رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد منع مازوت سوزی در نیروگاه‌های حاشیه شهرهای بزرگ

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون ۵۰۰۰ مگاوات از حدود ۶۰ هزار مگاوات برق از طریق سوخت مازوت تولید می‌شود بنابراین حدود ۹ درصد برق تولیدی به وسیله مازوت است.
به گزارش ایسنا عیسی کلانتری صبح امروز با اشاره به ماموریت‌های محیط زیست،گفت: سازمان محیط زیست در دو بخش محیط طبیعی و محیط انسانی فعال است. در حوزه محیط طبیعی وظایف اجرایی و در حوزه منابع انسانی، وظایف نظارتی و پایش داریم. به عنوان مثال مسائل آب، خاک و هوا را رصد و از آلوده شدن این منابع جلوگیری می کنیم. در این بخش وظایف ما بسیار گسترده است و تمام کشور باید تحت پایش قرار بگیرد و از اجرای پروژه های بزرگی که مطالعات زیست محیطی ندارند، جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرایی بزرگی در مملکت بدون ارزیابی زیست محیطی شروع نشده است این در حالیست که پیش از آن و به‌ویژه در دهه‌های نخست پس از انقلاب، پروژه‌ها مطالعات زیست محیطی نداشتند.
کلانتری در ادامه اظهار کرد: اکنون ۵۰۰۰ مگاوات از حدود ۶۰ هزار مگاوات برق از طریق سوخت مازوت تولید می شود بنابراین حدود ۹ درصد برق به وسیله مازوت تولید می شود. در ستاد مقابله با کرونا مصوب شد در نیروگاه‌هایی که در حاشیه شهرهای بزرگ هستند، مازوت سوزانده نشود. اگر گاز کم است ممکن است حدود یک الی دو ساعت نیروگاه روزانه تعطیل شود اما در نیروگاه‌هایی که با شهرها فاصله دارند، در مناطق کم جمعیت هستند یا در مناطق کویری با تراکم جمعیت کم، می‌توان مازوت سوزانده شود که خسارت کمتری به همراه دارد. بدین گونه شرایط را مدیریت می‌کنیم.


معاون رئیس جمهوری ضمن بیان اینکه همه کارخانه‌ها آلاینده نیستند، بر استفاده از فیلتر در کارخانه‌های سیمان تاکید کرد و گفت: اگر کارخانه‌های سیمان از فیلتر استفاده نکنند، زندگی مردم سیاه می‌شود. کارخانه هایی که فیلتر نمی‌گذارند و آلاینده هستند، در شرایطی که هوا سرد و سنگین است و باد نمی وزد، تعطیل می‌شوند.
وی با اشاره به آلایندگی خودروها اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای سال جاری غیر از ۱۲ هزار خودرو که سال گذشته تولید و انبار شده بود و مقرر شد به عنوان خودروی تولید سال ۹۸ فروخته شود، سایر خودروهای سواری از استاندارد یورو ۵ برخوردارند.
کلانتری در ادامه گفت: در تولید بنزین و گازوئیل استاندارد دستاورد بزرگی داشتیم. تولید بنزین و گازوئیل استاندارد در سال ۱۳۹۲، صفر لیتر بود اما در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل استاندارد تولید می‌شود و بخشی از آن را صادر می‌کنیم.
جلوگیری از قتل عام مردم با بنزین تولیدی سال ۹۲
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر این کار انجام نمی‌شد، کلانشهرها قابل زیستن نبود. اگر امروز بنزین و گازوئیل تولیدی سال ۹۲ توزیع می‌شد، قتل عام مردم از آلودگی هوا به مراتب بیشتر از کرونا بود. این دستاورد بسیار بزرگی است که امروز یک لیتر بنزین تولیدی کمتر از استاندارد یورو ۴ نداریم.
کلانتری همچنین با اشاره به برنامه دولت برای نوسازی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد کامیون‌های کشور بالای ۳۰ سال عمر دارند و فرسوده هستند. این کامیون‌ها حتی اگر گازوئیل استاندارد هم مصرف کنند، آلاینده هستند. قرار بود از سال ۱۳۹۵ نوسازی شروع شود و بر همین اساس در سال ۹۵، ۱۰ هزار دستگاه نوسازی شد اما پس از آن با تحریم‌های رئیس جمهوری آمریکا مواجه شدیم.
سایر اخبار این روزنامه
چرا با وجود بازی‌های خوب، حضور پژمان جمشیدی در عرصه سینما با انتقادات تند روبه‌رو است؟ مسئله «پژمان» ژوبین صفاری قواعد عصر دوربین‌های روشن «ابتکار» تاثیر تغییر دامنه نوسان بر بازار سرمایه را بررسی کرد مخابره سیگنال جدید به بورس وزیر بهداشت خبر داد آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از سه‌شنبه حواشی سفر رئیس مجلس به روسیه چه بود؟ جنجال لغو دیدار قالیباف با پوتین توپ در زمین آمریکا است ضرب الاجل ایران و تشدید تحرکات برجامی باید ارتباط مردم با مردم بیشتر شود نگاه اشتباه به چین ناشی از تبلیغات رسانه‌هاست رهبر انقلاب: اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمی‌گردیم به دعوت رئیس شورای عالی قضایی عراق رئیس قوه قضائیه به عراق سفر می‎کند فرمانده سپاه: دوستان ایران در بهترین حالت فقط دشمنی نمی‌کنند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد منع مازوت سوزی در نیروگاه‌های حاشیه شهرهای بزرگ محسن هاشمی: سیاست خارجی را ابزار کسب منافع سیاسی داخلی نکنیم