکه‌هاي اجتماعي به اين اتفاق واکنش تندي نشان دادند و در اين راستا، مسئولان نيز اين اتفاق را نادرست خواندند و از حق «سرباز وطن» دفاع کردند. محمد باقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي اعلام کرد: در برابر قانون همه مساوي هستند، مجلس به کساني که به وظيفه قانوني خود عمل مي‌کنند، افتخار مي‌کند و اولين مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخير، به محض شنيدن اولين گزارش‌ها، دستور بررسي دقيق ماوقع صادر شد؛ در صورت احضار تخلف، هيات نظارت بر نمايندگان بدون مسامحه بررسي و برخورد قانوني خواهند کرد»، قاضي‌زاده هاشمي، همکار عنابستاني نيز در مجلس که نايب رئيس مجلس و رئيس هيات نظارت بر رفتار نمايندگان است، در توئيتي نسبت به اين اتفاق واکنش تندي نشان داد و نوشت: «حفظ حقوق مردم، براي ما مساله اساسي است و حتي نمايندگان مجلس در برابر قانون مساوي هستند.»‌ حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس جمهور نيز در توئيتي مانند ديگر مردم، به اين موضوع واکنش تندي داشت و نوشت: «چه زود دست بزن پيدا کردند!»، پروانه سلحشوري، نماينده مجلس دهم نيز در توئيتي نوشت: «در يکي از نطق‌هاي ساليانه گفتم « اگر فيلترهاي نظارتي نبود، شايد حق افراد شايسته ديگري مي‌بود که نماينده مردم باشند.» عباس عبدي، فعال سياسي نيز نوشت: «چندي پيش يک سرباز را به دليل انجام وظيفه‌اش در مازندران کتک زدند، فوري سروته ماجرا را به هم آوردند. ببينيم مورد اخير را چه‌کارش خواهند کرد. اجباري به سربازي برويد، از حقوق خبري نباشد، کتک هم بخوري؟ انتظار هم داريد که فردا از وطن دفاع کنند؟»
3 تا 6 ماه حبس دارد


قطعا نماينده سبزوار که بر صندلي مجلس قانون‌گذاري نشسته است، به خوبي مي‌داند که بر اساس قانون اين حرکت او، انجام جرم است و در فصل چهاردهم قانون مجازات اسلامي و در مواد مختلف مجازات تمرد نسبت به مامورين دولتي ذکر شده است. بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامي توهين به افراد از قبيل فحاشي و استعمال الفاظ رکيک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا (74) ضربه و يا پنجاه هزار تا يک ميليون ريال جزاي نقدي خواهد بود. مهدي عزيززاده قصاب، وکيل پايه يک دادگستري در پاسخ به اين سوال که اين سرباز براي شکايت به کجا مي‌تواند مراجعه کند اظهار کرد: «بر اساس ماده 307 آيين دادرسي کيفري جرائم مربوط به نمايندگان مجلس در دادسراي تهران مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد و اين سرباز مي‌تواند براي شکايت به اين دادسرا مراجعه کند. بر اساس قانون اين سرباز مي‌تواند از دادگاه تقاضاي ارش داشته باشد، ارش ديه‌اي است که ميزان آن در شرع مشخص نشده و قاضي ميزان آن را مشخص مي‌کند.»