لایحه تورم‌زای بودجه 1400 در مجلس رد شد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 215 نفرآغاز شد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس، مهم‌ترین دستور کار مجلس را «گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1400 کل کشور» عنوان کرد.
محمدباقر قالیباف در آغاز نشست علنی دیروز مجلس میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) و روز مادر را به همه بانوان کشور تبریک گفت. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بدون شک سعادت یا شقاوت هر جامعه‌ای به بانوان آن جامعه بستگی دارد؛ چراکه بانوان و مادران جامعه هستند که رهبران و پایه‌های اصلی ‌تربیت در جامعه هستند و فرهنگ و ‌تربیت مادی و معنوی ما ریشه در آن دارد.
وی افزود: در پیروزی انقلاب و تداوم انقلاب، دوران دفاع مقدس و شرایط سخت اقتصادی امروز نشان داد که بانوان و خانم‌های ایرانی در اوج همراهی توانستند ایفای نقش کنند، ما با همه وجودمان مجاهدت‌های خاموش مادران ایران عزیزمان را درک می‌کنیم، قدردان مجاهدت‌های آنها هستیم و فداکاری و زحمات آنها را در سرزمین‌مان برای مردم و انقلاب درک می‌کنیم و برای همه آنها آرزوی موفقیت داریم.
همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور بررسی لایحه بودجه 1400 کل کشور در صحن علنی مجلس حضور یافت. در آغاز بررسی لایحه بودجه 1400 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده کل کشور به قرائت گزارش این کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه سال آینده پرداخت.


گزارش کمیسیون تلفیق
رحیم زارع در ارائه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 به نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند اما به‌صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس اظهار داشت: در حوزه درآمدی لایحه بودجه ارائه شده به کمیسیون تلفیق، درآمدها 317 هزار میلیارد تومان بود که این مقدار در مصوبه کمیسیون تلفیق به 455 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
وی افزود: در لایحه بودجه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 252 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به میزان 368 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه دولت 298 هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلفیق به 370 هزار میلیارد تومان رسیده است.
زارع خاطرنشان کرد: در لایحه دولت 841 هزار میلیارد تومان به‌عنوان منابع بودجه عمومی آمده است، اما در بند و تبصره 2 یک اعتبار 90 هزار میلیارد تومانی آمده که در ردیف‌های بودجه نیامده است.
وی افزود: علاوه‌بر این یک 35 هزار میلیارد تومان اوراق تسویه نیز آمده که این 35 هزار میلیارد تومان هم باید به 841 هزار میلیارد تومان اضافه شود و 50 هزار میلیارد تومان از تبصره 4 لایحه بودجه که آقای رئیس‌جمهور نامه زده‌اند، این به این معناست که سرجمع تبصره 4، 90 هزار میلیارد تومان است که در لایحه بوده و در ردیف‌ها محاسبه نشده است. من فکر می‌کنم لایحه دولت به جای 841 هزار میلیارد تومان حداقل 1050 هزار میلیارد تومان بوده است.
زارع خاطرنشان کرد: جمع منابع عمومی دولت 841 هزار میلیارد تومان است که این منابع در مصوبات کمیسیون تلفیق به 1194 هزار میلیارد تومان رسیده، درآمدهای اختصاصی در لایحه 88 هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلفیق به 95 هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع بودجه عمومی دولت در لایحه 929 هزار میلیارد تومان بوده که کمیسیون تلفیق آن را به 1289 هزار میلیارد تومان رسانده است.
مخالفان لایحه بودجه
علی بابایی‌کارنامی‌ نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با لایحه بودجه 1400، اظهار داشت: ما باید به مردم درباره بودجه 1400 پاسخ بدهیم زیرا اعداد و ارقام و شاخص‌ها نشان می‌دهد که این لایحه درگیر فضای هیجانی است. کاهش اتکای به نفت که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است در بودجه 1400 ندیده‌ایم این در حالی است که حتی میزان فروش نفت زیادتر شده است.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه افزایش شفافیت را در بودجه 1400 نمی‌بینیم تصریح کرد: انضباط مالی شرکت‌های دولتی که منشأ فساد در کشور هستند را در بودجه 1400 مشاهده نمی‌کنیم ضمن اینکه فساد و رانت هم در بودجه وجود دارد. کاهش دغدغه‌های تولید در کشور بسیار مهم است این در حالی است که ما شاهد رشد اقتصادی در بودجه 1400 نیستیم.
دولت گفته تورم را به مردم تحمیل می‌­کند!
جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس در مخالفت با لایحه بودجه 1400، اظهار داشت: بودجه 1400 یکی از کارهای مهم و حساس مجلس یازدهم است؛ انتظار داریم که موافقین و مخالفین با اعداد و ارقام صحبت کنند، چرا که شرایط حاکم در دنیا و کشورمان مهم است. بودجه 1400 در انتقال بین دو دولت تصویب می‌شود، این در حالی است که بعد از رهنمود مقام معظم رهبری به دولت و مجلس، باید کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 را رد می‌کرد، چرا که حذف تبصره 4 و کاهش درآمد دولت در بخش نفت وجود نداشته و باید صندوق توسعه ملی به نفع تولید و رشد کشور تقویت می‌شد و بر همین اساس، باید به لایحه بودجه 1400 رأی منفی می‌دادند.
نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: بودجه 1400 مانند مریضی اورژانسی بود و کمیسیون تلفیق آن را مداوا نکرده و درد آن بیشتر شد. دولت اعلام کرد که تغییرات بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق را قبول ندارد و تورم را به مردم تحمیل می‌کند، در حالی که این حرف جنگ روانی دولت علیه مجلس است.
موافقان لایحه بودجه
احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 کل کشور و در موافقت با کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: قطعاً ما نمایندگان با کلیات لایحه بودجه‌ای که از سوی دولت ارائه شده است مخالفیم اما آنچه که اکنون مورد بحث است پیشنهادات نمایندگان و گزارش کمیسیون تلفیق است.
وی افزود: 45 نفر از نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه 1400 یک ماه به‌صورت شبانه‌روزی در سه شیفت کلیات لایحه دولت را بررسی کرده و وارد جزئیات آن شدند و جزء به جزء همه موارد بودجه را بررسی کرده و بخش عمده‌ای از آن را تغییر دادند. بنده به‌عنوان موافق کلیات لایحه دولت سخن نمی‌گویم چرا که کلیات لایحه دولت به هیچ وجه قابل دفاع نیست چرا که یک لایحه کاملاًً سیاسی به مجلس ارائه شده است و مجلس را در تنگنا قرار داد که چه لایحه را بپذیریم و چه نپذیریم به ضررمان است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی حذف رانت 4200 تومانی را از جمله اقدامات مثبت کمیسیون تلفیق بودجه 1400 خواند و گفت: عموماً در جلسات کمیسیون‌ها و کمیته‌ها در گفت‌وگو با مسئولان دولتی که صحبت می‌کردیم از ما خواهش و التماس داشتند که این رانت را از بین ببرید اما در رسانه‌ ملی رفتار سیاسی می‌کنند و می‌گویند اجناس با حذف ارز 4200 تومانی گران می‌شود.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1400 کل کشور به‌عنوان موافق کلیات طی سخنانی اظهار داشت: ضعف نظام اداری ما همین بودجه‌نویسی ضعیفی است که هرساله تکرار می‌شود. ما به‌عنوان نمایندگان مجلس انقلابی باید نظام اداری را اصلاح کنیم. ‌امسال و شب عید با دولت متزلزلی مواجه خواهیم بود و قطعا دولت در شش ماه آینده با این نگاهی که دارد اقدام خاصی انجام نخواهد داد.
ابوترابی خاطرنشان کرد: چند راه در جریان بررسی بودجه داریم که بهترین حالت آن این است که به دولت تنخواه بدهیم بنابراین اشتباه محض است که بودجه را رد کنیم و به دولت تنخواه بدهیم. سال قبل که بودجه رد شد به کمیسیون تلفیق ارجاع شد در هر صورت نظر هیئت رئیسه ملاک است اما اگر امسال لایحه بودجه 1400 به دولت برگردد قطعا به ناکجاآباد می‌رود.
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه معتقدند لایحه دولت افتضاح بوده است اما اتفاقی که در کمیسیون تلفیق افتاد قدم رو به مثبتی بود اما ایده‌آل نیست. نمایندگانی که به تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه انتقاد دارند بدانند ما هم انتقاد داریم. در هر صورت باید به سمت ظرفیت‌سازی در این حوزه برویم اما بگذارید گام رو به جلو برداریم و لایحه بودجه در صحن اصلاح شود و بر این اساس در سال‌های آینده اصلاحات اساسی و ایده‌آلی را برای بودجه‌ایجاد کنیم.
ابوترابی با‌ اشاره به حذف ارز 4200 تومانی با نظر کمیسیون تلفیق بودجه گفت: عده‌ای معتقدند ارز 4200 تومانی به 17 هزار و 500 تومان تبدیل شده و تورم‌زا است. به هر حال دولت از الان جنگ روانی را شروع کرده و دارد همه چیز را گردن مجلس می‌اندازد اما قطعا سال آینده از آنجایی که مجلس انقلابی برای خدا این کار را انجام داده قطعا به مردم ثابت خواهد شد.
گرا به آمریکا!
محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از بیان نظرات موافق و مخالف درباره بودجه 1400 اظهار داشت: 12 آذر که لایحه بودجه 1400 تقدیم مجلس شد اظهاراتی از سوی نمایندگان مجلس درباره ‌اشکالات بودجه بیان شد؛ این سوال وجود دارد که آیا این ‌اشکالات برطرف شده است؟
وی افزود: به محض تقدیم لایحه بودجه به مجلس که در دوره دولت یازدهم و دوازدهم که در همه این سال‌ها قانون رعایت شده است و من هم‌اکنون طبق اصل 126 قانون اساسی که امور برنامه و بودجه از اختیارات رئیس‌جمهور است و می‌تواند به فردی تفویض شود و هم‌اکنون به من تفویض شده در حال صحبت با نمایندگان بر اساس این اصل قانون اساسی هستم.
نوبخت در حالی گفت که طبق اصل 126 به‌جای رئیس‌جمهور به مجلس آمده که رئیس مجلس گفته بود حدود 10روز قبل از روحانی، رئیس‌جمهور برای این جلسه دعوت کرده بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اولین انتقادی که درباره بودجه مطرح می‌شد مربوط به منابع و مصارف در لایحه بودجه 1400 است که با تعابیر مختلف از آن انتقاد شد.
نکته حیرت‌آور در سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه‌این است که گفته: ساختار بودجه را مدون و کامل به رئیس مجلس و نمایندگان دادیم و انتظار داشتیم که اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام شود.
این در حالی است که بودجه‌نویسی اصلی‌ترین وظیفه سازمان برنامه و بودجه است. چرا نوبخت و سازمان تحت امرش بر اساس همان ساختار، بودجه را‌ ترسیم نکرده و حالا از مجلس چنین چیزی را می‌خواهد؟ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: این بودجه چهارمین سال محاصره اقتصادی است و دولت سه سال محاصره بزرگ اقتصادی را تحمل کرد دشمنان ما منتظر بودند طرح‌های عمرانی ما بخوابد، اما در حال اتمام و بهره‌‌برداری است. رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشات خزانه را دریافت می‌کند ایشان شهادت بدهد آیا ما ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را تا الان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم یا نه؟ آنها منتظر تابستانی گرم برای ما بودند اما ما پاداش صبر و مقاومت‌مان را دریافت می‌کنیم.
نوبخت در اقدامی بسیار عجیب و از پشت ‌تریبون مجلس آن هم دقیقاً در زمانی خاص و حساس گرای عجیبی به آمریکا داد. گرایی که بسیار شبیه گرای روحانی در سال 92 مبنی بر خالی بودن خزانه بود و البته بعدها مشخص شد اصل حرف واقعیت نداشته است. نوبخت گفت: کاش می‌شد نفت را از بودجه خارج کنیم در حال حاضر درآمد ۱۰۹ میلیارد دلاری ما به چند میلیارد دلار کاهش یافته و من نمی‌توانم این عدد را بگویم اما مقاومت ملت در برابر فشارهای زیاده‌‌خواهانه استکبار جهانی به منصه ظهور رسیده است.
معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که کمیسیون تلفیق بیش از سال‌های گذشته هدفمندی را به نفت وابسته کرده، اضافه کرد: من به اعضای کمیسیون تلفیق انتقاد نمی‌کنم آنها انسان‌های فهیم، مطلع و کارشناسی هستند آنها دو ماه وقت داشتند و بر روی بودجه متمرکز شدند و به آن مهر تایید زدند ضمن این‌که وابستگی به نفت هم بیشتر شد.
وی با‌ اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی کمیسیون تلفیق با عنوان مبارزه با رانت یادآور شد: تلاش این است که با پرداخت یارانه اضافی آثار آن خنثی شود این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی طی چند مرحله به ۲۵ میلیارد دلار، ۱۴ میلیارد دلار، هشت میلیارد دلار و ۵.۵ میلیارد دلار تقلیل یافت زیرا این کار با تأنی انجام می‌شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این‌که بگویند افراد خاصی از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند یک حرف مجرمانه است سایتی هست که همه کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را استفاده کردند نامشان در آن آمده است این نام‌ها را برای نمایندگان افشا کنید درست است عده‌ای خطا کردند، همکاری نکردند یا کالا نیاوردند یا با قیمت بالاتر کالایشان را عرضه کردند که باید با آنها برخورد شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: رد لایحه به این معنی است که عقل جمعی ما نکشیده که بعد از دوماه بودجه را اصلاح کنیم امید ما به شما در مجلس و اصلاحات و پیشنهادات شماست. چند هفته برای اصلاح لایحه در جلسه علنی وقت هست و این لایحه اکنون در اختیار شماست. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اما پس از اظهارات محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: اگر ما می‌دانیم که در صادرات نفت در حداقل‌ها به سر می‌بریم که آقای نوبخت هم آن را تأیید کردند، اما این سؤال وجود دارد که دولت چطور 2.3 میلیون بشکه نفت در روز را برای فروش در لایحه بودجه 1400 پیشنهاد داده است و بر همین اساس هزینه‌های قطعی را در لایحه گنجانده است؛ این بخشی از تناقض‌های دولت در لایحه بودجه 1400 است.
وی افزود: مجلس فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در روز را به فروش یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش داده است.لایحه بودجه 1400 قطعا باید با همراهی دولت و مجلس اصلاح شود.
زبان گشودن فتنه‌­گر علیه خانه ملت
نوع ادبیات رئیس دولت و دولتمردان متأسفانه ادبیاتی نازیبا و خودپسندانه و از بالا به پایین است. همین ادبیات وقتی از سوی رئیس دولت جاری می‌شود کار به آنجا می‌رسد که یکی از عوامل فتنه 88 هم در روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه زبان به درشت‌گویی و تمسخر علیه نمایندگان مردم بگشاید.
نسرین وزیری رئیس مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه به رد کلیات لایحه بودجه سال آینده دولت توسط مجلس واکنش نشان داد و در توییتر اعلام کرد: چهار عمل ساده ریاضی که هیچ، روخوانی فارسی را بلدید؟ در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده که گزارش کمیسیون تلفیق باید به رای گذاشته شود نه کلیات لایحه دولت! رای منفی نمایندگان به گزارش همکاران در تلفیق بود نه به لایحه دولت.
این در حالی است که محمدباقر قالیباف، قبل از رای‌گیری درباره کلیات لایحه گفته بود: بر اساس آئین‌نامه و دریافت نظراتی از حوزه قوانین، لایحه بودجه را به رأی خواهیم گذاشت. درصورت عدم تصویب، دولت باید بعد از اصلاح و اقدام به ارجاع کند.
سایر اخبار این روزنامه