گزارش به ملت

تأکید بر همگرایی و یکپارچگی ملت و همه ارکان کشور مهم‌ترین محور و رویکرد سخنرانی روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. چراکه او تأکید کرد «هر کجا که با هم بودیم و در کنار هم تلاش کردیم، خداوند هم پیروزی را نصیب ما ساخت و ما همان‌طور که در جنگ هشت ساله تحمیلی پیروز شدیم، در جنگ اقتصادی سه ساله نیز به پیروزی خواهیم رسید.» برپایه همین رویکرد وحدت محور و یکپارچه نگر بود که روحانی در آخرین سخنرانی جشن 22 بهمن در طول دوران ریاست‌جمهوری خود، دستاوردهای 8 سال گذشته کشور را تشریح کرد. به نظر می‌رسد روحانی به این دلیل این روز را برای بیان دستاوردها انتخاب کرد که اینها صرفاً دستاورد دولت روحانی نیست، بلکه متعلق به آحاد کشور و جمهوری اسلامی است. یا همان طور که خود روز گذشته گفت، متعلق به ملتی است که با حضور گسترده در انتخابات در سال‌های 92 و 96، مسیر کشور را ترسیم کردند. نکته اینجا است که او علاوه بر برشمردن دستاوردهای عمرانی و توسعه‌ای کشور، شکست امریکا در جنگ اقتصادی و پایان دوره 4 ساله ترامپ را نیز محصول تلاش، ایثار و فداکاری ملت ایران دانست.
تقسیم 8 ساله دولت به سه دوره
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنرانی خود در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به اینکه مردم در دو انتخابات 92 و 96 حماسه بزرگی خلق کردند و با مشارکت بالای 73درصدی پای صندوق رأی، خواسته‌هایی داشتند، اظهارکرد: مردم می‌خواستند منتخب آنان تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد و پیمان‌هایی را که ملت ایران در برابر دنیا متعهد شد، پاس بدارد. خواسته مردم اول این بود که با تعامل سازنده، سایه جنگ را از سرشان دور کند و منتخب مردم هم وعده داده بود که هم اقتصاد ایران و هم قدرت هسته‌ای کشور شرایط بهتری خواهد داشت.
رئیس جمهوری در ادامه، شرایطی که سر راه اجرای این وعده‌ها وجود داشت را تشریح کرد و با تقسیم 8 سال دولت تدبیر و امید به سه بخش گفت: از سال 92 تا 96 به مدت چهار و نیم سال دوران ثبات، رشد و پیشرفت کشور بود، از سال 97 تا پایان 99 جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله و 6 ماهه پایان دولت که آن را باید دوران بازآفرینی بنامیم.


او با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تنها دولتی پس از جنگ تحمیلی بود که کار خود را با رکود تورمی آغاز کرد، افزود: این دولت در چهار و نیم سال اول فعالیت خود به گونه‌ای عمل کرد که متوسط تورم در طول چهار و نیم سال 10.2درصد بوده که در تاریخ کشور چنین رقمی را برای تورم سراغ نداریم. البته در دو سال 95 و 96 و حتی ماه‌های اولیه سال 97 که جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شد نیز تورم تک رقمی بود که در تاریخ کشور بی‌سابقه است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سال 95 رشد اقتصادی دو رقمی بوده است، گفت: این رقم بالاترین رشد اقتصادی در جهان بود که از افتخارات بی‌نظیر این دولت در تاریخ بعد از انقلاب است و همین موفقیت بود که رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه را به لرزه درآورد. سال‌ها در کنار ترامپ قرار گرفته تا ایران را در حصر و محاصره کامل قرار دهد.
او، متوسط نرخ رشد اقتصادی در چهارونیم سال اول فعالیت دولت را 4.7 درصد برشمرد و با بیان اینکه از سال 93 تا 96 در هر فصل نسبت 700هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، اظهارکرد: این کار چگونه امکانپذیر شده است؟ پاسخ این است که هر جا با هم بودیم و در کنار هم و دست در دست هم تلاش کردیم خداوند هم پیروزی را نصیب ما ساخت.
مرور نخستین مصوبات دولت یازدهم
رئیس جمهوری در ادامه، با بیان اینکه اولین مصوبه این دولت احیای دریاچه ارومیه و دومین مصوبه رفع موانع تولید بود که در این رابطه لایحه دوفوریتی را به مجلس ارائه کردیم، اضافه کرد: خصوصی‌سازی که امروز بعضی آن را به‌عنوان یک نقطه منفی تلقی می‌کنند افتخار این دولت است. رهبر معظم انقلاب هم از خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 با عنوان انقلاب اقتصادی تعبیر کردند، چراکه بخش خصوصی می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند و با راهنمایی‌ها و راهبری رهبر معظم انقلاب بود که توانست اقتصاد مقاومتی را در مسیر درست قرار دهد. روحانی اضافه کرد: درست است که ما در پی تعامل سازنده و مذاکره بوده‌ایم اما قبل از آن به‌دنبال مبارزه با فساد بودیم و تنها این دولت بود که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیرمجاز را منحل کرد که البته بهای سنگینی هم برای آن پرداخت کردیم و 30هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای تسویه بدهی این مؤسسات به مردم پرداخت شد.
رئیس جمهوری، ادغام بانک‌های نیروهای مسلح را یک اقدام بزرگ برای اصلاح نظام عنوان کرد و با اشاره به افتتاح پروژه‌های ملی کشور در روزهای پنجشنبه گفت: دیروز پنجاهمین سد در این دولت افتتاح شد و 44 تصفیه‌خانه آب و 78تصفیه‌خانه فاضلاب در این دولت ساخته شده است.
تأثیر رأی به این دولت چه بود؟
روحانی در پاسخ به سؤال برخی که می‌پرسند رأی به این دولت چه تأثیری برای ما داشت، گفت: اساس کار انتخاب است، هر جا مردم انتخاب خوب داشتند ثمره کار خود را در سال‌های بعد از انتخاب خود خواهند دید، اگر انتخاب خوب کنیم آینده خوب و اگر انتخاب بد داشته باشیم آینده بدی در انتظار ما خواهد بود.
او اضافه کرد: امروز حدود 9میلیون نفر در روستاها به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند، در حالی که این رقم پیش از سال 92 کمتر از یک میلیون نفر بود که نشان می‌دهد این دولت آب آشامیدنی سالم برای روستاییان را 10 برابر کرده است. همچنین در این دولت هر سال 2.5هزار مگاوات به برق کشور افزوده شد. امروز 32هزار روستا از گاز بهره‌مند هستند، در حالی که در آغاز این دولت فقط 14هزار روستا گاز داشتند. در این دولت در زمینه تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی 26میلیون تن به تولید محصولات غذایی اضافه شده و گلخانه‌های کشور از 8هزار هکتار به 15هزار هکتار رسیده که تا پایان دولت به 24هزار هکتار یعنی سه برابر افزایش خواهد یافت.
رئیس جمهوری گفت: در این دولت 520هزار هکتار زمین با زهکشی و کانال‌کشی احیا شد که فقط 295هزار هکتار آن در خوزستان و ایلام بود، 78هزار هکتار در استان گلستان، 77هزار هکتار در غرب کشور و 46هزار هکتار در دشت سیستان بوده است.
انقلاب در بخش سلامت
روحانی با بیان اینکه در دوره چهارونیم ساله شاهد انقلاب در بخش سلامت بودیم، اظهار کرد: افزایش سه‌برابری تخت‌های بیمارستانی کار بسیار بزرگی است که می‌توان در بخش سلامت و محیط زیست از این حرکت مثبت به «انقلاب» تعبیر کرد.
رئیس جمهوری 35 برابر شدن پهنای باند در این دولت را یکی دیگر از دستاوردها برشمرد و با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 55 شرکت به 5 هزار و 700 شرکت، گفت: چهارونیم سال را با افتخار، توسعه، پیشرفت و از بین بردن رکود و تورم پشت‌سر گذراندیم و من از همه رسانه‌ها می‌خواهم خدای ناکرده به تاریخ و مردم خود خیانت نکنیم و واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.
آغاز بخش دوم دولت با جنگ اقتصادی
روحانی در ادامه به بخش دوم دوره فعالیت این دولت اشاره کرد و با بیان اینکه از سال 97 ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم که مقایسه این سه سال با چهارو‌نیم سال گذشته مقایسه درستی نیست، گفت: صادرات نفتی ما در سال 89، 90 میلیارد دلار و در سال 90، 119 میلیارد دلار بوده است، در این دولت کل درآمد نفتی ما در سال 94 به‌خاطر فشارها و تحریم‌ها 31 میلیارد دلار بود.
رئیس جمهوری افزود: درآمد نفتی دولت قبل در بدترین شرایط 68 میلیارد دلار در سال 91 بود، در حالی که درآمد این دولت در بهترین شرایط «سال 96»، 35 میلیارد دلار بوده است و در چنین شرایطی افتخار این دولت این است که ما امروز حدود 30 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و افتخار 60 سال قبل پیشی گرفتن صادرات از واردات در دولت مصدق برای کشور در این دولت تکرار شده است.
او با بیان اینکه در یک سال اخیر در کنار تحریم سخت و جنگ اقتصادی، با پاندمی ویروس عالم‌گیر کرونا مواجه شدیم که فشار زیادی به مردم وارد شد و حتی در ماه‌های اولیه شیوع کرونا صادرات غیرنفتی ما تقریباً متوقف شده بود، افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا مردم ایران روی پای خود ایستادند و همه نیازها اعم از مواد غذایی، تجهیزات بیمارستانی و تولیدی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید شد. در ایران مردم برای مواد غذایی صف نبستند و برای تهیه مواد بهداشتی با مشکل مواجه نشدند، هیچ بیماری در حیاط بیمارستان‌ها یا داخل آمبولانس معطل نشد و این کار بزرگی بود که از سوی ملت ایران انجام شد.
دوران بازآفرینی
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه دوران تحریم حداکثری و جنگ اقتصادی تمام شده است، گفت: امروز همه فهمیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و من در مقابل مردم به‌خاطر مقاومت‌شان و ذهن آگاه‌شان در مقابل رسانه‌های بیگانه سر تعظیم فرود می‌آورم.
روحانی با بیان اینکه روزهای پایانی این دولت نیز با بزرگترین طرح‌ها و پروژه‌ها ادامه خواهد یافت، گفت: این دولت با همه توان در تلاش است انتخابات شکوهمندی را در خرداد ماه سال آینده شاهد باشیم.
رئیس جمهوری در همین زمینه، با بیان اینکه نخستین گام برای احیای شرق کشور در این دولت با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به قلب کویر، تا سیرجان و گل‌گهر با 16 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه برداشته شده است، افزود: این طرح باید در دولت بعدی از سیرجان به سمت مس سرچشمه و اردکان ادامه یابد.
روحانی با بیان اینکه در این دولت برای ادامه توسعه کشور در دولت‌های بعدی ریل‌گذاری شده است، افزود: در این دولت مطالعات و اقدامات اولیه انتقال آب از جنوب به اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی و مشهدالرضا انجام شده است و این طرح بزرگ نیز در دولت بعدی پیگیری و اجرا می‌شود.
رئیس جمهوری همچنین از طرح احیای دریاچه ارومیه که در ماه‌های آینده در همین دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، خط لوله انتقال نفت از بوشهر تا هرمزگان (گوره تا جاسک) به طول یک هزار کیلومتر، افزایش استحصال گاز از 600 میلیون مترمکعب به یک میلیارد مترمکعب، افزایش تولید بنزین از 56 میلیون لیتر به 107 میلیون لیتر، توسعه ریلی و افزایش خط ریلی کشور از 10 هزار کیلومتر به 14 هزار کیلومتر و همچنین افزایش راه‌های روستایی از 99 هزار به 115 هزار کیلومتر، افزایش تولیدات پتروشیمی از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن و افزایش صادرات این محصول از 11 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار، به عنوان دیگر اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی در این دولت یاد و از همه تلاشگران در این حوزه‌ها قدردانی کرد.
طلب بخشش روحانی از مردم
روحانی در عین حال تأکید کرد: اگر در این 7/5 سال در بخش‌هایی از اداره کشور، نتوانستیم آنچنان که شایسته این ملت بوده، عمل کنیم، از مردم عزیز طلب بخشش و عفو می‌کنم.
رئیس جمهوری اظهار کرد: مردم عزیز بدانند اگر توطئه‌های خارجی و دشمنی صهیونیست‌ها، تندروهای امریکا و ارتجاع منطقه نبود و جنگ تحمیلی اقتصادی علیه مردم ایران اعمال نمی‌شد، امروز در شرایط خیلی بهتری قرار داشتیم و به همه آرزوهای خود دست می‌یافتیم.
او با بیان اینکه راهی جز روزآمدی و کارآمدی برای ما وجود ندارد، گفت: انقلابی‌گری را باید روزآمد و تلاش و حکمرانی را باید کارآمد کنیم و در این صورت است که می‌توانیم موفق شویم و تردید ندارم که سال‌های پیش‌رو، سال‌های بهتری برای مردم ما خواهد بود.
قرنی که ایرانیان پشت سر گذاشتند
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به قرار داشتن در آخرین سال قرن اشاره کرد و گفت: با نگاهی به 100 سال گذشته آغاز چهل و سومین سال پیروزی انقلاب با سال‌های قبل متفاوت است.
او با اشاره به اینکه 100 سال قبل رضاخان با کودتا امور کشور را به دست گرفت؛ در طول این 100 سال مردم دو کودتا را شاهد بودند. یکی کودتای رضاخان در سال 1299 و دیگری کودتای محمدرضا شاه در 28 مرداد 1332، کودتای اول را انگلیسی‌ها و کودتای دوم را امریکایی‌ها بر مردم ایران مسلط کردند.
رئیس جمهوری افزود: در این 100 سال همچنین شاهد دو جنگ بودیم. یکی قبل از آغاز قرن 14 و دیگری در سال 1320 که هر کدام 4 و 6 سال به طول انجامید و میلیون‌ها انسان در این جنگ‌ها از بین رفتند و خانه‌های زیادی ویران شد. مردم ما همچنین در سال‌های گذشته شاهد دو جنگ هم بوده‌اند که یکی جنگ تحمیلی 8 ساله که در آن ملت ما تنها و متکی به خداوند بودیم، از سال 97 تا امروز نیز مردم ایران درگیر یک جنگ اقتصادی هستند.
بدهکاری جهان به ملت ایران
روحانی با اشاره به اینکه در آن جنگ تحمیلی نظامی به پیروزی بزرگ رسیدیم و در این جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد و پایان شب ظلمانی و طلوع صبح صادق برای همه آگاهان مشهود است، اظهار کرد: همه مردم جهان در این روزها یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند اگر ملت ایران مقابل این مستبد بزرگ نایستاده بود و او را با مقاومت به شکست نرسانده بود و اگر تدبیر این دولت نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام ما هم خارج می‌شدیم، این یعنی پیروزی بدون زحمت برای ترامپ بود.
او افزود: اگر ما هم از برجام خارج می‌شدیم همه تحریم‌ها برگشته بود و پیروزی برای صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروها بود، اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد در این سه سال ترامپ نمدمال شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه آن کس که ترامپ را سرنگون کرد خدا بود و آن‌کس که به ظاهر موجب سرنگونی ترامپ در امریکا شد ملت آگاه این کشور بود، گفت: نقش ملت ایران برای سرنگونی این مستبد بسیار تأثیرگذار بوده است. امروز دنیا با کنار رفتن ترامپ برای امنیتش، احساس قانون‌گرایی‌اش و احساس ثباتش به ملت ایران دین دارد.
جمهوری در کنار اسلامیت
روحانی همچنین با بیان اینکه تأسیس جمهوریت در کنار اسلامیت نظام یکی از دستاوردهای بزرگ امام راحل بوده است، گفت: امام به ما یاد داد باید برای انتخاب سرنوشت خود پای صندوق برویم و 47 روز پس از پیروزی انقلاب مردم پای صندوق رأی رفتند تا سرنوشت خود را تعیین کنند. امام تأسیس‌کننده اول بود و مقام معظم رهبری ادامه‌دهنده این راه است. رهبر معظم انقلاب همیشه تأکید کرده‌اند که انتخاب فرد مهم است اما «اهم» مشارکت در انتخابات است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه انتخاب درست «مهم» و مشارکت «اهم» است، افزود: همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم و انتخاباتی شکوهمند، سالم و رقابتی برگزار شود که همه احساس کنند، هستند و حضور دارند و باز هم شاهد مشارکت 73 درصدی و بالاتر در انتخابات پیش رو باشیم.
رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تکیه امام به مردم بود و سرمایه اصلی را اعتماد مردم می‌دانست، اظهار کرد: ما امروز بزرگترین قدرت نظامی، پدافندی و موشکی هستیم اما همه این قدرت‌ها باید در سایه قدرت اصلی که همان سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم است باشد و تا زمانی که این سرمایه را داریم، ملت ما شکست نخواهد خورد. او با بیان اینکه ما البته به مذاکره هم افتخار می‌کنیم، گفت: مذاکره چیز منفی نیست و جزو لوازم دنیای مدرن امروز است و نه تنها برای امروز که ارث پیامبر عظیم‌الشأن ما هم هست چرا که پیامبر نیز مذاکره می‌کرد و صلح کرد که نمونه آن صلح حدیبیه است ما نیز در مذاکره به عنوان راه پیامبر افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهوری در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران:
 هیچ کس از ایران توقع برداشتن گام اول تعهدات را نداشته باشد

رئیس جمهوری سه‌شنبه گذشته در آستانه 22 بهمن و جشن چهل‌و‌دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در دیدار با سفرای خارجی مقیم تهران، خروج امریکا و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی را عامل کاهش مرحله‌ای تعهدات برجامی از سوی ایران دانست و تأکید کرد ایران آماده است هر روزی که امریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، به همه تعهدات برجامی خود عمل کند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: امروز هیچ‌کس نمی‌تواند توقعی نسبت به ایران داشته باشد که چرا قدم اول را برنمی‌دارد.
او تصریح کرد: فکر می‌کنم در این که چه کسی باید آغازگر باشد، جای تردیدی وجود ندارد. ما از تعهد خارج نشده‌ایم که گام اول را برداریم، کشوری که سه سال از تعهد خارج شده و بر ملت ما بر خلاف مقررات بین‌المللی و تعهداتش در 2231 ظلم روا داشته، موظف است گام اول را بردارد. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه هرساعتی که اعضای 1+5 به تعهدات برجامی خود عمل کنند، در ساعت بعد ما به‌همه تعهدات عمل می‌کنیم، اظهارکرد: ایران ثابت کرده اگر چیزی را امضا و تعهدی را پذیرفت، با تمام وجود پای امضا، تعهد و پیمان خود می‌ماند و این از افتخار ملت ایران در تاریخ و بویژه طی 42 سال گذشته است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه با انقلاب اسلامی ایران صاحب دموکراسی، جمهوریت و در چارچوب فرهنگ خود اسلامیت شد، افزود: ندای این نظام از 42 سال قبل تا امروز صلح، ثبات، مذاکره و دستیابی به دوستی با کشورهای مختلف بوده است گرچه در این 42 سال دو جنگ به ما تحمیل شد، اما ما در برابر هر دو تجاوز با مقاومت و صبر ایستادگی کردیم و در هر دو جنگ پیروز شدیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کووید19 یک آزمایش بزرگ در سطح جهان برای انسانیت بود اما در این آزمایش بزرگ نیز دولت ترامپ رفوزه شد، اضافه کرد: در دولت جدید امریکا هم تا امروز اقدام درستی را در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم.
روحانی درباره منطقه نیز با بیان اینکه معتقدیم منطقه حساس خاورمیانه باید از امنیت و صلح و ثبات برخوردار باشد، اظهارکرد: هر کجا دولت کشوری برای مقابله با تروریسم از ما کمک خواسته دریغ نکرده‌ایم، از این‌رو ملت ما نباید در برابر حوادثی که در منطقه شاهد بودیم به کسی پاسخ دهد، ما همیشه مدافع و کمک ملت‌ها و دولت‌هایی بودیم که از ما درخواست کمک کردند، ما خود قربانی تروریزم، سلاح کشتار جمعی و سلاح شیمیایی هستیم و جایگاه و سابقه ملت ما برای همه جهانیان روشن است.
رئیس جمهوری با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس با دستور صریح ترامپ و با تأکید بر اینکه دادگاه‌های منطقه و عراق و دادگاه‌های بین‌المللی نباید در برابر این جنایت سکوت کنند، گفت: معتقدیم راه حل مشکلات منطقه به دست مردم خود منطقه است و در این رابطه طرح امید و طرح صلح هرمز را مطرح کردیم. ایران آماده است با تمام کشورهای منطقه و همسایگانش بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس کنار هم بنشینند و مسائل و مشکلات منطقه را خودشان حل و فصل کنند.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با صدای رسا اعلام می‌کند خواهان دوستی با همه کشورهایی است که خواهان دوستی هستند، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند که اگر 1+5 به تعهدات خود عمل کند ما هم عمل می‌کنیم و با صدای رسا اعلام می‌کنیم مشکلات منطقه باید به دست کشورهای منطقه حل و فصل شود.