عوام زدگی نخبگان

فتح اله دهقان‪-‬ جوامع بشری در طول تاریخ وطی تحولات تدریجی تغییراتی را تجربه نموده‌اند که جهان کنونی ثمره آن است. تحولات در سطوح مختلف ازیک روستا تا جامعه جهانی را شامل می‌شود. شاه بیت و وجه مشترک همه آنها پیشرو بودن نخبگان است.
افراد و طبقات اجتماعی با توجه به جایگاه و شرایط مکانی و زمانی به سهم خود نقشی در این تحولات ایفا نموده اند.
در مقاطعی از تاریخ،شاهد تغییر و تحولاتی مثبت با محوریت نخبگانی همچون «گاندی، ماهاتیر محمد، امیر کبیر، چوئن لای و....» بودیم. این در حالی است که در برهه‌هایی از تاریخ نیزتحولات، طبقه محور بوده است.
لیکن در دنیای کنونی با توجه به شرایط، طبقه نخبگان در چارچوب احزاب و گروهها و براساس خرد جمعی به ایفای نقش می‌پردازند.در هرحال نخبگان جامعه به عنوان طبقه پیشرو که از جایگاه و احترام خاصی برخوردار هستند، نقش بسزائی در پیشرفت و توسعه جوامع دارند. تشخیص صحیح موقعیت، شرایط و تصمیم‌گیری وعملکرد به موقع نخبگان از عوامل مهم و اساسی پیشرفت و توسعه جوامع بشری است.


زیرا نخبگان به عنوان طبقه پیشرو با درک صحیح از شرایط زمانی و مکانی، با درایت و
آینده نگری، در راستای مصالح و منافع و درچارچوب برنامه‌های مدون و متناسب، جوامع را به سمت و سوی صحیح هدایت نموده وتوسعه جوامع بشری را تسهیل می‌نمایند.
عکس قضیه زمانی اتفاق می‌افتد که نخبگان جوامع به دلایلی چون بی‌مسئولیتی، فرصت‌طلبی، عافیت‌طلبی، عوام‌زدگی و... به درستی به وظیفه وتکلیف خود عمل ننموده‌اند که نه تنها به پیشرفت جوامع کمکی نشده است، بلکه موجبات صد مات و خسارات جبران‌ناپذیری را به جوامع بشری فراهم نموده‌اند. مصداق ضرب‌المثل:
هر چه بگندد نمکش می‌زنند
وای به روزی که بگندد نمک
در هر حال، عوام زدگی از آفات جوامع بشری و طبقه نخبگان است.
عوام زدگی به مثابه آفتی مهلک موجب میشود نخبگان جوامع که وظیفه هدایت منطقی، علمی، آگاهانه با استفاده از تجربیات موفق جهانی و در چارچوب فرهنگ مناطق مختلف را دارند، گرفتار افکار پو پو لیستی و عوام پسند شوند و این جوامع ضمن تحمل صدمات وخسارات از توسعه و پیشرفت نیز باز بمانند.