بودجه 1400 در بن بست

روحانی: تصویب یا رد لایحه بودجه حق مجلس است اما انتظار تخریب نداشتیم
آفتاب یزد – گروه خبر: رد لایحه بودجه دولت توسط مجلس در سخنان دیروز رئیس جمهور و اعضای دولت بازتاب ویژه‌ای داشت. رئیس جمهوری با بیان اینکه توقع ما این بود که لایحه بودجه روند خود را طی کرده و به تصویب برسد، گفت: تصویب و یا رد لایحه بودجه حق مجلس شورای اسلامی است اما انتظار برخی مصاحبه‌ها و تخریب‌ها را نداشتیم.معاون پارلمانی او نیز گفت دولت قصد ندارد تصمیمی برای ارسال مجدد بودجه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرآیند بررسی لایحه بودجه در مجلس و رد گزارش کمیسیون تلفیق گفت: ما طبق زمان و قانون حتی یکی دو روز هم زودتر بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم. ما در ستاد اقتصادی دولت چندین هفته جلساتمان را به بودجه اختصاص دادیم و واقعاً دولت در حد توان بهترین بودجه‌ای را که می‌توانست تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. وی بیان کرد: توقع ما این بود که این بودجه روند خود را طی کند به تصویب برسد و مردم از مقررات این بودجه بهره‌مند شوند. اینکه نمایندگان مجلس بودجه‌ای را تصویب یا رد کنند حق آنهاست و ما نمی‌توانیم در این جا بگویم که اگر ما لایحه‌ای را به مجلس دادیم آنها موظف هستند تصویب کنند. هر چه نظر خود آنهاست و طبق نظر آنها عمل خواهد شد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اما در این بودجه دو ماه حرف‌هایی زده شد، مصاحبه‌هایی انجام شد، وعده‌هایی داده شد، تخریب‌هایی صورت گرفت که مورد انتظار ما نبود. حالا اگر یک رسانه‌ای این کار را انجام داده است و یا نماینده‌ای جمله‌ای را بیان کرده، مورد انتظار ما نبود. رئیس دولت تدبیر وامید گفت: متاسفانه اهدافی که در بودجه داشتیم مورد توجه نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت. هدف ما این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم، کاری کنیم که اگر سال آینده دلار ما ۱۵ هزار تومان، ۱۶ هزار تومان، ۱۴ هزار تومان یا ۱۲ هزار تومان شد، بودجه ما لنگ نشود. اگر شما بودجه را بر مبنای ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ببندید اگر قیمت ارز پایین آمد چه کار می‌کنید؟ چه چگونه اداره می‌کنید؟ این می‌شود موهوم و درآمدی که واقعی نیست. رئیس جمهوری گفت: من خدا را گواه می‌گیرم تمام تلاش ما از یک سال گذشته این است که پایان این دولت به دو آرزو دست پیدا کنیم. کشوری که در برابر کرونا و تحریم از مشکلات اصلی عبور کرده باشد. آرزوی ما همین ۲ هدف است و آن را دنبال می‌کنیم. روحانی ادامه داد: ما در بودجه هم همین را گفتیم. وقتی ما در بودجه به دنیا علامت می‌دهیم و می‌گوییم ارز ۱۱۵۰۰ تومان همه دنیا می‌فهمند یعنی چه، وقتی ما می‌گوییم این ارز را متعادل می‌کنیم همه می‌دانند و یعنی ما درآمد ارزی خیلی بیشتر از امسال را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم.


>ما پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم
رئیس دولت دوازدهم افزود: وقتی ما در بودجه می‌گوییم فروش نفت باید دو میلیون و ۳۰۰ هزار باشد این پیام را همه دنیا می‌گیرند و همه می‌فهمند یعنی چه. ما پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم و متاسفانه برخی‌ به این پیام‌های مهم توجه نکردند.
رئیس جمهوری گفت: ما می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مدنظر داشته باشند، تولید حرکت بهتری داشته باشد، ما می‌خواستیم جهش تولید را سال آینده هم ادامه دهیم. ما نمی‌خواستیم در معادن کاری کنیم که فعالیت آن به‌صرفه نباشد و معدن خود را تعطیل کند و با مالیات‌های سنگین در آن را ببندد. ما نمی‌خواستیم کاری کنیم که محصولات در پتروشیمی و فولاد و در همه جا مشکلاتی پیش بیاید که بازار سرمایه ما دچار مشکل شود. روحانی اضافه کرد: ما نمی‌خواستیم قیمت سوخت را ۵ برابر کنیم. این شد درآمد؟ اینکه ما قیمت سوخت را ۵ برابر کنیم که چه شود؟ ما بلد بودیم این کارها را انجام دهیم.ما اینکارها را نکردیم. قیمت خوراک را بالا ببریم این یعنی گران کردن یعنی تورم.
رئیس جمهوری گفت: تورم که شاخ و دم ندارد، کاملا روشن است. تصمیمات مجلس روشن است البته من تصمیمات کمیسیون تلفیق را عنوان می‌کنم چون مجلس که وارد بحث نشد. روشن است چه اتفاقی می‌افتد. روحانی افزود: ما نگران بودیم. نگرانی من بیشتر از این بود و می‌ترسیدم- که همان هم به سرم آمد- من می‌ترسیدم که مصوبات کمیسیون تلفیق را صدا و سیما مرتب تبلیغ کند و به مردم بگوید، بازار را خراب کند، اقتصاد را خراب کند و آخر هم آن مصوبه تصویب نشود و همین هم شد. وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای را درست کرد که خود مجلس رد کرد. مصوبه کمیسیون تلفیق اگر در دولت می‌آمد، دولت هم آن را رد می‌کرد. مصوبه کمیسیون تلفیق ارتباطی به لایحه دولت ندارند زمین تا آسمان فرق می‌کند. همه را به هم ریختن هرچه ما نوشتیم، چیز دیگری نوشتند.
رئیس جمهوری بیان کرد: البته ممکن است نظر آنها این بوده و من کاری به آن ندارم ولی اگر تصویب می‌شد آثار آن آثار بسیار خطرناکی بود، البته ممکن بود تصویب شود و مجلس اصلاح کند که اگر اصلاح می‌کرد درست می‌شد. وی ادامه داد: اینکه ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد سرزمین مادر و اصلی کنیم و بعد بیاییم رانت بزرگی درست کنیم، این را ما نمی‌خواستیم. این رانت را هم ما بلد بودیم ولی نکردیم چراکه نمی‌خواستیم رانت به وجود آید. معیشت مردم برای ما مهم است.
وی با تاکید بر اینکه انکار دشمنان ننگ بوده و به ضرر کشور است، یادآور شد: مشکلات را می‌دانند که بخش اعظم آن به خاطر تحریم است ولی یک جمله هم نمی‌گویند. برخی از آنها فحش به آمریکا نمی‌دهند، تازه ادعای ضدآمریکایی بودن را هم دارند. فحش برای دولت است، فقط بلدند به رئیس‌جمهور فحش بدهند. ما یک دولت و ملت هستیم.
>واعظی: از رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم
رئیس دفتر رئیس جمهور اما از اقدام مجلس در رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکر کرد چراکه به گفته وی کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه را به هم زده بود. محمود واعظی گفت: مسئله لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته خیلی تفاوت داشت، زیرا از همان روز اول در ۱۳ و ۱۴ بهمن که بودجه را تقدیم کردیم، یک کار تبلیغاتی گسترده برای بودجه شروع شد. وی افزود: بودجه یک کار کارشناسی است که باید متخصصین بنشینند و بررسی کنند و هیچ احتیاجی نیست قبل از تصمیم‌گیری آنقدر تهمت بزنند. اینکه باعث فروپاشی شده حرف بسیار نامناسبی است. از طرف دیگر بارها اعلام کردیم موضوع بودجه علاوه بر اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود. رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: به هر حال آنچه که اتفاق افتاد، باید از مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم. به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را بر هم زده بود. وی با بیان اینکه ما اصلاحات مجلس درباره بودجه را تا جایی که منطقی باشد اعمال می‌کنیم، اظهار کرد: اما وقتی درباره اصلاحات خود هیچ راهکار پیشنهادی ندارند، نمی‌توان این کار را انجام داد.
واعظی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم موضوع بودجه با توجه به اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد خواهش کردیم تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود به آن توجه نمی‌شود آنچه انجام شد در ارتباط با کالاهای اساسی نظر دولت این است ارز ۴۲۰۰ تومان را ادامه دهد تا وقتی که فضای جامعه مناسبت و فضای بین‌المللی مقداری بهتر شد آرام‌ آرام بردارد تا شوک قیمتی وارد نشود. وی تاکید کرد: تصمیمی که در تلفیق گرفتند و خیلی روی آن مانور داند این است که همه را برمی‌دارند وقتی این حجم عظیم که خریداری شده و در انبارها و فروشگاه‌ها هست. طبیعی است وقتی اعلام می‌کنید قرار است با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بالاتر وارد شود نتیجه ‌آن منجر به هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار می‌شود و ما اینها را مناسب نمی‌دانستیم به تذکرات توجه نشد تا اینکه کلا رد شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مجلس بر خلاف ادعاهایی که می‌کرد که نباید بودجه رانتی شود خودشان واردات ماشین لوکس را از مناطق آزاد، آزاد کردند این خودش رانت است مالیات‌ها و عوارضی ببندیم که ‌قابل وصول نباشد و برای فرآورده رقمی بگذاریم که وزیر می‌گوید امکان تحقق ندارد درست نیست. معاون پارلمانی رئیس‌ جمهوری هم در این باره گفت که دولت تصمیمی ندارد بار دیگر لایحه بودجه به مجلس بفرستد زیرا از جهت فنی دچار مشکل می‌شود.
حسینعلی امیری گفتگو با ایرنا در خصوص دلیل عدم حضور رئیس‌ جمهوری در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، افزود: موارد الزام رئیس جمهوری برای حضور در مجلس به موجب قانون اساسی و قانون آیین نامه داخلی مشخص است.
وی با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه دولت رد نشده است، گفت: آنچه رد شده مصوبه کمیسیون تلفیق است بنابراین باید به کمیسیون تلفیق برای اصلاح برگردد زیرا آیین نامه داخلی مجلس در این زمینه مشخص است. معاون پارلمانی رئیس‌ جمهوری گفت: آنجایی که لایحه دولت را کمیسیون تلفیق و مجلس رد می‌کند، باید به دولت برگردد ولی آنجایی که کلیات لایحه دولت در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود و این کمیسیون لایحه دولت را مورد تغییرات اساسی قرار می‌دهد، دیگر این لایحه دولت نیست بلکه گزارش و مصوبه کمیسیون تلفیق است. امیری گفت: مجلس به رد مصوبه تلفیق رای داد بنابراین از جهت منطق حقوقی باید برگردد به کمیسیون تلفیق و کمیسیون اصلاحاتی انجام دهد. ما امروز موضع رسمی دولت را به صورت مستدل و کتبی اعلام می‌کنیم. وی تاکید کرد: دولت تصمیمی ندارد بار دیگر لایحه بودجه به مجلس بفرستد زیرا از جهت فنی دچار مشکل می‌شود. شما فرض کنید دولت لایحه بدهد، قانون برای رسیدگی به لوایح بودجه موارد و مواعد زمانی قرار داده است که مجموع این‌ها را اگر جمع کنیم به پایان سال می‌خورد و امسال دیگر نمی‌تواند تصویب شود. معاون پارلمانی رئیس‌ جمهوری گفت: دولت از زمانی که لایحه داده است تا روزی که به صحن علنی آمده است بیش از دو ماه گذشته است و اگر دولت بخواهد لایحه بدهد تا پایان سال وقت خیلی کمی داریم و کشور بدون قانون بودجه می‌ماند.
روایت جهانگیری از نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به قالیباف درباره بودجه
معاون اول رئیس جمهوری گفت:6/11 امسال ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح یک نامه نوشتم به رهبری و مسائل بودجه را به ایشان گفتم و دو ساعت و نیم بعد، به ما زنگ زدند از دفتر که پاسخ را آقا داده‌اند که خطاب به آقای قالیباف بود که به مسائل توجه شود.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در حاشیه‌ جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره رد کلیات بودجه گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین کارهایی که می‌کند بررسی لایحه بودجه است وقتی کلیات بودجه رد میشود معنایش این است که نتوانستند خوب مدیریت کنند که رد شده است. وی افزود: 6/11 امسال ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح یک نامه نوشتم به رهبری و مسائل بودجه را به ایشان گفتم و دو ساعت و نیم بعد، به ما زنگ زدند از دفتر که پاسخ را آقا داده‌اند که خطاب به آقای قالیباف بود که به مسائل توجه شود. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر این‌ها بعد از همان نامه یک جلسه با دولت گذاشته بودند مسائل حل می‌شد.