قابل توجه وزیر آموزش و پرورش

دانش‌آموز 15ساله دزفولی دیگر جان ندارد
آتش‌سوزی‌ای در یک مدرسه کانکسی واقع در روستای کنگرستان بخش کوهستانی سردشت دزفول رخ می‌دهد
که در این حادثه شش نفر دچار سوختگی می‌شوند. از این تعداد سه نفر معلم و سه نفر دانش‌آموز هستند که همگی
در بیمارستان بستری شده اند. طبق آخرین خبرها متاسفانه روز گذشته یکی از مصدومان این حادثه جان باخت


آفتاب یزد- گروه شبکه: روز سه شنبه 30 دی‌ماه آتش‌سوزی‌ای در یک مدرسه کانکسی واقع در روستای کنگرستان بخش کوهستانی سردشت دزفول رخ می‌دهد که در این حادثه شش نفر دچار سوختگی می‌شوند. از این تعداد سه نفر معلم و سه نفر دانش‌آموز هستند که همگی در بیمارستان بستری شده اند. طبق آخرین خبرها متاسفانه روز گذشته یکی از مصدومان این حادثه جان باخت. در این خصوص علی عبدالهی بخشدار سردشت دزفول گفت:« یکی از مصدومان حادثه آتش‌سوزی کانکس در منطقه سردشت دزفول به دلیل شدت سوختگی، درگذشت.» وی سن فرد فوت شده را ۱۵ سال برشمرد و افزود: «وی دچار سوختگی ۵۰ درصد شده بود که متاسفانه با وجود تلاش کادر درمان در بیمارستان طالقانی اهواز فوت کرد.» وی حال عمومی چهار نفر از مصدومان حادثه را که در بیمارستان طالقانی بستری هستند، نامساعد دانست و گفت: «یکی دیگر از حادثه‌دیدگان نیز که دچار بیش از ۸۰ درصد سوختگی شده بود، از همان ابتدا به خواست خانواده به اصفهان منتقل شده است.»
> صاعقه یا نشت گاز؟
اما درنخستین روزهای حادثه، برخورد صاعقه با کانکس را علت آتش سوزی عنوان کردند اما مدیرکل مدیریت بحران خوزستان می‌گوید:« طبق بررسی‌ها، آتش‌سوزی بر اثر گاز رخ داده است، با این وجود بررسی‌های بیشتر در حال انجام است.» به گزارش ایسنا، امید بن‌عباس اظهار کرد: « خبرهای اولیه منتشرشده در فضای مجازی، این حادثه را به دلیل برخورد صاعقه در کانکس مدرسه عنوان کردند که منجر به آتش‌سوزی کانکس شده و در پی آن، سه معلم و سه نفر از اهالی منطقه دچار آتش‌سوزی شدند.اما بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، این آتش‌سوزی بر اثر برخورد صاعقه نبوده است. طبق شواهد، هیچگونه اثر برخورد صاعقه با سقف کانکس یا آنتن تلویزیون موجود بر بالای کانکس مشاهده نشده است. نوع آتش‌سوزی و وضعیت فیزیکی کانکس نیز نشان می‌دهد که حریق در درون کانکس رخ داده است.» مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: «البته کانکس دچار آتش‌سوزی، کانکس مدرسه نبوده و محل استراحت یکی از معلمان بوده است که آموزش عشایر را انجام می‌دهد و دو فرد دیگر مستقر در کانکس نیز معلمان آن منطقه نبوده‌اند.» وی بیان کرد:« در این کانکس گاز پیک‌نیک مشاهده شده است در حالی که برای معلم سه وعده غذایی گرم ارسال می‌شد و نیازی به استفاده از کپسول گاز نبوده است. در این حادثه کانکسی که از آن به عنوان مدرسه استفاده می‌شد نیز جنب کانکس آسیب‌دیده قرار داشته است و به دلیل اینکه دو موتورسیکلت بین این دو کانکس قرار داشتند، کانکس آسیب‌دیده است اما کلاس درس نبوده است.» مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: «آسیب‌دیدگان به بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز منتقل شده‌اند و بر اساس شواهد موجود، مصدومان عارضه ریوی ناشی از استشمام گاز داشته‌اند. طبق بررسی‌ها، آتش‌سوزی بر اثر گاز رخ داده است، با این وجود بررسی‌های بیشتر در حال انجام است.»
> بررسی حادثه در کمیسیون آموزش
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز از بررسی علت و مقصران احتمالی حادثه آتش سوزی کانکس معلمان در دزفول در کمیسیون آموزش خبر داد و تاکید کرد که باید آموزش و پرورش مکانهای ناامن مرتبط با مدارس را جمع‌آوری کند. به گزارش ایسنا، احمد نادری در واکنش به آتش سوزی کانکس معلمان در دزفول، با تاسف بارخواندن این حادثه، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:« ضمن بررسی علت و مقصران احتمالی این حادثه در کمیسیون آموزش؛ از آموزش و پرورش خواهیم خواست تا نسبت به جمع‌آوری مکانهای ناامن مرتبط با مدارس و مخصوصا مکان‌های کپری وکانکسی؛ زمان تعیین کند.»
> به خاطر وقوع یک حادثه نمی‌توانیم همه کانکس‌ها را جمع کنیم
از سوی دیگر مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری در واکنش به امنیت کانکس‌های آموزشی گفت: «در جایی که صاعقه‌خیز و خطرناک است باید نکات ایمنی رعایت شود.» محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به حادثه اخیر آتش‌سوزی کانکس معلمان منطقه عشایری خوزستان عنوان کرد: «در ابتدا لازم است بگویم که این افراد معلم عشایری نبودند و کاملا اتفاقی در آن کانکس حضور داشتند و آن کانکس متعلق به یک مدرسه روستایی بوده است، اما در هر صورت کانکس برای دانش‌آموزان عشایری به علت اینکه مدام در کوچ هستند، بهتر است.»وی در ادامه با اشاره به کانکس‌های چرخدار مختص عشایر گفت: «برخلاف چیزهایی که گفته می‌شود، مدرسه کانکسی چرخ دار مجهز به پنل خورشیدی با جایی که برای استراحت معلم در آن تعبیه شده، برای دانش‌آموز عشایری مناسب‌تر از مدرسه و یا سازه ثابت است. ضمن اینکه هزینه کانکس‌هایی که دارای پنل خورشیدی هستند، بالغ بر هفتصد میلیون تومان است و قیمت بالایی دارد.» سیفی اظهار داشت: «نمی‌توان گفت به خاطر یک حادثه که اتفاق افتاده هرچه کانکس هست جمع کنیم و به جایش ساختمان بسازیم. در واقع می‌توان برای مدارس روستایی که دانش‌آموز ثابت دارند، از سازه ساختمانی استفاده کرد یا ساختمان‌سازی کرد، اما برای مدارس عشایری که جمعیت‌شان کم است، حتما نیاز به چادر داریم. به هر حال این حادثه یک زنگ خطر بوده و باید مراقبت و تلاش کنیم تا جلوی این حوادث را با ایمنی بگیریم. هر لحظه ممکن است یک حادثه دیگری رخ بدهد یا حتی سیل بیاید.»