فروش دعوت نامه کلاب هاوس؛ ۵۰۰ هزار تومان!

آفتاب یزد-گروه شبکه: احتمالا این روزها نام «کلاب هاوس» زیاد به گوشتان خورده است. شبکه اجتماعی‌ای که به تازگی روی کار آمده ولی توانسته نظر مخاطبان زیادی را از جمله در ایران به خود جلب کند. نکته اینجاست که «کلاب هاوس» هم مانند هر پلتفرم جدیدی که وارد کشور می‌شود، زمان لازم دارد که کاربران با آن و نحوه کار کردن با آشنا شوند. اما متاسفانه قبل از آن به دلیل ناآشنایی یا سوءاستفاده برخی‌ها، دستخوش اتفاقات عجیبی می‌شود.
کلاب هاوس چیست؟
«کلاب هاوس» شبکه‌ای است که افراد با علایق مشترک را دور هم جمع می‌کند تا بتوانند به روش سنتی صحبت کردن با هم، در مورد مسائل گوناگون بحث و تبادل نظر کنند. این شبکه در ماه مارس سال ۲۰۲۰ توسط دو کارآفرین موفق «سیلیکان ولی» کالیفرنیا به نام‌های پل دیویدسون و روهان ست راه‌اندازی شد. دو ماه بعد، یعنی در ماه مه ۲۰۲۰، این شبکه تنها ۱۵۰۰ کاربر داشت و ارزش آن ۱۰۰ میلیون دلار بود. اما از زمانی که «ایلان ماسک» میزبان یک چت صوتی در این شبکه اجتماعی شد و این رویداد هم به طور مستقیم در یوتیوب پخش شد، «کلاب هاوس» را به صدر جدول شرکت‌های نوپا یا استارت آپ فرستاد و افراد برای عضویت در آن سر و دست شکستند. به طوری که تا روز اول ماه فوریه سال ۲۰۲۱، کلاب‌هاوس به دو میلیون کاربر دست پیدا کرد و ارزش آن به یک میلیارد دلار رسید. به هر حال «کلاب‌هاوس»، نسخه مجازی گردهم‌آیی در کلوب‌های ویژه نخبه‌ها است.
در این جا، کاربران می‌توانند به گفتگوی افراد جالب در مورد مسائل گوناگون گوش دهند. در واقع، «کلاب هاوس» مانند گوش دادن به پادکست است؛ اما تفاوتش این است که شما زنده به مکالمات جاری گوش می‌کنید و این مکالمات جایی ذخیره نخواهند شد هر چند کاربران می‌توانند مکالمات زنده را ضبط کنند. زمانی که وارد «کلاب‌هاوس» شدید می‌توانید سوژه مورد علاقه خود (فن‌آوری، سلامت، تجارت، و کتاب) را انتخاب کنید. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد علایق خود ارائه دهید، این شبکه شما را بهتر به اتاق‌های مکالمه و یا افرادی برای دنبال کردن هدایت می‌کند. اما نکته‌ای که در مورد این شبکه چشم نواز است اینکه عضویت در «کلاب هاوس» تنها با دعوتنامه امکان‌پذیر است و هر کاربر فعلا می‌تواند دو نفر را به این شبکه اجتماعی دعوت کند. موضوعی که سبب شده در ایران مورد سوءاستفاده برخی‌ها قرار بگیرد.


> ۵۰۰ هزار تومان برای یک دعوتنامه!
همانطور که گفته شد عضویت در این شبکه اجتماعی تنها از طریق دعوتنامه امکان‌پذیر است و از آنجا که رقابت بر سر عضویت در کلاب هاوس زیاد شده، بازار فروش دعوت‌ها هم در سایتی مانند «دیوار» داغ شده است. یعنی هر کس برای فروش دعوتنامه این شبکه اجتماعی رقم‌های عجیبی
درنظر گرفته است. این قیمت‌ها معمولا از ۵۰هزارتومان شروع
می‌شود تا ۵۰۰هزار تومان. قسمت جالب ماجرا اینجاست که تضمینی وجود ندارد که فرد با پرداخت چنین مبلغ بالایی، بتواند به طور صددرصد در کلاب هاوس عضو شود. یعنی ممکن است از این طریق مورد کلاهبرداری قرار بگیرد. نکته دیگر آنکه کلاب هاوس اکنون فقط روی سیستم عامل iOS در دسترس است و هر کاربری که موبایل‌های آیفون را در اختیار داشته باشد قادر به دانلود اپلیکیشن، گوش سپردن به مکالمات و مشارکت در آن‌ها است. البته به نظر می‌رسد این اپلیکیشن به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت؛ اما به دلایلی این اتفاق فعلا نیفتاده است. دلیل اصلی این است که سازندگان کلاب هاوس قصد دارند خیلی آرام جامعه مخاطب خود را شکل بدهند و خود را برای آینده و مدیریت تعداد زیادی کاربر آماده کنند. در وب سایت کلاب هاوس گفته شده است که این شبکه اجتماعی برای همه مردم دنیا در دسترس خواهد بود.