خطیب‌زاده در نشست خبری: تماسی با آمریکا درباره برجام نداشتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز تاکید کرد: هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در ارتباط با موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند وضعیت بدهی عراق به ایران و انتشار برخی از اخبار مبنی بر آزادسازی بخشی از این پول‌ها گفت: عراق همواره تلاش کرده که دیون خود را به ایران بپردازد. البته برخی از موانع از جمله موانع تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شده وجود دارد.
وی ادامه داد: از چند ماه قبل گفت‌وگوها و رایزنی هایی بین بانک مرکزی ایران و طرف‌های عراقی در ارتباط با مسیرهای پرداختی این دیون صورت گرفته است که برخی از آن ها به نتیجه رسیده است.
وی با بیان اینکه این رایزنی ها و گفت وگوها در مسیر خود ادامه دارد، تصریح کرد: پیشرفت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.


افغانستان برگ مذاکراتی ما
با هیچ کسی نیست
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری در ارتباط با موضوع افغانستان با حضور ایران، آمریکا و چند کشور دیگر در قالب سازمان ملل و اینکه آیا قبل از انتشار این نامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در جریان این پیشنهاد آمریکا قرار گرفته است و اینکه برخی معتقدند که ممکن است ایران موضوع افغانستان را تبدیل به برگ مذاکراتی برجامی با آمریکا کند، گفت: ما هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در مورد موضوعات برجامی و یا غیربرجامی نداشته و نداریم.
خطیب‌زاده ادامه داد: درخصوص پیشنهاد برگزاری نشستی در سازمان ملل و در چارچوب این نهاد بین المللی ما هنوز دعوت نامه ای از سازمان ملل در خصوص افغانستان دریافت نکرده ایم و بعد از اینکه دریافت کردیم آن را بررسی خواهیم کرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: نگاه ما به دوستان مان، دوستی است و هیچ گاه نگاه ابزاری به هیچ کدام از دوستان مان در منطقه نداشته‌ایم. افغانستان به خودی خود حوزه بسیار مهمی است و برگ مذاکراتی ما با هیچ کسی نیست.
سیاست خارجی موضوع بده بستان‌های احزاب و جریان های سیاسی نیست
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر بعضا شاهد اظهارنظرهایی از سوی برخی از افراد در عرصه سیاست خارجی کشور بوده ایم و این اظهارنظرها بعضا باعث ایجاد هزینه‌هایی برای کشور و دستگاه دیپلماسی شده است، گفت: همه باید اجازه دهند که سیاست خارجی کشور در مسیر حرفه‌ای خود حرکت کند. سیاست خارجی کشور نه موضوع بده بستان های احزاب و جریان های سیاسی است و نه موضوع جدال های خیابانی و کف خیابانی. موضوع سیاست خارجی، موضوع امنیت ملی است و مجاری آن در قانون کاملا مشخص و روشن است. وزارت خارجه هم به عنوان صدای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی شناخته شده است.
خطیب زاده ادامه داد: جامعه ایران جامعه پویایی است ولی در موضوعات حساس برخی از افراد باید به مواضع خود با دقت بیشتری نگاه کنند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: همه آنهایی که با روند های تصمیم گیری و تصمیم سازی در ایران آگاه هستند می دانند که به کجا باید نگاه کنند و کجا بیان کننده مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات حساس و سیاست خارجی است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران و برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه در جریان این تماس ها گفته می شود سیگنال هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده است، تاکید کرد: موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و ارسال سیگنال نیست بلکه در واقع موضوع اجرای موثر مفاد قطعنامه 2231 سازمان ملل و رفع موثر تحریم ها از سوی آمریکا است و این ها احتیاج به پالس، سیگنال و گمانه زنی ندارد.
تلاش‌های اروپا به عنوان هماهنگ کننده را ما با حسن نیت می بینیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد عملکرد اروپا در ارتباط با موضوع برجام اظهار کرد: اروپایی ها در ارتباط با برجام مشق خود را انجام ندادند. آن ها بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد قطعی به ایران دادند که هیچ کدام از آنها را انجام نداده اند.
وی ادامه داد: البته آنچه که امروز اتحادیه اروپا برای ایفای نقش خود با عنوان نقش هماهنگ کننده انجام می‌دهد را ما با حسن نیت می‌بینیم ولی بر این موضوع تاکید داریم که اروپایی ها در کنار آمریکا به تعهدات خود در مورد برجام عمل نکرده‌اند و این یک موضوع روشنی است. ما همواره از سه کشور اروپایی عضو برجام درخواست کرده ایم که به تعهدات خود عمل کنند و آقای ظریف نیز چندین بار نامه های مختلف در این زمینه نوشته است.
خطیب زاده در ادامه گفت: پیام ایران پیام روشنی است و آن این است که مسیر دیپلماسی مسیر بهتر، کم هزینه تر و درست تری است و هر چه زودتر باید طرف های ناقض برجام به تعهدات خود عمل کنند، به دیپلماسی بازگردند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد آنها پاسخ بهتری از جمهوری اسلامی ایران دریافت می کنند. همان طور که بارها گفته ایم اقدامات ایران قابل بازگشت است.
توافق سه ماهه بین ایران و آژانس، گشودن یک پنجره دیپلماسی بود
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه توافق سه ماهه‌ی که بین ایران و آژانس صورت گرفت گشودن یک پنجره دیپلماسی بود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از مقامات آمریکایی اظهار کرده اند که ایران مسیر اشتباهی را در مورد برجام و مذاکرات در پیش گرفته است، گفت: ایالات متحده چند سال است که در اتوبان برخلاف مسیر و جهت، رانندگی کرده و تصور می کند بقیه که در مسیر صحیح هستند اشتباه حرکت می کنند. مناسب است هرچه زودتر آمریکا متوجه جهت درست اتوبان شود و این به نفع خود آمریکا، جامعه جهانی و چند جانبه گرایی در عرصه بین الملل خواهد بود.
وی ادامه داد: مسیری که آمریکا باید طی کند مسیر کاملا روشنی است. آن ها باید به تعهداتشان در برجام عمل و اقدام به رفع موثر تحریم ها علیه ملت ایران کنند.
آمریکا هنوز اقدامی در زمینه رفع تحریم‌ها حتی بر روی کاغذ هم انجام نداده است
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازگشت آمریکا به برجام نیازمند انجام مذاکراتی بین دو کشور نیست و اگر چنین نیازی وجود داشته باشد ایران حاضر به مذاکره با آمریکا است، گفت: آمریکایی ها هنوز قدم اول را نیز برنداشته اند و همان طور که پیش از این گفته ایم آن ها باید اقدام به رفع موثر تحریم ها علیه ملت ایران کنند. آن ها هنوز اقدامی در این زمینه حتی بر روی کاغذ هم انجام نداده اند.
وی خاطرنشان کرد: ما سه مرحله را گفته‌ایم؛ تعهد قطعی به تعهدات و اجرای موثر آن ها، رفع تحریم ها و بعد بازگشت به برجام. شاید این مسیر هماهنگی هایی را نیاز داشته باشد که مسیر این هماهنگی ها مشخص است و در برجام تمام جزئیات نوشته شده است. دولت فعلی آمریکا باید از اتوبانی که برعکس رانندگی می کند، برگردد و در مسیر درست حرکت کند.
در داخل ایران برخی نکات درباره برجام در حال بررسی و تکمیل است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر رویترز مبنی بر اینکه ایران پالس هایی را برای دیپلماسی ارسال کرده و در حال آماده شدن برای مذاکره با آمریکا است و منظور آقای ظریف از توییت اخیری که در آن اعلام کرده بودند به زودی طرح اقدام سازنده ایران را ارائه خواهند کرد، چیست، گفت: آنچه که در حوزه برجام در جریان است بسیار حساس است. گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف های باقی مانده در برجام داریم و همان طور که پیش از این گفتم با آمریکا گفت وگو و مذاکره ای نداشته و نداریم.
وی گفت: در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. توییت چند روز پیش آقای ظریف در همین مسیر بود و مناسب است که رسانه ها اجازه دهند این موضوع مهم و حساس در بستر خود به جلو برود و زمانی که به نتیجه رسید به رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.
قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراقی بهتر می توانند اجرا کنند
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در مورد گفت وگوی تلفنی اخیر رئیس جمهور با نخست وزیر عراق و همچنین با موضوع خروج نیروهای خارجی از این کشور همسایه گفت: مباحث مختلفی در این گفت وگو مطرح شده است که یکی از آنها ضرورت خروج نیروهای خارجی از عراق براساس قانون پارلمان این کشور است و باید نیروهای خارجی مستقر در عراق این کشور را ترک کنند.
وی ادامه داد: قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراقی بهتر می توانند اجرا کنند و ما نظرات خود را در این زمینه گفته ایم.
طرح گام به گام بازگشت به برجام مبتنی بر خط و مشی اعلامی ایران نیست
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران طرح گام به گام را برای شروع مذاکره با آمریکا قبول خواهد کرد، گفت: پیش از این در این ارتباط صحبت کرده ایم. ایران هیچ گاه طرح گام به گام را دریافت نکرده است و چنین طرحی مبتنی بر خط و مشی که ایران اعلام کرده است، نیست.
خطیب زاده ادامه داد: بین ایران گفت وگوی مستقیم و یا غیرمستقیمی نیست چرا که برجام مسیر را روشن کرده است و در واقع مسیر در این زمینه روشن است.
این دیپلمات ارشد کشورمان در ابتدای این نشست به مانند نشست های پیشین به تشریح تحولات اخیر رخ داده در سیاست خارجه کشور در طول یک هفته گذشته اشاره کرد و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
سایر اخبار این روزنامه
خطیب‌زاده در نشست خبری: تماسی با آمریکا درباره برجام نداشتیم محمد یوسفی آرامش هنر خود تحریمی با FATF تاخیر در تصویب لوایح FATF بازی سیاسی یا مصلحت ملی؟ مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش حق السهم دولت از اپراتور‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی چه تبعاتی دارد؟ معادله چند وجهی اینترنت، اپراتورها و صدا و سیما فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران اعلام کرد بیشترین نیاز به واکسن کرونا در تهران چرا رمز ارزها در شرایط کنونی برای اقتصاد ایران ضروری است؟ تبعات حذف معاملات رمزارز از صرافی‌ها برای اقتصاد «ابتکار» وضعیت بازار خودرو در سال آتی را بررسی کرد رکود مهمان شب عید بازار خودرو رئیس قوه قضائیه: دولتمردان وظیفه دارند دسترسی مردم به کالاهای مورد نظرشان را تسهیل کنند حسن روحانی: سال آینده سال غلبه بر ویروس کرونا است وزیر کشور دستور شروع فرایند انتخابات شوراها را صادر کرد آخرین وضعیت پرونده «درگیری نماینده مجلس با سرباز» جهانگیری: پول و زمین دو کانون اصلی سوء استفاده و فساد هستند