پرونده سی‌ونهمین جشنوار تئاتر فجر بسته شد

گروه فرهنگی/ سی‌ونهمین جشنواره تئاترفجر به ایستگاه پایانی رسید. شامگاه دوشنبه 20 بهمن ماه تالار وحدت حال وهوای دیگری داشت و طبق اعلام مسئولان برگزارکننده تأکید براین بود مراسم اختتامیه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رأس ساعت 18 آغاز شود تا پیش از ساعت ممنوعیت تردد خودرو، مشکلی برای حاضران در سالن به‌وجود نیاید اما مراسم حدوداً با 30 دقیقه تأخیرآغاز شد و با وجود نبود سخنران آخر، ساعت 21 به پایان رسید وچراغ‌های سالن بسرعت خاموش شد.
در این مراسم که اجرای آن را نیما کرمی بر عهده داشت، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره سی و نهم و تعدادی از مدیران تئاتر، فرزندان شهید فخری‌زاده و جمعی از هنرمندان شرکت‌کننده برگزارشد و درابتدا پس از تلاوت کلام‌الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام تصویری معاون هنری وزیر ارشاد پخش شد. سیدمجتبی حسینی در این پیام درباره شرایط یک سال گذشته تئاتر و ممارستی که برای برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر وجود داشت، سخن گفت و اظهار امیدواری کرد روزگار فتح و ظفر بر ویروس کرونا نزدیک است. پس از آن پیام تصویری مدیرکل هنرهای نمایشی پخش شد و قادر آشنا در پیام خود تأکید کرد پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری این جشنواره مدنظر بوده و با عزم عالی هنرمندان و حمایت مسئولان این جشنواره برگزار شده است.
در ادامه پیام تصویری حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت پخش شد و در سخنان خود اظهار کرد آثار هنرمندان طی یکسال اخیر به موضوعاتی پرداخته که مسائل روز مردم و جامعه است و این امر بیانگر نگاه مشترک هنرمندان با مردم جامعه است.
گرامیداشت شهید فخری‌زاده


 نکات متفاوت این دوره از جشنواره سخنرانی کوتاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. سیدعباس صالحی با قرار گرفتن پشت میکروفن با تأکید بر آنکه به احترام جمع و در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تأکید بر آنکه هنرمندان و مسئولان بهتر است که سخنرانی نکنند در صحبت‌های کوتاه‌ بیان کرد:«گویا رسم امشب سخن نگفتن است من هم از این روند پیروی می‌کنم، برای همه پیشکسوتان عرصه تئاتر و تمامی افرادی که راه این عزیزان را می‌پویند، آرزوی سلامت و سرافرازی می‌کنم.»
بخش دیگراین برنامه به گرامیداشت و پاسداشت نام و یاد شهید محسن فخری‌زاده اختصاص داشت وکلیپی در بزرگداشت یاد شهید فخری‌زاده پخش شد و در این کلیپ پسران شهید درباره علاقه شهید به موسیقی اصیل ایرانی و بها و اهمیت دادن ایشان به هنر و هنرمندان سخن گفتند و تابلو پرتره این شهید را از وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر، مدیرکل هنرهای نمایشی و حجت‌الاسلام بهداروند به یادگار گرفتند.
تجلیل از 4 پیشکسوت تئاتر
یکی از بخش‌های ویژه مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تجلیل از ۴ چهره پیشکسوت عرصه تئاتر بود. در این بخش با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر و دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از بهرام ابراهیمی بازیگر تئاتر، رادیو، سینما و تلویزیون، همایون علی‌آبادی نویسنده و منتقد تئاتر، اختر تاجیک عکاس تئاتر و جمشید داورپناه نویسنده و کارگردان تئاتر خراسان شمالی تجلیل به عمل آمد.
در بخش دیگری از مراسم تصاویری از درگذشتگان هنر در یکسال گذشته همچون محمدعلی کشاورز، پرویر پورحسینی، عباس جوانمرد، بهمن مفید، چنگیز جلیلوند و کریم اکبری مبارکه و دیگر هنرمندانی که در سال سپری شده چشم از جهان فروبستند، پخش شد.
برگزیدگان سی‌و‌نهم
 اما بخش جذاب این جشنواره اعلام برگزیدگان سی‌و‌نهمین جشنواره تئاترفجر بود که برگزیدگان بخش پوستر، عکس، بخش‌های تله تئاتر، تئاتر خیابانی، رادیوتئاتر، دیگرگونه‌های اجرایی، سرباز انقلاب، گزارش صحنه‌ای، نمایشنامه‌نویسی و مسابقه بخش صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اهدای لوح، تندیس و جوایز نقدی معرفی شدند.همچنین جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و متروی تهران به آثار برگزیده اهدا شد.
یاد هنرمندان در گذشته
هنرمندان زیادی در این مراسم سخنرانی کردند. عباس غفاری که نمایش سگدو را در بخش مسابقه صحنه‌ای اجرا کرد زمانی که برای گرفتن جایزه نمایشنامه‌نویسی به نیابت محمد چرمشیر به روی صحنه آمد پس از کسب این جایزه بیان کرد: آقای چرمشیر این جایزه را به روح بلد همه هنرمندانی که از دست داده‌ایم، تقدیم می‌کنند. جای آنها پر شدنی نیست.
بهناز جعفری که جایزه بهترین بازیگر در نمایش «آینه یک روز زنده است» در بخش تله تئاتر دریافت کرد. به پرویز پورحسینی ادای احترام کرد او ضمن ابراز دلتنگی برای تئاتر گفت: «امشب احساس غریبی می‌کنم، احساس می‌کنم این جشن یک جشن غریب است. از همه منافذ این سالن، سوز غریبی می‌آید، خواهش می‌کنم دست‌به‌دست هم بدهیم این فاصله‌ها را برداریم.»