مدعیانی که جا زدند


آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس حوزه نفت و انرژی، فشار به وزارت نفت و زنگنه را در نهایت، تلاشی برای ناکارآمد نشان دادن دولت معنا می‌کند و می‌گوید: «وزارت نفت مهم‌ترین وزارتخانه‌ی هر دولتی است و وقتی موفق شوند وزارت خانه‌ای با اهمیتِ وزارت نفت و وزیر آن را ناکارآمد معرفی کنند یعنی برنامه‌های اقتصادی دولت را شکست خورده نشان داده اند!»
> بیژن نامدار زنگنه، سنگ زیرین آسیای دولت!
تحلیلگری معتقد بود؛ در نبودِ برخی، تازه می‌توان ارزش بودنِ آن‌ها را مشخص کرد. این روزها که دولت «صدمتر انتهایی را سپری می‌کند» به اذعان و ادعای دشمنان قسم خورده‌ی جمهوری اسلامی ایران، وزارت نفت با تمامی فشارها، تحریم‌ها و کارشکنی ها، ذره‌ای پا پس نکشید و در فروش نفت هرگز به عدد صفر نرسید و این یعنی، یک وزارت خانه به تنهایی توانسته است حربه‌ی تحریم آمریکایی‌ها را دچار پوچی و ناکارآمدی کند.
سال‌ها است به وزیر نفت می‌تازند که وزیر ناتوانی است و اساساً سپردن وزارت خانه‌ای به اهمیت وزارت نفت به زنگنه کار اشتباهی بوده اما به گواه جلساتی که در حضور رهبر انقلاب تشکیل شده و گفته شده برخی که ادعا کرده بودند روزی دو میلیون بشکه نفت می‌فروختند اما در همان ادعای خود زمینگیر شدند نهایتاً اعتراف می‌کنند زنجیره‌ای از متخصصانی که وزیر باتجربه‌ی نفت گرد خود جمع کرده، تمام تلاش خود را به کار بستند تا به هر طریق ممکن تحریم‌شکنی در صدر دغدغه‌ها قرار داشته باشد.


> نفت فروختیم بی‌آن که بابک زنجانی بازتولید کرده باشیم
معاون اول حسن روحانی در سفر اخیر خود به یزد به صراحت از دور زدن تحریم‌ها گفت اما با یک تفاوت و ویژگی منحصر بفرد و آن نفت فروختن در شرایط سخت تحریمی بدون آن که بابک زنجانیِ دیگری بازتولید شود. زنگنه بارها روی موضوعی به نام آفرینش بابک زنجانی به بهانه‌ی دور زدن تحریم‌ها دست گذاشته و گفته بود، نفت فروختن و افرادی مثل بابک زنجانی تحویل دستگاه قضائی و افکار عمومی دادن هنر نیست، هنر آن است در شرایط سخت تحریمی نفت بفروشیم اما اجازه ندهیم بابک زنجانی مجدد نیز به وجود آید. ربیعی سخنگوی دولت نیز معتقد است؛ عده‌ای که دولت را به ناکارآمدی متهم می‌کنند و می‌گویند توان دور زدن تحریم‌ها را ندارد همان‌هایی هستند که ادعا کردند می‌توانند نفت بفروشند اما جا زدند و هیچ گاه پا پیش نگذاشتند این همان فشار به بدنه‌ی اقتصادی دولت است که می‌کوشند با ناکارآمد نشان دادن وزارت خانه‌هایی چون نفت، اصل تلاش‌های اقتصادی دولت را
زیرسوال ببرند.
> تخریب جایگزین نقد منصفانه شده است
از مرادی کارشناس انرژی می‌پرسیم: «این روزها ربیعی و جهانگیری و تقریبا یک سال قبل آقای زنگنه بحث تقریبا مشابهی را مطرح کردند و آن اینکه کسانی که وزارت نفت را تحت فشار قرار می‌دهند و می‌خواهند وزیر را ناکارآمد جلوه دهند ما از ایشان دعوت کردیم که اگر راهی برای فروش نفت دارید بیان کنید اما کسی جلو نیامد. ریشه فشارها به وزارت نفت در شرایطی که تحریم و مسائل مالی مسئله مشخصی است در چیست؟» وی در پاسخ می‌گوید: «چون نفت پیشانی اقتصادی دولت است و اگر به نفت فشار آوردند و کارآمدی وزیر را زیر سوال برند در حقیقت کارآمدی دولت و اقتصاد را زیر سوال بردند. بنابراین تلاش دارند که به این عناوین متوسل شوند.»
حسن مرادی در ادامه اظهار می‌دارد: «بارها گفته‌ام دولت‌های سایه در نظام غربی همواره دولت فعلی را نقد منصفانه می‌کنند. اما ما متاسفانه دنبال تخریب هستیم و اشخاص را نشانه می‌گیریم در حالی که باید اهداف را نشانه گرفت. اگر نفت در بازار جهانی قابل فروش نیست چه برنامه‌ای دارید؟ آیا کانالی دارید که بتوان از آن مجرا نفت را فروخت؟ قطعا ندارند. بنابراین روی افراد فشار می‌گذارند و افراد را ناکارآمد قلمداد می‌کنند. چطور وزیری که بیست و چند سال کار کرده و در برهه‌های حساس تاریخی ایفای نقش کرده به یکباره ناکارآمد می‌شود؟ لذا به نظر این‌ها بحث‌های شخصی است که در یک نظام دموکراتیک اصولا نمی‌گنجد و اصولا باید برنامه‌ها را نقد کرد.»
> جامعه‌ی ناآگاه اجازه می‌دهد منافع ملی‌اش
دستاویز سیاسی کاری شود!
حسن مرادی می‌گوید: «تا وقتی که جامعه آگاهی لازم را پیدا نکند و این شعارهای پوچ و جنجالی را به حساب می‌آورد و روی آن‌ها حساب باز می‌کند این جامعه محکوم به ضعف است و محکوم است که منافع ملی‌اش به راحتی آماج تهاجم شود و هر کس که بخواهد خود را مطرح کند منافع ملی را زیر پا می‌گذارد. بنابراین خود مردم باید قضاوت کنند بهترین کسی که قضاوت می‌کند مردم و وجدان عمومی جامعه است که می‌بیند چه کسی به قیمت از دست رفتن ارزش‌های ملی ارزش‌هایی که همه برای آن تلاش کردند خود و گروه مربوط به جناح خود را مطرح می‌کند.
> فشار بر زنگنه باور نکردنی است!
این کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش که: «عملکرد آقای زنگنه در دولت آقای روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» می‌گوید: «آقای زنگنه همان شخص است تغییری نکرده است ولی باید قبول کرد که فشار زیادی به ایشان وارد می‌شود و به خصوص تحریم‌ها بسیاری از برنامه‌های ما را تحت الشعاع قرار داد اما ایشان موفق بودند. یکی از برنامه‌هایی که منتقد بودم بحث گاز LNG است که شایسته بود در دولت دوازدهم حرکتی جدی در این زمینه شود ولی کنار کشیدن فرانسوی‌ها لطمه بزرگی به این طرح زد. امیدواریم که دست‌هایی از داخل کشور دست به کار شوند و این صنعت را برای کشور به ارمغان آورند. ضررهای زیادی را ازعدم توسل به LNG تحمل می‌کنیم و تا زمانی که LNG پا نگیرد در مورد محیط زیست هم با مشکلاتی مواجه هستیم و برخی کشورها صد سال است که در LNG پیش رفتند و ما هنوز قدم‌های اول را برنداشتیم.
ایران به آرامی در حال افزایش فروش نفت است؛ ثبت رکورد واردات نفت چین از ایران
رویترز طی گزارشی به نقل از شش منبع صنعتی و آمارهای موسسه تحقیقاتی ریفینیتیو مدعی شد، ایران در ماه‌های اخیر به آرامی مقادیر زیادی نفت خام را به چین انتقال داده است و در عین حال، پالایشگاه‌های دولتی هند با فرض اینکه تحریم‌های ایران به زودی کاهش خواهد یافت، خرید نفت ایران را وارد برنامه‌های واردات سالانه خود کرده اند. به گزارش فارس، به نوشته این گزارش، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا می‌خواهد به مذاکرات با ایران که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج بازگردد اما اقدامات اقتصادی سخت علیه ایران همچنان پابرجاست و تهران اصرار دارد که ابتدا این تحریم‌ها باید برداشته شود تا مذاکرات از سر گرفته شود. به گفته این منابع آگاه، شرکت ملی نفت ایران از زمان سر کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، برای ارزیابی تقاضای احتمالی نفت خام خود، تماس با مشتریان آسیایی‌اش را آغاز کرده است. تحریم‌ها از اواخر سال ۲۰۱۸، باعث یک کاهش سریع در صادرات نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی شد. این اقدامات و کاهش تولید تولیدکنندگان اوپک پلاس نیز سبب شد تا عرضه نفت خام ترش خاورمیانه در آسیا کم شود. آسیا بیش از نیمی از نفت خام خود را از غرب آسیا وارد می‌کند. یکی از منابع آگاه در یک پالایشگاه هندی گفت: «آن‌ها با ما صحبت کردند. آن‌ها گفتند: امیدوار هستند بسیار زود عرضه نفت را از سر بگیرند... ما گفتیم: ان‌شاءالله.» به نوشته این گزارش، ازسرگیری عرضه نفت ایران به هند، سومین واردکننده بزرگ نفت می‌تواند تقاضا برای محموله‌های لحظه‌ای را کاهش دهد. این نوع محموله‌ها پس از اینکه عراق عرضه خود را کاهش داد و کویت مدت زمان برخی از قراردادهایش را کم کرد، افزایش یافته است. در عین حال، یک مقام دولتی هند گفت دهلی نو که از افزایش‌های اخیر قیمت نفت آسیب دیده است، انتظار دارد نفت ایران طی ۳ تا ۴ دیگر به بازار بازگردد. یک پالایشگاه هندی دیگر اعلام کرد از سوی مقامات شرکت ملی نفت ایران مطلع شده که یک توافق رسمی برای عرضه نفت ایران پس از انتخابات ایران در ماه ژوئن به امضا خواهد رسید. شرکت ملی نفت ایران همچنین با سایر مشتریان آسیایی گفتگو کرده است. یک تاجرِ پالایشگاهی در شرق آسیا گفت: «اخیرا شرکت ملی نفت ایران با ما تماس گرفته و در مورد تقاضا سوال کرده است... به نظر می‌رسد ایران برای بازگشت به بازار نفت آماده می‌شود.» یک منبع پالایشگاهی دیگر گفت، گفتگوها بسیار در سطح اولیه است و شرکت ملی نفت ایران می‌خواهد بداند آیا شرکتی خرید نفت از ایران را از سر می‌گیرد یا نه. در ادامه این گزارش آمده است، برخلاف هند، چین هرگز واردات نفت ایران را کاملا متوقف نکرد. بر اساس آمار موسسه ریفینیتیو اویل ریسرچ، ایران طی ۱۴ ماه گذشته، حدود ۱۷.۸میلیون تن (۳۰۶ هزار بشکه در روز) نفت خام به چین منتقل کرده که این حجم در ماه ژانویه و فوریه رکورد زده است.