شهر فروشی ممنوع

آرمان: شهرداری تهران در آستانه پوست‌اندازی بعد از ۱۴ سال است؛ در شورای شهر دوم تا چهارم، اصولگرایان توانستند رأی غالب باشند و همین موجب شد محمود احمدی‌نژاد شهردار شود و بعد از او محمدباقر قالیباف به مدت 12 سال ریاست شهرداری تهران را برعهده بگیرد، اما اکنون همه اعضای شورای شهر تهران از لیست امید هستند. لیستی منسوب به اصلاح‌طلبان که محسن هاشمی رفسنجانی، مدیرعامل پیشین متروی تهران، در صدر آنجا قرار داشت و بالاترین رأی را هم آورد. از سوی دیگر، بحران‌های مختلفی در تهران وجود دارد. جمعیت، آلودگی هوا،‌ ترافیک، بدهی شهرداری و... ازجمله مشکلاتی است که اصلاح‌طلبان در طول چهار سال آینده با آن روبه‌رو خواهند بود. به اعتقاد محسن هاشمی، فرزند آیت‌ا...هاشمی، بسیاری از مشکلات شهر تهران راه‌حل دارد و نباید ناامید بود.
توزیع جمعیت
یادگار آیت‌ا... ‌هاشمی در مورد بحران‌های شهر تهران اعتقاد دارد: یکی از راه‌هایی که در کشورهای توسعه‌یافته برای تراکم‌زدایی از کلانشهرها به‌کار می‌رود، تقویت حومه و اقمار شهری است، بخش بزرگی از ترافیک و آلودگی هوا و سایر مشکلات نظیر اتلاف وقت و انرژی برای تردد به مرکز شهر یا قطب‌های خاص اقتصادی، اداری و فرهنگی-تفریحی در شهر تهران است. در صورتی‌که این مراکز در نقاط مختلف شهر و حتی حومه و اقمار شهر توزیع شود، طبیعتا بسیاری از این مشکلات، کمتر می‌شود و از سوی دیگر، رونق و کسب‌وکار نیز به‌جای ازدحام در بخش کوچکی از شهر، در سراسر شهر توزیع می‌شود. مدیرعامل اسبق مترو افزود: عمده منشأ آلودگی هوا استفاده از سوخت‌های فسیلی برای حمل‌و‌نقل و گرمایش محیطی است. در حوزه حمل‌و‌نقل جایگزینی حمل‌و‌نقل ریلی انبوه به جای خودروهای شخصی و بخشی از ناوگان دیزلی راه‌حل بهینه است و در حوزه گرمایش نیز استفاده از انرژی الکتریکی به‌جای فسیلی مناسب است.
شهر‌فروشی ممنوع!


محسن هاشمی با اشاره به مساله شهر‌فروشی گفت: موضوع فروش شهر، بارگذاری منفی و تراکم‌فروشی نامناسب یکی از اقداماتی است که دقیقا برخلاف توسعه پایدار شهر است، توسعه پایدار متکی به درآمد پایدار است و درآمد پایدار ناشی از عوارض و مالیات واقعی است که مورد مصرف آن متناسب با تحقق درآمد باشد، طبیعی است اگر قرار باشد تهران به شهر زندگی تبدیل شود باید از باقیمانده باغات و فضای سبز تهران با دقت حراست شده و اجازه نابودی بیشتر را نداد و به جای درآمد ناشی از تراکم‌فروشی و بارگذاری نامناسب، به درآمد پایدار ناشی از عوارض ارزش‌افزوده و کسب‌وکار در شهر پرداخت. اگر قرار است در فرایند نوسازی تهران ساخت‌و‌سازی صورت بگیرد، قطعا این ساخت‌وساز باید به سوی نوسازی بافت‌های فرسوده و مناطق مثبت برای بارگذاری هدایت شود. محسن هاشمی در مورد مشکلات شهر تهران گفت: در تهران هم طی دهه‌های گذشته اقدامات مثبتی صورت گرفته است و البته نقاط منفی نیز وجود دارد که از مهم‌ترین آنها سیاست خودرومحوری و فروش تراکم منفی بوده است که آینده شهر را در درازمدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته ظرفیت‌های مناسبی نیز برای توسعه شهر و ایجاد مسیری صحیح وجود دارد. نباید افکار عمومی را نسبت به آینده سرخورده و ناامید کرد. حدود نیمی از تبادلات اقتصادی کشور در تهران صورت می‌گیرد و اگر شفاف‌سازی و هدایت صحیحی صورت گیرد، می‌توان درآمد پایدار را برای شهر ایجاد کرد که البته نیاز به تعامل نزدیک با دولت و سایر دستگاه‌های مرتبط دارد. در همه شهرهای توسعه‌یافته دنیا مدیریت شهری به حمل‌و‌نقل عمومی یارانه می‌دهد، اما بخشی از این یارانه از محل عوارضی که از افرادی که از خودروهای شخصی در شهر استفاده می‌کنند تامین می‌شود. در مجموع اقتصاد تهران این ظرفیت را دارد که بدون اتکا به فروش تراکم منفی و شهرفروشی و با تکیه به درآمد پایدار بتوان شهر را اداره کرد.