آدم‌هایی که توسط افکار عمومی حذف شدند!

رضا بردستانی‪-‬ جامعه تصمیم می‌گیرد نه چهره‌ها و شخصیت‌ها که در قاب ذهن و پستوی حافظه باقی بمانند یا نه اما، جامعه وقتی تصمیم می‌گیرد با این تاکید که درست تصمیم گرفته است؛ هرگز دچار تردید و بازنگری نخواهد شد.
آدم‌های حذف شده، یکی ـ دو تا نیستند، فقط مربوط به مجلس نیز نیستند! آدم‌های حذف شده گاه در ادواری، همه‌کاره‌ترین آدم سیاسی ـ اجرایی بوده‌اند اما این روزها حتی در کوچه و خیابان نیز اگر آن‌ها را ببینیم شاید به سختی نام و نشان شان را به یاد بیاوریم:
= محمدعلی رامین که روزگاری انگشت در کرده، رسانه‌ای‌ها را به خط می‌کرد
= اسفندیار رحیم مشائی که قلب تپنده ی احمدی‌نژادی‌ها بود


= حمید بقایی که زنبیل قرمز و نیم تنه ی عریان و استخوانی نیز به دادش نرسید
= مهدی کوچک زاده که روزگاری در جنجالی بودن گوی سبقت را از رسایی و کریمی قدوسی نیز ربوده بود و کلنجارها داشت با علی مطهری
= حمید رسایی که خودش اذعان کرده بود زیادی سر و صدا کردیم مردم هم دیگر به ما رای ندادند!
= محمدرضا رحیمی که عاقبت بخیر که نشد هیچ ختم به بند و زندان شد!
= فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام و نویسنده ی کتاب«معجزه ی هزاره ی سوم!» که برای ابد راهی دیار سکوت شد!
> افکار عمومی سنجیده حذف می‌کند!
افکار عمومی به موقع، سنجیده و کاملا بر اساس منطقی قابل دفاع اقدام به حذف می‌کند، حذف‌هایی که اگرچه شخص همچنان حضور دارد اما دیگر در آن جایگاهی که قرار گرفته، شانیتی ندارد! مثلا فاطمه ی حسینی، دختر صفدر حسینی که هم خودش و هم پدرش به آسانی از اذهان پاک شدند به گونه‌ای که انگار از همان ابتدا نیز در مناسبات سیاسی ـ اجتماعی ایران نقشی نداشته اند.
ماجرای «سهم مان از سفره ی انقلاب» اگرچه بارها تکذیب شد اما جامعه و افکار عمومی در تقابل با تفکری که انقلاب را سفره و مسئولان را آدم‌های اطراف سفره می‌داند؛ تکذیبیه ی وی را نپذیرفت و از همان زمان تا انتهای مجلس دهم دیگر رد و نشانه‌ای از دختر صفدر حسینی که یکی از دانه درشت‌های حقوق‌های نجومی بود، یافت نشد.
عبارت«سهم مان از سفره انقلاب» اما دستاویز طنز پردازان و سازندگان فیلم‌ها و مجموعه‌های سیاسی ـ امنیتی شد تا با آن به این گونه تفکرات کاملاً مسموم واکنش نشان دهد. در همین اواخر و در سریال «آقازاده» که سر و صداهای بسیاری به پا کرد، نیما بحری پسر خوانده ی وزیری که در داستان سریال آقازاده مرتکب قتل شد ـ شبیه‌سازی ماجرای قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی ـ در یکی از سکانس‌ها با عبارتی نزدیک به آن چه به فاطمه حسینی نسبت داده شد و او بارها آن را تکذیب کرد می‌گوید:«من یادم نمی‌آید گفته باشم سهمم از سفره انقلاب را نمی‌خواهم نه تنها می‌خواهم بلکه تمام سهمم را مطالبه خواهم کرد»(نقل به مضمون)
> درازهی و توهین و هتاکی به مامور گمرک
محمد باسط درازهی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه سراوان، سیب و سوران و مهرستان در استان سیستان و بلوچستان همانی است که در ۲۶ آذرماه ۹۷ ویدئویی از او، در فضای مجازی منتشر شد که در آن ویدئو این نماینده مجلس درخواستی خارج از ضوابط اداری از کارمند گمرک دارد اما کارمند در برابر خواسته وی مقاومت می‌کند، این نماینده مجلس در واکنش، با کلماتی زشت و لحنی توهین‌آمیز به این کارمند پاسخ می‌دهد. در ادامه کارمند اداره گمرک، این نماینده مجلس را به مراجعه‌کنندگان معرفی می‌کند که یکی از مراجعان نیز با عصبانیت محمد باسط درازهی را از محل وقوع این اتفاق بیرون می‌اندازد.انتشار این فیلم در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و انتقادات بسیاری را متوجه این نماینده مجلس کرد.
> انتشار ویدئوی درازهی در گمرک پایان ماجرا نبود!
انتشار ویدئوی درازهی در گمرک پایان ماجرا نبود بلکه باعث جلب توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به رزومه این نماینده مجلس و مطرح شدن بحث مقاله علمی او شد. پس از آن سایت‌های خبری مقاله‌هایی در باب تقلب و سرقت علمی او منتشر کردند و خواهان برخورد با او و نویسندگان همکارش شدند. اتهام سرقت علمی و اسناد آن در رسانه‌های مختلف دست به دست شد تا اینکه ولفرام بوگارد، استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان در صفحه فیسبوک خود از سرقت مقاله علمی خود بوسیله محمد باسط درازهی، نماینده مجلس ایران در سراوان ابراز تاسف کرد. او نوشت: «امروز من درباره یک مسئله بسیار غم انگیز در زندگی علمی مان مطلع شدم. گروهی در ایران مقاله‌ای مربوط به دو سال پیش را منتشر کردند که کپی دو مقاله ما بوده که چند سال پیش منتشر کردیم. به نظر می‌رسد این یک مسئله بزرگ است و یکی از نویسندگان این مقاله کپی شده از روی کار ما عضو مجلس نمایندگان جمهوری اسلامی ایران است.» پس از آن، اگرچه درازهی در پاسخ به این اتهام در بیانیه‌ای از خود سلب مسئولیت کرد و نوشت «دانشجوی همکار در مقاله، به اجبار اسم او را در مقاله قرار داده» و «دانشجوی سخت کوشی بوده اما به دلیل امکانات کم در سیستان و بلوچستان این کار را کرده» و «دبیرخانه کنفرانس و مسابقات در چین باید به خطا و اشتباه احتمالی مقاله پی می‌برده» و نقش او در این مقاله کپی شده انگلیسی «مترجمی» بوده‌است اما افکار عمومی آن تصمیمی که باید بگیرد را گرفته بود و از آن جا به بعد، درازهی از صفحه ی افکار عمومی به طور کامل محو شد. محمدباسط برای نمایندگی دوره یازدهم مجلس نیز ثبت نام کرد ولی شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد و نتوانست در انتخابات شرکت کند.
> سیلی بر صورت سرباز و پایان عنابستانی!؟
عنابستان، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان خوشاب استان خراسان رضوی، این روزها اما عنابستان، پسوند فامیلی یکی از نمایندگان مجلس است که نام او در کنار یک«سیلی نواخته اما تکذیب شده» در هر کوی و برزنی دست‌به‌دست می‌شود.
علی‌اصغر عنابستانی، 49 ساله، نماینده مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه سبزوار در غرب خراسان رضوی است. او پیش از این مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی در دولت نهم و پس از آن معاون استانداری این استان و فرماندار شهرستان سبزوار و استاندار استان چهارمحال و بختیاری در دولت دهم بود. عنابستانی در سال ۱۳۸۴ مسئول ستاد محمود احمدی‌نژاد بود، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از فرمانداری سبزوار استعفا کرد و مسئولیت ستاد مردمی محمود احمدی‌نژاد در خراسان رضوی را به عهده گرفت. عنابستانی پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به عنوان معاون امور اجتماعی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری مشغول فعالیت شد.
به علت ممانعت یک سرباز وظیفه پلیس راهور به نام«حامداکبری» از ورود بدون مجوز خودرو وی به خط ویژه اتوبوس در محدوده دروازه دولت تهران، علی‌اصغر عنابستانی عصبانی شد و از خودرو پیاده شده به صورت این سرباز سیلی زد. این خبر پس از اینکه فیلم این اتفاق در فضای مجازی همه‌گیر شد در خبرگزاری‌های مختلف به آن پرداخته شد. یک روز بعد، مهدی حاجیان معاون اجتماعی ناجا در واکنش به این اخبار اظهار کرد: «سردار حسین اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد.» عنابستانی اما با وجود شواهدی خلاف گفته‌اش ادعا کرد که این کار را انجام نداده‌است و موضوع را کاملاً رد کرد و در نخستین واکنش به خبرنگار صدا و سیما گفت: «ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم؛ لذا اینکه گفته می‌شود؛ عنابستانی بر صورت سرباز پلیس راهور سیلی زده‌است، اصلاً صحت ندارد.» در فیلم منتشر شده او هیچ اعتراضی به این سخن ندارد و در آن لحظات تکذیب نشده و به ناچاری پس از نشر سراسری، اعلام تکذیب کرده‌است. پس از اینکه عنابستانی درگیری فیزیکی با سرباز را تکذیب کرد، رئیس پلیس راهور تهران گفت «ما مستندات مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند.» او همچنین گفت « کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد.»
> روزی عذرخواهی کرد که پرونده ی افکار عمومی او بسته شده بود!
سرانجام عنابستانی در ۶ بهمن ویدئویی از خود منتشر و از مردم ایران عذرخواهی کرد: «کاملا بدیهی است که در اجرای قانون بین هیچ کسی تفاوتی وجود ندارد اما از همه مردمی که به هر دلیلی احساساتشان جریحه‌دار شد، عذرخواهی می‌کنم.» در ادامه ضمن تشکر از حامد اکبری، مامور راهور پلیس به خاطر اجرای قانون، اظهار کرد: «این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیفتد که اگر توهینی بشنود، عصبانی بشود، ما همه انسان هستیم؛ ممکن است در مقابل توهین دچار خطا شویم. با این وجود، اینجانب باید بیشتر به خود مسلط می‌بودم و در همان حد عصبانیت نیز اشتباه کردم. مجددا از مردم ایران و حوزه انتخابیه‌ام عذرخواهی می‌کنم. مردم بدانند که خاک پای آنها و مدافعان وطنم هستم.» عنابستانی در پایان ویدئو خود گفت: «اگر به هر دلیلی موجب آزردگی خاطر سربازان شدم، عذرخواهی می‌کنم. مردم مطمئن باشند که اگر بر اساس آنچه رسانه‌ها گفتند، عمل کرده بودم، در همان روز اول و قبل از رسیدن به منزل استعفا می‌دادم. اما در این فیلم به خاطر همه کارهای کرده و نکرده عذرخواهی می‌کنم و از مردم حلالیت می‌طلبم.»
> افکار عمومی به کمتر از استعفا راضی نمی‌شود، چرا؟
همان گونه که افکار عمومی پس از انتشار ویدئوی توهین و هتاکی درازهی، به کنکاش در ابعاد شخصیتی وی پرداختند، به همین شیوه، علی اصغر عنابستانی نیز زیر ذره بین رسانه‌ای قرار گرفت و معلوم شد داستان به یک «سیلی نواخته اما تکذیب شده» ختم نمی‌شود. برخی رسانه‌ها با بازنشر یکی ازاظهارنظرهای چهار سال قبل وی در فضای مجازی تلویحا به او کنایه زدند که نوشته بود:«مست قدرت شده‌اند که یک روز خبرنگار را می‌زنند، روز دیگر فرماندار و دیروز مامور قانون...»
روزنامه جوان درباره حواشی بوجود آمده پیرامون سیلی نماینده مجلس به سرباز راهور نوشت: فیلمی از یک سرباز پلیس راهنمایی و رانندگی در تهران منتشر شده که ضمن معرفی خودش می‌گوید که یک نماینده مجلس به صورت او سیلی زده است به دلیل آنکه سرباز وظیفه اجازه ورود او به خط ویژه را نداده است. سرباز می‌گوید که ماشین این نماینده مجلس برای تردد در خط ویژه «مجوز نداشته است» و او هم مانع ورودش شده است. اما راننده به او توهین کرده و نماینده مجلس هم به صورت او «سیلی» زده است. سرباز می‌گوید من هم «شاهد» دارم و هم این خیابان «دوربین» دارد... عنابستانی در سایت شخصی، خود را وکیل دادگستری معرفی کرده، اما گویا این عنوان خلاف واقع است و پروانه وکالت او باطل شده است.
افکار عمومی به کمتر از استعفای عنابستانی راضی نمی‌شود، این واقعیتی است که گویا این نماینده ی اصولگرا و احمدی‌نژادی مجلس تلاش می‌کند آن را نپذیرد اما همین نپذیرفتن و تلاش برای باقی ماندن در صحنه حکایت از آن دارد که عنابستانی نیز ماننده فاطمه حسینی، محمد باسط درازهی، حمیدبقایی، اسفندیار رحیم مشایی، محمدرضا رحیمی، محمدعلی رامین و خیلی‌های دیگر، هیچ گونه شناختی از افکار عمومی نداشتند واگرنه با این واقعیت عاقلانه‌تر کنار می‌آمدند!