مصرف آب تهران 2 برابر شهرهای پیشرفته جهان است


به گزارش خبرگزاری تسنیم، یوسف رضاپور در نشست خبری درباره وضعیت آب تهران اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مجموع 226 و شش دهم میلیمتر بارش در استان تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 11 درصدی و نسبت به متوسط آمار بلندمدت، رشدی 27 درصدی را نشان می‌دهد.
وی افزود: مجموع ذخیره آب در مخازن سدهای تهران هم‌اکنون 566 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره 635 میلیون مترمکعبی سدهای تهران در زمان مشابه سال قبل، با کاهش 69 میلیون مترمکعبی در این بخش مواجه‌ایم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه «برای چگونگی تأمین آب استان تهران به ویژه کلانشهر تهران در سال 1400 نگرانی داریم»، گفت: به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که به مشکل جیره‌بندی و قطعی آب نرسیم.
رضاپور ادامه داد: سرانه تأمین آب تهران به ازای هر نفر 348 لیتر در شبانه‌روز است، در حالی که این رقم در شهرهای پیشرفته که پرآب‌تر از تهران هستند بین 170 تا 220 لیتر است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: استاندارد مصرف آب در جهان در حالت ایده‌آل این است که 20 درصد منابع آبی تجدیدپذیر که در اختیار ما هست را مصرف کنیم اما متوسط مصرف منابع آب‌های تجدیدپذیر در کشور ما 86 و هفت دهم درصد است.
رضاپور با تأکید بر اینکه «اگر نتوانیم شرایط را اصلاح کنیم، در آینده در تهران به مشکل تأمین آب می‌خوریم»، گفت: جمعیت فعلی استان تهران حدود 13 میلیون و 300 هزار نفر است که طبق برآوردها تا سال 1410 این جمعیت به 20 میلیون نفر افزایش می‌یابد؛ سوال اینجاست که تا چه اندازه می‌توانیم آب مورد نیاز مردم تهران را تأمین کنیم و افزایش جمعیت تهران تا کجا قرار است ادامه یابد؟
وی افزود: باید شورای عالی امنیت ملی به موضوع جمعیت تهران ورود کند و اجازه ندهد جمعیت تهران از حدی افزایش یابد؛ هرچه ما ظرفیت‌های تأمین آب تهران را افزایش دهیم و از طرفی بدون حساب و کتاب جمعیت تهران افزایش یابد، به مشکل خواهیم خورد.
سایر اخبار این روزنامه