تاریخ آموزگار انسانها

فتح اله دهقان‪-‬ هرکه ناموخت از گذشت روزگار ‪-‬ نیزناموزد ز هیچ آموزگار تاریخ را از آن جهت پاس می‌داریم که مجموعه‌ای از تجربه‌های جوامع بشری است.خرد و تجربه راهنمای آدمیان در زندگی است.تاریخ، آغازی مکرر،مداوم و جاودانگی است.ادیان آسمانی و معارف بشری به جایگاه، نقش واهمیت تاریخ در زندگی انسان‌ها توجه
خاصی دارند.
قرآن کریم مکرر به سرگذشت اقوام گذشته برای عبرت آموزی انسانها پرداخته است.
تاریخ استفاده‌های زیادی دارد، مهمترین کاربرد آن چراغی فراسوی آینده بودن آن است.


تاریخ نقاط ضعف وقوتمان را به ما گوشزد میکند.همچنین به ما کمک میکند که با سیاست‌ها، شگردها و نقاط ضعف وقوت حریف آشنا شویم.این مهم به همت مورخین مسئولیت پذیر، شریف، نجیب، واقع‌بین، حقیقت طلب ومستقل میسر است.تاریخ نگاری دقیق، تحلیلی و مبتنی بر واقعیات تاریخی، توسط مورخین با وجدان، نقش بی‌بدیلی در تصمیم‌سازی سیاست‌مداران برای سیاست گذا ری صحیح در آینده دارد.
اهمیت و باور تاریخ؛ اولین شرط استفاده از تاریخ پذیرفتن اهمیت آن است.باید باور داشته باشیم و بپذیریم که بدون در نظر گرفتن و اطلاع از گذشته ساختن آینده میسر نیست.
تاریخ وسیاست؛ عقل، منطق و تجربیات بشری در طول تاریخ به ما میگوید سیاست و تاریخ رابطه تنگاتنگی دارند. تاریخ زیر بنای علم سیاست وسیاست،علم به روز شدن تاریخ است.
سیاستمداران وتاریخ؛ سیاستمداران برای اداره بهینه امور کشور باید اطلاعات تاریخی از کشور، منطقه و جهان داشته باشند تا بتوانند آینده بهتری را ترسیم کنند. ضعف اطلاعات تاریخی آنان عدم موفقیت شان را موجب می‌شود وهزینه‌هایی را برای مردم ایجاد میکند.
عواقب عدم آگاهی و عدم توجه به تاریخ؛عدم اطلاع وتوجه به تاریخ،زمینه تصمیمات وسیاست گذاری‌هایی می‌شود که هزینه‌های گزافی را تحمیل نموده و باعث سوختن نسل‌ها می‌شود.
پند آموزی از تاریخ؛ شایسته است با نصب‌العین قرار دادن فرمایش مولا علی(ع) که می‌فرماید؛ چه بسیار است عبرت‌ها و چه کم هستند عبرت گیرندگان. از سرنوشت گذشتگان عبرت بگیریم،دلایل موفقیت و شکست گذشته خود و دیگر جوامع انسانی را مورد غور، بررسی وکنکاش قرار داده و از تجربیات آنان برای ساختن آینده استفاده کنیم.
قضاوت تاریخ؛ از کارکردهای مهم تاریخ، قضاوت تاریخی است. مردم ایران، نخبگان، سیاست مداران، دولت مردان، جریانهای سیاسی با استفاده از تجربیات تاریخی تصمیمات منطقی در جهت ساختن آینده‌ای مطلوب وبهینه اتخاذ نموده و عملکردی قابل قبول و فارغ ازاشتباهات گذشته ارائه نمایند.چون که تاریخ در مورد تصمیمات، عملکردهاو سیاستهای اتخاذ شده قضاوت خواهد کرد.