واکسن و مدل مدیریتی ما!

در مورد ماجرای واکسیناسیون غیرقانونی و غیرانسانی مدیران شهری آبادان و علی آباد کتول این نکته را نباید فراموش کرد که صرفا این دو شهر ماجرای شان فاش شده وگرنه ممکن است شهرهای دیگری هم بوده باشند که در آن چنین شده ولی رسانه‌ای نشده است.پس باید گفت فاجعه‌ای شده و «ما» صرفا سرگرم مدیران سطح پایین و دم دستی این دو شهر هستیم!
نگارنده چند روز قبل با یکی از اعضای کادر درمان گفتگویی دوستانه داشتم. وی می‌گفت واکسن کرونا به محل خدمت وی نیز رسیده اما برخی مدیران آن مرکز درمانی از مرخص اجباری برخی پرسنل که به خاطر بیماری(کووید19) بوده سوء استفاده کرده و به جای آنان واکسن‌های سهمیه‌ای را به خود تزریق کرده اند.
مدیران شهری آبادانی گفته‌اند پاکبانان ترسیده
و واکسن را تزریق نکردند فلذا آنان شجاعت(!) به خرج دادند و داوطلب تزریق شدند.عضو کادر درمانی هم که با او گفتگو می‌کردم اشاره کرد که مدیران آن‌ها هم با این توجیه که واکسن بلا استفاده بماند فاسد می‌شود به خود و خانواده شان


تزریق نموده اند!
این‌ها همگی نشان می‌دهد که از یکسو سطح فساد چگونه است و از سوی دیگر چقدر ناظران ضعیف هستند.عرضم اینجاست میزان واکسنی که در کشور توزیع شده حدود 500 هزار دوز است و در میان همین تعداد محدود نیز این حجم از سوء مدیریت و تخلف شده که به واقع باید با توجه به این اوضاع، نگران تمام امور شد!به نظر می‌رسد آنان که شناخت کمی نسبت به ساختارهای مدیریتی و کارکرد‌های آن در ایران دارند مدل تهیه و تزریق واکسن کرونا یکی از مصادیق مهم و خوب برای مدل‌سازی و تحقیق است.در حقیقت همین مدل در امور بسیاری و در اشل‌های دیگر در حال وقوع است.فی المثل می‌توانید همین مدل را در حوزه خودروسازی و مسکن نیز ببینید.یا اگر در مسائل بورس وسوختن سرمایه مردم دقیق شوید همین‌گونه عمل شده است.
اگر بخواهم ماجرای واکسن را گذرا مرور کنم باید اینگونه شرح داد:
جزو نخستین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم ساخت واکسن را شروع کردیم.اکنون کشورهایی نظیر هندوستان که پس از ما ساخت واکسن را شروع کرد در حال حاضر صادر‌کننده آن است و ما هنوز مشخص نیست چه زمانی به تولید انبوه می‌رسیم.
اتفاقا مجددا ما جزو نخستین کشورهایی بودیم که گفتیم خیلی سریع توسط واکسن‌های وارداتی،واکسیناسیون سراسری را شروع می‌کنیم اما درگیر بی‌تدبیری شدیم و نه تنها در دنیا که در منطقه نیز در قعر جدول واکسیناسیون هستیم.لازم به ذکر است ایران هنوز نتوانسته حتی کادر درمان خود را واکسینه کند.
در همین حین و در حالیکه از کمبود واکسن رنج می‌بریم این مقدار واکسن روسی و چینی که وارد شده به اهلش بعضا نمی‌رسد و سر از بازار سیاه و یا برای مدیران دغل باز تزریق می‌شود.
آری؛ما درگیر چنین مدلی از مدیریت بر کشورمان هستیم.پشت تریبون خوب هستیم ولی در عمل انسانیت،علم و عدالت را لگد مال می‌کنیم!