اثرات روانی استفاده از فضای مجازی بر نوجوانان

مهناز مجاهد‪-‬ با پیشرفت تکنولوژی روز به روز مخاطبان دنیای مجازی افزایش یافتند. بخش بزرگی از این مخاطبان کودکان ونوحوانان هستند و استقبال زیادی از فضاهای مجازی کردند. اکثر نوجوانان امروز در فضاهای مجازی صفحاتی برای خود دارند و آنجا به تولید محتوا می‌پردازند. مدیریت اکثر این صفحات تقلیدی از دیگر صفحات این فضاها است. قاعدتا محدود کردن نوجوان کار درستی نیست زیرا الان به راحتی بچه‌ها می‌توانند تلفن همراه تهیه کنند و دسترسی داشته
باشند. سن نوجوانی سن استقلال است و تنها راه این است که با آن‌ها دوست باشیم و یکسری آگاهی درباره خطرات این فضاها به آن‌ها بدهیم. هرچند یکسری کنترل‌ها به صورت نامحسوس می‌توانند وجود داشته باشند. مثل برقراری یکسری از قوانین در محیط خانه و خانواده مثل عدم اجازه برای استفاده از تلفن همراه و اینترنت در ساعات خواب. فضای مجازی یک تیغ دو لبه برای نوجوانان است. درواقع نوجوانان می‌توانند از این فضاها استفاده مناسب داشته باشند اما در نهایت امکان محتمل شدن آسیب‌ها وجود دارد. فرزندان ما بیشتر از آنکه از این فضاها استفاده مناسب داشته باشند آسیب‌های زیادی بر آن‌ها وارد می‌شود. دنیای مجازی به این صورت است که افرادی در آن فعالیت می‌کنند که مدام به دنبال عکس گرفتن هستند و نوجوانان را ترغیب به این دست از کارها می‌کنند. اینگونه نوجوانان تنها در پی ابراز خود از طریق گرفتن عکس هستند. در این عکس گرفتن توسط نوجوانان برای اینکه در معرض دید باشند خیلی از اوقات اسرار خانواده‌ها متاسفانه فاش می‌شود. یکی از مشکلات دیگر ملاقات با دوستان مجازی در دنیای واقعی است و در دنیای واقعی تازه اهداف این دوستان مجازی مشخص می‌شود. بازی‌های اینترنتی اعتیاد‌آور جزئی از آسیب‌ها هستند. هم اعتیاد پیدا می‌کنند و هم بازی‌های خطرناکی وجود دارند که برای روح و روان کودکان و نوجوانان مضر است.
یکی دیگر از مشکلاتی که به وجود می‌آید نارضایتی از جسم فیزیکی در این گروه از افراد است که نوجوانان از مقایسه خود با دیگران در فضای مجازی دچار این نارضایتی می‌شوند.خودکشی نوجوان زیاد شده است و یکی از دلایل آن مقایسه امکانات خودشان با افراد دیگر در فضای مجازی است.