در نشست خبری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شد پیشتازی زنان در جشنواره 99

گروه فرهنگ و هنر – مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در نشست خبری تشریح جزییات سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش خرید آثار برگزیده این دوره جشنواره را منتفی دانست و اعلام کرد که به آثار برگزیده تنها جوایز تعلق خواهد گرفت.
جشنواره هنرهای تجسمی سال گذشته حواشی بسیاری داشت، از انصراف داوران گرفته تا شرکت‌کنندگان و همچنین به تاخیر افتادن اختتامیه به دلیل شیوع کرونا. هنوز هم کرونا در کشور قربانی می‌گیرد اما با کاهش قابل توجه مبتلایان، جشنواره‌های گوناگون فجر به صورت فیزیکی هم برگزار شدند. در این میان شرایط برای برگزاری فیزیکی جشنواره هنرهای تجسمی به دلیل ماهیت هنرهای تجسمی بیش از سایر جشنواره‌ها فراهم بود. به هر ترتیب روز گذشته نشست خبری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، علی‌اشرف صندوق‌آبادی دبیر اجرایی و احمد وکیلی دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر برگزار شد.
در ابتدای مراسم هادی مظفری، رئیس شورای سیاست‌گذاری، گفت: تا چند سال پیش جشنواره تجسمی فجر در سپهر رویدادها قرار نداشت و نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر کم‌فروغ‌تر بود. اینگونه احساس می‌شد که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در نیمه راه به جشنواره‌ها اضافه شده، اما طی چند سال گذشته این رویه تغییر کرد و حال منتقدان و حتی مخالقان نیز درباره این رویداد صحبت می‌کنند که این یعنی رویداد مذکور جایگاه خوبی در میان هنرمندان پیدا کرده است.
او افزود: نکته بعد اینکه اینگونه تصور می‌شد که جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جای دیگر بینال‌ها را گرفته که واقعیت ندارد و بینال‌ها در حال برگزاری هستند. جشنواره جوانان و جشنواره تجسمی فجر نیز مسیر خود را طی می‌کنند، آن هم با اهداف و مخاطبان مجزا.


مظفری در ادامه گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با 10 بخش موجود و کیفیت بالای آثار کمتر از اتفاقات تخصصی نیست و تلاش ما و دیگر همکاران برای ارتقای کمیت و کیفیت به صورت همزمان بوده است. البته این حرف من نیست و گفته اعضای شورا و هیئت داوران است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری در ادامه افزود: نکته سوم اینکه، دوران قرنطینه میان مردم و حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری فاصله انداخته و طی بحران موجود و رویدادهای هنری نیز آسیب دیده‌اند. اما در کنار همه آسیب‌ها، فرصت‌هایی برای آفرینش‌های هنری مهیا شده است. طی این مدت هنرمندان به فعالیت‌های خود ادامه داده‌اند و حال برخی از آن آثار در جشنواره حضور دارد و به نمایش درخواهد آمد.
مظفری در ادامه گفت: ویژگی عمده جشنواره‌های فجر عام بودن و ایران‌شمول بودن آن‌هاست. به طور معمول بخش عمده رویدادهای اینچنینی، متمرکز در پایتخت است، اما آثار حضور یافته در جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال شامل هفتاد درصد از شهرهای دیگر است. هفتاد درصد عدد قابل توجهی است که گویای توجه به دیگر استان‌ها و شهرهاست.
وی سپس به ارائه آماری از هنرمندان حضور یافته در جشنواره امسال از استان‌ها و شهرها پرداخت و در ادامه گفت: این پراکندگی‌های استانی جشنواره را به رویدادی برای تمام ایران تبدیل کرده است. آمار می‌گوید جشنواره امسال رشد فزایندهاای داشته است. پیشرفت مذکور ۹۶ درصد در آثار و ۹۱ درصد در تعداد هنرمندان بوده است. در مجموع آثار نمایشگاه امسال دو برابر سال قبل است.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره با اشاره به اینکه نمایشگاه چاپ دستی و عیدی‌سازی جایگزین گالری‌ها شده‌اند، گفت: روز شنبه ۱۸بهمن‌ماه نمایشگاه در بخش طوبای زرین بازگشایی می‌شود و برنامه در سه محل گشایش خواهد داشت تا به این ترتیب پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. این اتفاق طی سه روز رخ می‌دهد. زیرا می‌خواستیم از تجمع مخاطبان که در سال‌های گذشته نیز شاهدش بودیم، جلوگیری شود.
مظفری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بخش جدی این دوره مقالات است. ۲۴مقاله به پژوهشگران سفارش داده شده که درباره هنرهای تجسمی طی صدسال گذشته تا دهه اخیر است. این بخش و موضوعات مرتبط با آن موضوعی جدی است و در‌ آینده کتاب آن مرجع خواهد بود.
همچنین علی اشرف صندوق آبادی، دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر، نیز در این نشست گفت: در این رویداد چند بخش را داشتیم که یک بخش طوبای زرین است و موارد متعددی را برای افزایش کمیت و کیفیت این رویداد برنامه ریزی کردیم. کیفیت آثار به گواه تمام اساتید بی‌سابقه بوده است و حتی به دلیل کمبود فضا به دنبال حذف آثار متوسط بودیم ولی داوران بر این باور بودند که قدرت آثار بسیار بالا است و توصیه می کنیم علاقه‌مندان تماشای این آثار را از دست ندهند. وی با اشاره به استعداد جوانان در هنرهای تجسمی گفت: در این رویداد برگزیدگان جوان دوره‌های قبل را بدون داوری به این نمایشگاه رساندیم.
وی با ارائه آمار شرکت‌کنندگان و پذیرفته‌شدگان گفت: بانوان در این رویداد پیشتاز بودند که چون این عزیزان؛ مادران امروز و آینده کشورمان هستند می‌توانیم شاهد ترویج فضای فرهنگی و هنر در کشور باشیم و این نوید تاثیرات مثبتی را می‌دهد.
وی با اشاره به بخش نام‌آوران جهانی در این رویداد گفت: آثار برگزیدگان رویدادهای جهانی هنرهای تجسمی در قالب کتاب و نمایشگاهی در این رویداد ارائه می‌شود. بخش مقالات نیز در کتاب نفیسی به چاپ خواهد رسید و در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: مراسم تجلیل از پیشکسوتان را در این رویداد برگزار خواهیم کرد. هنرمندانی که در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مورد تجلیل قرار می گیرند، جعفر نجیبی هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته مجسمه و سرامیک، احمد عبداللهی‌نیا هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته کاریکاتور، سعید رزاقی هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته تصویرسازی، گارنیک درهاکوپیان هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته نقاشی، خشایار قاضی‌زاده هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته نگارگری، احمد آقا قلی‌زاده هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته گرافیک، یعقوب آژند پیشکسوت و فعال در رشته پژوهش، محمد حسین حیدری هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته عکاسی و محمد سلحشور هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته خوشنویسی هستند.
همچنین کیانوش غریب پور، مدیرهنری این رویداد، در پیامی ارسالی برای این نشست نوشت که به شرح زیر است: «پوسترهای امسال، بر پایه آثار هنرمندان حاضر در سیزدهمین جشنواره طراحی شد. امسال تصمیم گرفتیم از استعدادهای درخشانی که در سال‌های اخیر در بخش‌ طوبای زرین درخشیده‌اند یا هنرمندان حرفه‌ای مدعو در بخش‌های جانبی در طراحی پوستر یاری بگیریم، تا پس از سه دوره طراحی منسجم و هویت‌سازی‌های فراگیر و نافذ، هم از احتمال تکرار سلیقه پیشگیری کنیم، هم میدان یک رویداد کشوری را به‌روی هنرمندان کشور باز کنیم.
دو پوستر بخش اصلی و بخش جانبی، هر دو زیر نظر مستقیم مدیر هنری رویداد شکل گرفت و هر چند هر دو اثر در نهایت با طراحی او فراهم شد، اما در حقیقت دو پوستر، با درونمایه اثر دو هنرمند مستقل خلق شده است.
پوستر طوبای زرین از مجموعه روایت‌های طناز عاطفه شید مودب ساخته شد که پرداختی معاصر و دقیق از تصویرگری معاصر نگاره‌های آشنای نگارگری ایران است. پوستر بخش عیدی‌سازی نیز، برشی از یک اثر خوش‌ساخت و استادانه از آقای احسان خاکسارحقانی است که پرداختی معاصر از امتداد سنت و زیبایی‌شناسی سده‌های متاخر هنر ایران است.»
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در فرهنگستان هنر، موسسه صبا برگزار می‌شود.