دموکرات‌ها روابط خوبی با پوتین و روسیه ندارند


آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل آمریکا ضمن تاکید بر این مهم که:«دموکرات‌ها روابط خوبی با آقای پوتین و روسیه ندارند» خاطرنشان می‌کند:« از دوره خانم کلینتون که وزیر خارجه بود این روابط بین آمریکا و روسیه و به ویژه بین شخص خانم کلینتون و آقای پوتین همواره تیره‌تر شده و به همین دلیل هم بود که آقای ترامپ را متهم می‌کردند که به روسیه و شخص پوتین نزدیک است. در عین حال اقدامات آمریکا برای گسترش حوزه نفوذ در بالکان و همین طور در جمهوری‌های سابق شوروی باعث شده که روسیه موضع تهاجمی‌تر یا همراه با تنش را نسبت به حضور دموکرات‌ها در قدرت داشته باشد و برنامه آقای بایدن هم حاکی از آن است که به صورت همان برنامه سنتی و متعارفی که دموکرات‌ها در دست داشتند ایشان هم همان برنامه‌ها را ادامه خواهد داد و در آینده روابط این دو کشور در زمان بایدن افزایش تنش پیش‌بینی می‌شود.»
مصطفی خوش چشم در مصاحبه با آفتاب یزد اظهار می‌دارد:« اگر بپذیریم که به طور ویژه، کابینه آقای بایدن تا حدود ملموسی تحت نفوذ خانم کلینتون و افرادی مثل جیک سولیوان است که کارمند مورد اطمینان خانم کلینتون بوده و پرواضح است که حضور آقای سولیوان به عنوان مشاور امنیت ملی و همین طور آقای بایدن و دولت دموکرات تنش‌ها با دولت روسیه را بیش از پیش افزایش خواهد داد پس نباید منتظر دوران آرامی بین واشنگتن ـ کرملین در دولت بایدن باشیم.»
> اولین گفت‌وگوی تلفنی بایدن و پوتین
کاخ سفید اعلام کرد، رئیس جمهوری آمریکا برای اولین بار از زمان رسیدن به قدرت با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده و نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های روسیه از جمله برخورد با الکسی ناوالنی را مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه توافق کردند که تیم‌های شان به سرعت روی تکمیل تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی «استارت جدید» میان دو کشور تا پنجم فوریه که زمان انقضای پیمان کنونی است، کار کنند.


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی خود از تماس تلفنی این مقام‌ها خبر داد. این در شرایطی است که بایدن در حال تنظیم سیاست آمریکا به شکلی قدرتمندتر در قبال روسیه است. جن ساکی گفت که در تماس تلفنی با پوتین موضوعاتی شامل پیشنهاد بایدن برای تمدید استارت جدید به مدت پنج سال و حمایت «قدرتمند از حاکمیت اوکراین» مطرح شد. به گفته این سخنگو، بایدن همچنین پرونده ناوالنی را که پس از بازگشت از آلمان زندانی شد، مطرح کرد. این مسئله تنش‌هایی را در روابط روسیه و ایالات متحده به وجود آورده است. بایدن همچنین در گفت‌وگو با پوتین درباره آنچه کاخ سفید مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می‌خواند و همچنین حمله هکری به شرکت سولارویندز که مسکو به عنوان عامل آن سرزنش می‌شود و نیز گزارش‌هایی از پیشنهادهای روسیه به شبه نظامیان طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان صحبت کرد.
> توافقی که تایید نشد!
کرملین اعلام کرد که روسیه و ایالات متحده به توافقی برای تمدید استارت جدید دست یافته‌اند. کاخ سفید فعلا این اطلاعیه کرملین را تایید نکرده اما بایدن و پوتین تلفنی در این رابطه گفتگو داشته‌اند. براساس اعلام کرملین، پوتین و بایدن«ابراز خرسندی کردند» که یادداشت‌های دیپلماتیک بین دو کشور مبنی بر تمدید پیمان و همچنین رویه‌های لازم برای لازم الاجرا شدن پیمان قبل از انقضای آن در روزهای آینده رد و بدل شده است. کاخ سفید در توضیح این تماس تلفنی اعلام نکرد که توافقی به دست آمده یا یادداشت‌های دیپلماتیکی رد و بدل شده است. با این حال لحن آن خوش بینانه بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: آن‌ها همچنین توافق کردند برای بحث‌های ثبات استراتژیک درباره طیفی از مسائل کنترل تسلیحاتی و نگرانی‌های امنیتی رایزنی داشته باشند. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این برنامه برای تبادل یادداشت‌ها بود که انجام شد. یک مقام دیگر آمریکایی درباره اینکه چرا به وضوح در بیانیه کاخ سفید به این مورد اشاره‌ای نشده است، گفت هنوز کارهایی مثل تایید مجلس دوما مانده است. با این حال، تمدید چنین پیمانی به خودی خود نیاز به تایید دوما ندارد. کرملین در بیانیه‌ای گفت که پوتین به رئیس جمهوری آمریکا گفته است که عادی‌سازی در روابط به نفع منافع دو کشور است. براساس آن، پوتین و بایدن همچنین درباره تصمیم دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ برای خروج از پیمان آسمانهای باز بحث و گفتگو کردند. پوتین و بایدن همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران و درگیری در اوکراین تبادل نظر داشتند.کاخ سفید اعلام کرد، این گفتگو همچنین شامل صحبتی درباره اعتراضات کنونی مخالفان در روسیه هم بود. براساس بیانیه روس ها، پوتین همچنین به رئیس جمهوری جدید آمریکا پیروزی در انتخابات را تبریک گفت. دو طرف گفتند که توافق دارند این تماس‌ها ادامه یابد. مقام‌های روسی همچنین گفتند که ولادیمیر پوتین تاکید داشت که عادی‌سازی روابط همچنین به نفع کل جامعه بین‌المللی است که علت آن مسئولیت‌های ویژه آنها برای حفظ امنیت و ثبات در جهان است. در بیانیه کرملین تاکید شد: در مجموع، مکالمه میان رهبران روسیه و آمریکا شبیه گفت‌وگوی کاری با ماهیت دوستانه بود.
> کنایه ی بایدن به خبرنگار فاکس نیوز
بایدن به پرسش خبرنگاری درباره مکالمه‌اش با رئیس جمهوری روسیه در جریان یک کنفرانس خبری پاسخ نداد. پیتر دوسی، خبرنگار فاکس نیوز از بایدن پرسید که درباره چه مسائلی با پوتین گفت‌وگو داشته است. رئیس جمهوری آمریکا هم در حال خروج از این کنفرانس خبری گفت: «درباره شما. خیلی سلام رساند!»
> حمایت از اتحادیه اروپا برای رویارویی با روسیه
مصطفی خوش چشم ضمن تایید این احتمال که بایدن برای رویارویی با روسیه، توجه بیشتری به اتحادیه ی اروپا نشان خواهد داد!
ادامه می‌دهد: بایدن سیاست چندجانبه گرایی است و قطعا روند سیاست‌های راهبردی آمریکا در حوزه سیاست خارجه به وضعیت قبل از دوره آقای ترامپ باز خواهد گشت و چه در مورد ایران چه در مورد چین و چه در مورد روسیه رقبا و دشمنان آمریکا قطعا واشنگتن به سمت ایجاد ائتلاف‌های مستحکم‌تر به ویژه با ناتو و با اتحادیه اروپا خواهد رفت و بنا به اینکه سیاست آمریکا تنش بیشتر با روسیه خواهد بود و در این مسیر پیش خواهد رفت از همه ابزار‌ها برای ایجاد هزینه برای آقای پوتین و روسیه استفاده خواهند کرد و سعی خواهند کرد سرزمین‌های اطراف روسیه را دچار بی‌ثباتی کنند و همین طور خود جامعه سیاسی روسیه را از طریق آقای«ناوالنی» و دیگران سعی خواهند کرد هر چه بی‌ثبات‌تر کنند و حوزه قلمرو نفوذ خودشان را در کشورهای مجاور روسیه که سابق بر این زیر بیرق روسیه بودند هر چه بیشتر گسترش دهند و کشورهایی که رابطه نزدیکی با روسیه دارند را دچار بی‌ثباتی کنند.
این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه می‌دهد: تقریبا همین گونه از اقدامات راهبردی در زمینه چین و ایران هم انجام شده و انجام می‌شود و سیاست‌های آمریکا در افغانستان هم پیرو همین راهبرد انجام می‌شود و قطعا روسیه استثنا نیست و بیشترین میزان از اقدامات خصمانه را برای افزایش فشار و هزینه و کاهش نفوذ روسیه در سرزمین‌های مجاورش انجام خواهند داد و همین طور در بی‌ثبات‌سازی داخل روسیه.
> بایدن و مربع روسیه، ایران، چین و کره شمالی
در میانه ی مباحثی که مصطفی خوش چشم بیان می‌کند، عبارت «دشمنان و رقبا» قابل تامل است. او در توضیح این عبارت می‌گوید: «رقبا سطوح مختلفی دارند بیشتر منظور من از این عبارات ایران، چین، کره شمالی و روسیه است که این‌ها در سطوح مختلفی از رقابت یا دشمنی تعریف می‌شوند.»
وی ادامه می‌دهد: ایران در سطح دشمن تعریف می‌شود اما شباهت بسیار زیادی، راهبردهای آمریکا در مخالفت با دشمنان و همین‌طور رقبای سرسخت دارد. این شباهت حتی در ایجاد بی‌ثباتی و همین طور ایجاد تنش روزافزون برای چین دقیقا وجود دارد یعنی شباهت بسیار زیادی است بین اقداماتی که در حوزه بی‌ثبات‌سازی چین و سرزمین‌های اطرفش کردند با اقداماتی که علیه محور مقاومت و ایران انجام دادند نمونه اینکه دقیقا ناآرامی‌هایی که در اروپای شرقی در طی انقلاب‌های رنگی و همین طور ناآرامی‌های بغداد و ناآرامی‌هایی که در هنگ کنگ شاهد بودیم شباهت‌های بسیار زیادی در سطوح تاکتیکی و راهبردی داشته است. نقش سفارت آمریکا در بغداد را سفارت انگلستان و تا حدی سفارت آمریکا در هنگ کنگ انجام دادند. این کارشناس آمریکا اظهار می‌دارد: بسیار مشخص است که اگر آمریکا از سد ایران بتواند رد شود همین گونه سیاست‌ها و اقدامات را در زمینه چین هم انجام خواهد داد که البته این کار مقدماتش شروع شده فازهای اولیه‌اش انجام شده اما اگر معضل ایران برایش وجود نداشت قطعا سطح تنش با چین به شکل روزافزونی اضافه می‌شد. هدف نهایی آمریکا هم همین است که بعد از اعمال تغییرات مورد نظر در غرب آسیا به سمت چین برود و جلوی رشد اقتصادی این کشور را بگیرد و یا اینکه از آهنگ رشد اقتصادی چین هر چه بیشتر کم کند. همین نوع سیاست‌ها با کشوری مثل روسیه هم قطعا به شکل روزافزونی
اجرا خواهد شد.
> آمریکا دردسر داخلی دارد اما اپوزیسیون بیرونی نه!
مصطفی خوش چشم در واکنش به این پرسش آفتاب یزد که با توجه به مشکلات عدیده ی داخلی و نیز سردرگمی‌های اجتماعی روزافزون در داخل آمریکا آیا ممکن است مربع رقیب و دشمن یعنی روسیه، ایران، چین و کره شمالی تلاش کنند همه ی هوش و حواس بایدن را به حوزه ی داخلی آمریکا معطوف سازند تا در حوزه ی سیاست خارجه دردسر کمتری با ایالات متحده ی آمریکا داشته باشند؟ می‌گوید: این نکته ی بسیار مهمی است اما باید توجه کنیم، آمریکا اگر در همین اتفاقات اخیر دچار یک انقلاب یا نزاع و درگیری مسلحانه خیابانی نشد به دلیل همین نقطه ضعف رقبا و دشمنانش است. در حقیقت آمریکا اپوزیسیون بیرونی به آن معنا که ما داریم، ندارد که به دنبال فروپاشی و براندازی باشد و آنچه که می‌بینیم ماحصل نکات منفی و پیامدهای منفی سیاست‌های خود حاکمان آمریکا است که باعث بروز اتفاقات در حمله به کنگره و غیره شد. کشورهای رقیب یا دشمنان آمریکا دست به اقداماتی برای فروپاشی آمریکا در داخل و یا انقلاب در داخل نزدند اما از این توان برخوردارند.
وی تاکید می‌کند: این توان به صورت پتانسیل موجود است قطعا بایستی به ویژه در حوزه جنگ نرم، حوزه رسانه و در حوزه جنگ‌های ادراکی-شناختی گسترش پیدا کند. یعنی همان کاری که آمریکا با رقبا و دشمنانش انجام می‌دهد انجام شدنی است که مخالفانش با خودش انجام دهند اما تا به حال به آن معنا این کار را در دستورکار قرار نداده اند. حرکت‌های اندکی که روسیه کرده بیشتر برای رقابت‌های جناحی داخلی آمریکا بین حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بزرگ‌نمایی شد یعنی استیضاح آقای ترامپ بر این اساس که با روسیه همکاری کرده و توطئه‌ای در کار بوده و روس‌ها او را سرکار آوردند در نهایت اثبات نشد چون از اساس یک بزرگنمایی بسیار زیادی در زمینه نقش روسیه در روی کار آوردن آقای ترامپ انجام شده بود.
> 660 میلیون دلار برای مقابله با جنگ نرم علیه آمریکا
وی خاطرنشان می‌کند: نه اینکه ارتباطاتی نباشد اما به آن معنا روس‌ها نتوانسته بودند که تاثیرگذاری کنند یا اگر هم این کار را کردند در سطح آمریکا آن هم با این همه آژانس‌های اطلاعاتی نتوانستند این مسئله را ثابت کنند اما قطع به یقین ایران، چین و روسیه حتما ار توانمندی برخوردارند که آمریکا سالانه بیش از 660 میلیون دلار بودجه برای خنثی‌سازی تاثیرات رسانه‌های این سه کشور و کره شمالی در فرامرزها و بیرون مرزهای خودشان بر علیه نفوذ آمریکا یعنی تاثیراتی که شبکه‌هایی مثل آرتیس، سی.سی.تی.وی، پرس‌تی‌وی و... در آمریکا و اروپا و بیرون مرزهای این کشورها بودجه می‌گذارد. این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها حساب ویژه‌ای روی این تاثیرات باز کردند. مردم آمریکا بسیار تحت تاثیر رسانه هستند و بعد از قضیه کرونا چه در اروپا و چه در آمریکا مردم نسبت به رسانه‌های رسمی شان هر چه بیشتر بی‌اعتماد شدند و همین طور وابستگی هر چه بیشتر و اعتماد هرچه بیشتری به شبکه‌های اجتماعی پیدا کردند. با توجه به اینکه توییتر اقداماتی را اخیرا علیه ترامپ و طرفدارانش انجام داده حالا کم کم این
ابزارهای اجتماعی هم کاربردش در داخل آمریکا حداقل در بخش ناراضیان از وضعیت حاکم نفوذش کمتر می‌شود و مردم گرایش بیشتری به انواع دیگر شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند. این یک فرصت بسیار بزرگ برای سیاست گذاران کشورهای دشمن و رقیب است که داخل آمریکا را از طریق رسانه‌های رسمی و مجازی دچار بحران کنند اما در مورد کره و ایران اینکه آیا واقعا چنین طرح و نقشه‌ای وجود دارد آیا از این فرصت استفاده خواهد شد یا نه، بستگی به تصمیم‌سازی حاکمان دارد.
> عربستان، ترکیه و انگلستان؛ مثلث نگرانی یا حوزه ی تنش؟!
مصطفی خوش چشم با تایید بر این تحلیل که بایدن با عربستان به‌گونه‌ای که ترامپ بر خورد می‌کرد، برخورد نخواهد کرد و نیز این که اردوغان آزادی عمل‌های دوران حضور جمهوری خواهان در کاخ سفید را نخواهد داشت ادامه می‌دهد:به نظر می‌رسد که عربستانی‌ها و ترک‌ها تمام تلاش شان را به کار خواهند بست تا خود را به بایدن نزدیک کنند زیرا بسیار احساس خطر می‌کنند.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید می‌کند: البته عربستان در اینجا یعنی خاندان بن سلمان و عربستان قطعا متحد آمریکا خواهد بود و بایدن هم همین گونه به عربستان نگاه می‌کند اما حساب خاندان بن سلمان قطعا جدا خواهد بود.
وی می‌افزاید: با توجه به اختلافات گسترده بین خاندان بن سلمان و دموکرات‌ها به ویژه خانم کلینتون و بایدن که تنش‌های بسیار زیادی را بین این دو در چهار سال گذشته به وجود آورد پیش‌بینی‌ها بر این قرار است که احتمالاً آقای بایدن و دولت ایشان یا به دنبال جایگزینی خاندان بن سلمان با بن نایف و دیگران برود یا از حربه بن نایف برای تهدید هر چه بیشتر عربستان و اجرای خواسته‌های واشنگتن استفاده کند. عربستانی‌ها و اماراتی‌ها نقش برجسته‌ای در کمپین آقای ترامپ در سال 2016 داشتند و بسیار مورد غضب دموکرات‌ها به ویژه خانم کلینتون و آقای بایدن هستند و آقای بایدن در قضیه جمال خاشقچی سه بار به شدت خواستار تنبیهات بسیار شدید بن سلمان شد. اما خاندان بن سلمان به دنبال پیدا کردن لابی با آقای بایدن هستند.
> آیا سندرز میانجی بایدن و بن سلمان قرار خواهد گرفت؟
از خوش چشم پرسیدیم آیا سندرز می‌تواند در نقش میانجی ما بین خاندان سلمان و بایدن قرار گیرد که پاسخ می‌دهد: آن‌ها از هر لابی که بتوانند استفاده می‌کنند. آن‌ها برای پیدا کردن راهی جهت نفوذ با کابینه بایدن در واشنگتن موسسات و اندیشکده‌های مختلف دلار خرج می‌کنند چون بسیار نسبت به این قضیه هراسان اند.
> بایدن به دنبال حذف اردوغان نیست!
این کارشناس آمریکا در باره روند مناسبات ترکیه و آمریکا می‌گوید: اردوغان با بایدن دچار مشکلاتی است اما نه در این حد که به دنبال براندازی او و یا جایگزینی او باشد. اردوغان سعی خواهد کرد که به سمت بایدن حرکت کند و در عین حال عربستان و ترکیه سعی خواهند کرد که اختلافات را کم کنند و به اسرائیل هم نزدیک‌تر شوند تا یک ضمانت بیشتری برای حضور این افراد در قدرت پیدا شود. ولی بایدن مسائل را به عنوان یک رئیس جمهور جناحی نخواهدکرد او به دنبال استراتژی‌های کلان خواهد رفت. استراتژی‌های کلان برای عربستان و اسرائیل علیه ایران، نقش تعریف شده در راستای استراتژی مهار ایران از این دو عنصر جبهه‌سازی ایجاد می‌شود و شده از دوران ترامپ شروع شد اما نه به خواسته آقای ترامپ بلکه این استراتژی آمریکا است که در زمان آقای بایدن هم این روند به جلو خواهد رفت. بنابراین آقای بایدن بر اساس اختلافات شخصی خودش و خانم کلینتون با بن سلمان استراتژی‌های کلان آمریکا را به خطر نخواهد انداخت بلکه سعی خواهد کرد با ایجاد اهرم فشار عربستان و ترکیه را به سمت اهداف مورد نظر در استراتژی‌ها پیش برد.
> اروپا تحت نفوذ پوپولیست‌ها است
خوش چشم در قسمت پایانی گفتگوی خود با آفتاب یزد به نوع رابطه ی لندن ـ واشنگتن اشاره کرده می‌گوید: بوریس جانسون که اصولا یک پوپولیست است اگر چه آقای ترامپ به قدرت نرسید اما فعلا در اروپا هم دوران پوپولیست‌ها است به جهت ناکامی شدید دولت‌های چپ و سوسیالیست و راست میانه مردم در بسیاری از کشورها به پوپولیست‌ها و راست افراطی در سطوح مختلف اقبال نشان دادند و آقای جانسون در صورتی که موفق به اجرای برگزیت نمی‌شد پایان کارش بود اما الان به نظر می‌رسد به شدت دنبال این است که تضمین اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی هر چه بیشتر با آمریکا به دست آورد.
وی تاکید می‌کند: انگلستان دیگر آن قدرت قرن 18 و 19 را ندارد و هر چه بیشتر به عنوان یک برادر کوچکتر در اختیار آمریکا قرار خواهد گرفت و در راستای اهداف اقتصادی آمریکا بعد از برگزیت قرار خواهد داشت خصوصا اینکه ترامپ چون خودش یک تاجر بود بسیار یک کلام‌تر بود و به دنبال منافع بیشتر از توافق‌ها می‌گشت حتی اگر در مقابل ایشان جانسون هم قرار داشت از منافعش نمی‌گذشت اما جانسون اگر بخواهد با بایدن در راستای اجرای اهداف سیاسی آمریکا همکاری داشته باشد می‌تواند قراردادهای بهتری کسب کند نسبت به آنچه که ترامپ می‌خواست چون ترامپ تمامیت خواه‌تر بود و جانسون فارغ از اینکه چه کسی در واشنگتن خواهد بود ضعف‌های کلان اقتصاد کشورش که در جریان کرونا و برگزیت متحمل شده با گسترش همکاری‌های اقتصادی با آمریکا تا حد زیادی
جبران شود.
> اوباما مهره ی پشت پرده، کم رنگ‌تر از هیلاری!
مصطفی خوش چشم در واکنش به این موضوع که آیا باراک اوباما که در پیروزی بایدن نقش بزرگی ایفا کرد در دولت جوبایدن حضور پررنگی خواهد داشت یا نه، می‌گوید: آقای اوباما خیلی کمتر از خانم کلینتون نقش خواهد داشت. اوباما شاید نفوذ پشت پرده‌ای داشته باشد اما با نفوذ افرادی چون کلینتون قابل قیاس نیست.