آقای فریدون عباسی! عذرخواهی کنید

آفتاب یزد- گروه شبکه: چندی پیش بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از وقوع یک حادثه (در نخستین ساعاتِ بامداد روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه، درست یک روز پس از رونمایی از برخی دستاوردهای هسته‌ای ایران که به مناسبت «روز ملی فناوری هسته ای» برگزار شده بود) در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد. حادثه‌ای که عنوان می‌شود یک حمله تروریستی بوده است. در خصوص چرایی حادثه نطنز شاهد اظهارنظرها و تحلیل‌های مختلفی از سوی مقامات کشورمان بوده‌ایم اما در این میان سخنان تازه فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس که بیانگر جزئیات جدید از حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز است، بسیار جالب توجه است چرا که او، طراحی دشمن را «خیلی قشنگ» توصیف کرده است. این سخنان وی با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است.
> طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده است
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: «خرابکاری در محل توزیع برق و کابل مربوط به باطری‌های برق اضطراری بوده است.» به گزارش تسنیم، فریدون عباسی اظهار داشت: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰.۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.» وی افزود: «دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود.» عباسی گفت: «طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود.» رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: «در ماجرای فردو نیز که در سال ۹۱ رخ داد، برق را از ۴ کیلومتری قم یا ۳۰ کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری‌ها را هم قطع کردند.» وی افزود: «اما ما آن موقع پیش‌بینی کرده بودیم و برق را از پست جماران نگرفتیم. البته گرفته بودیم، اما برای سانتریفیوژها استفاده نمی‌کردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیش‌بینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشین‌های ما نیفتاد.» عباسی تصریح کرد: «در اینجا پیش‌بینی نشده بود که وقتی می‌روی گفتگو می‌کنی و یک مصوبه مجلس داری که اقتدار را به تیم مذاکره‌کننده برمی‌گرداند، یعنی یک عقبه‌ای را ایجاد می‌کند تا تکالیفی که به ما تحمیل شده در برجام و از حقوق‌مان بهره‌مند نشدیم، آن تکالیف را کنار می‌گذاریم و می‌خواهیم با عدد بیشتری در ماشین سانتریفیوژ و غنی‌سازی جلو برویم
و باید انتظار می‌داشتیم چنین اتفاقی


رخ بدهد.»
> جزئیاتی جدید از خسارت‌های حادثه نطنز
از سوی دیگر زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم جزییاتی از حادثه را بیان کرده که تعجب ناظران را برانگیخته است. وی با بیان اینکه در اتفاق اخیر نطنز چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شد، گفت: «بخشی از تاسیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند مواد منفجره بر می‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند. اخیرا نمایندگان از برخی تاسیسات بازدید داشتند؛ بعد از بازدید از میزان خسارات وارد شده خون گریه می‌کردند. بخشی از تاسیسات کاملاً تعطیل شده و از بین رفته است.» به گزارش تسنیم، نماینده تهران تاکید کرد: «فارغ از هر نتیجه‌ای که مذاکرات وین داشته باشد، اساس راستی‌آزمایی اقدامات آمریکایی‌ها باید توسط مجلس صورت گیرد و دولت صلاحیت راستی‌آزمایی در این حوزه را ندارد.» علیرضا زاکانی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا طی سخنانی درباره نگرانی‌هایی که در بحث‌عدم رعایت سیاست قطعی نظام مبنی بر لزوم رفع همه تحریم‌های هسته‌ای و راستی‌آزمایی دقیق از این مسئله در مذاکرات وین وجود دارد تاکید کرد:
«پس از اینکه طرح هسته‌ای مجلس با طی مراحل قانونی تبدیل به قانون شد، رئیس جمهور این قانون را ابلاغ نکرد.» وی افزود: «برخی از آقایان در بالاترین مقامات گفتند که قانون هسته‌ای مجلس قانون مزخرفی است و بعد که نتیجه این قانون مشخص شد و معلوم شد که چه قانون دقیقی بوده و رهبر انقلاب نیز تایید ویژه‌ای به این قانون داشتند، دولت در یک مسیری افتاد که نمی‌توانست این قانون را انجام ندهد، بنابراین اول مقاومت جدی از سوی دولت برای اجرای این قانون وجود داشت.» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: «یکی از ویژگی‌های مجلس یازدهم این است که پس از لازم الاجرا شدن قانون هسته‌ای، مراحل اجرای آن را به‌دقت دنبال کرد و یک نظارت دقیقی را مورد نظر قرار داد. علی‌رغم اینکه قانون هسته‌ای تقریباً به‌شکل کامل انجام شده است ولی خوب است بدانید که در مسیر اجرای قانون مسئولان دولت مدام به‌دنبال این بودند که با آوردن توجیهاتی، اقدام به تفسیر قانون هسته‌ای کنند ولی از آنجا که مفسر قانون مجلس است، اجازه این کار به دولت داده نشد، لذا جناب آقای روحانی و دوستانشان مسیری که رفتند عملاً گرچه با اکراه بود ولی در نوبت‌های مختلف ایده‌هایی را مطرح کردند که این ایده‌ها توسط همه مقامات کشور در عالی‌ترین مقامات امنیتی نظام به غیر خودشان رد شد.»
> واکنش کاربران
اینکه فریدون عباسی طراحی دشمن را خیلی قشنگ می‌داند با تعجب و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «طنز نیست! که فریدون عباسی، نماینده مجلس درباره حادثه نطنز میگه طراحی دشمن خیلی قشنگ بود».
کاربر دیگری گفته است: «فریدون عباسی خیلی خوب ماجرا را شرح دادی دستت درد نکنه راضی به بیان این همه جزئیات نبودیم».
دیگری نوشت: «فریدون عباسی واقعا جالب توجه است گفت دشمن واقعا طراحی زیبایی انجام داده است».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «البته عباسی تمام این حرف‌ها رو زد که آخرش از زمان ریاست خودش بر سازمان انرژی اتمی تعریف و تمجید کنه».
کاربران دیگر نوشته اند: «فریدون عباسی انفجار نطنز رو «یک طراحی قشنگ» می‌دونه. مثل اینکه بگی دم صدام گرم چه حمله‌ای به نکا کرد»، «چرا آقای فریدون عباسی وقتی درباره خرابکاری در نطنز حرف میزنه میخنده؟»، «کاش حداقل فریدون عباسی رو مجبور می‌کردن به‌خاطر جمله خیلی قشنگش بیاد عذرخواهی کنه»، «هیجان زدگی فریدون عباسی از انفجار نطنز با هدف قطع مذاکرات وین دیدنی و قابل تامله. همه تحلیل گران سیاسی معتقدند این خرابکاری با هدف قطع مذاکرات وین بوده».