آیین ایستادن کنار قربانی

بابک خطی ‪-‬ خشونت جنسی طبق تعریف سازمان ملل که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته است: به هرگونه آزار مبتنی بر محتوای جنسی اطلاق می‌شود که باعث ایجاد آسیب جسمی،ذهنی-روانی، جنسی-و همه‌ی موارد احتمالی دیگری که به نوعی به این مسئله مربوط است،می‌گردد. این تعریف هم در زندگی خصوصی و هم در جامعه سندیت دارد.
خشونت جنسی می‌تواند علیه زنان یا مردان باشد اما با توجه به یافته‌های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه از هر سه زن حداقل یکی نوعی از خشونت جنسی را تجربه کرده است به نظر می‌ر سد زنان، بیشتر هدف این نوع خشونت باشند، هرچند صرف اعمال آن در هر دو جنس به یک اندازه مذموم است.
همانگونه که از تعاریف برداشت می‌شود خشونت جنسی طیفی بسیار گسترده از اعمال و افراد را در برگرفته است.
مسئله اول وجود و تکرار خشونت این است که باورهای نادرستی در جامعه وجود دارد که قسمتی یا گاهی تمام! علت رخ‌دادن آزار جنسی را متوجه فرد قربانی می‌کنند و برای توجیه این گزاره آن را با مسائلی چون رضایت نسبی( ذهن خوانی بدون قرینه)، اغواگری، تحریک نمودن و... توجیه می کنند.


در حالی که هر فرد عاقل و بالغ غیرمهجور باید مسئولیت کار خود را بپذیرد و به این ترتیب در هر مورد رخ دادن خشونت جنسی فرد آزارگر اثبات شده،مجرم است و مسولیت اخلاقی وجدانی و قانونی برعهده‌ی اوست و این مسئله همه موارد- از انتشار یک عکس با مفهوم جنسی بارز بدون اجازه تا تجاوز به عنف و قس علیهذا- را به درجات مختلف شامل می‌گردد.
این مسئله خصوصا در مورد زنان باعث احساس خود مجرم پنداری
درونی شده در فرد و خانواده می‌شود و چنین تفکر مسمومی طبعا کل جامعه را متاثر از خود می‌کند و به حذف عملکردی آنان در محیط کار و زندگی می‌انجامد.
این نیاز جامعه امروز و وظیفه مهم فعالان اجتماعی است که در مبارزه با کژاندیشی‌ها و بدرفتاری‌ها به آموزش جامعه بپردازند، چرا که جاده شکستن چرخه خشونت جنسی حتما از گذر جامعه آگاه می‌گذرد.
مسئله مهم دیگر این است که در بسیاری از موارد اعمال خشونت جنسی فرد آزارگر مقام بالاتر سلسله مراتبی اداری یا معنوی! نسبت به قربانی دارد و می‌تواند با تهدید یا تاثیر روحی فرد قربانی را تحت سیطره خود قرار داده و بدون هیچ نگرانی خشونت جنسی را تکرار و در صورت نبود این وضعیت و اعتراض قربانی، خشونت را انکار کند.
راهبرد حل این مسائل مبتنی بر دلائل ایجاد آن استوار است.
اینکه انتظار داشته باشیم همه قربانیان خشونت به یکباره به عرصه‌ی اعتراض علیه خشونت وارد شده و شروع به افشای آزارگران نمایند تصویری خواستنی و آرمانی‌ بوده اما با واقعیت سازگار نیست.
امر اعتراض علیه خشونت و ایراد اتهام علیه افراد آزارگر البته از طرف بعضی افراد شجاع و دارای ظرفیت مبارزه ذهنی و جسمی قوی آغاز شده است. یک اتفاق خوب و تمجید آمیز که طبعا از سوی جامعه خصوصا قشر روشنفکر آن واجب‌الحمایت است.
اما قطعا این ظرفیت برای تحمل جسمی و روانی افشا برای همه قربانیان خشونت جنسی وجود ندارد. مسئله کلیدی این است که ما نباید انتظار حضور افراد شجاع و ظرفیت تحمل روانی بالا برای پا پیش گذاشتن و حل مسئله را داشته باشیم.
این جامعه و حمایت انتظامی-قضائی است که باید چنان فضای حمایتی را ایجاد کند تا اعتراض به خشونت جنسی به عملی ابتدایی، روتین و ساده تبدیل گردد.
با این راهبرد که اولا هزینه اعمال خشونت به حداکثر خود رسانده شده و آزارگر به سختی به فکر اعمال خشونت روی آورده و یا در پی درمان خود بر آید.
ثانیا ایجاد فضای حمایتی‌ که در بستر آن همه افراد قربانی بدون قرار گرفتن زیر فشار جسمی و روحی،بتوانند هر نوع خشونت را با قلبی آرام و ذهنی پر آرامش گزارش کنند و به دادخواهی آنها با حداکثر توان و در اولویت رسیدگی گردد و در صورت اثبات جرم، آزارگر تحت مجازات عادلانه قرار گیرد.
> این دوگانه
الف:بالا بردن هزینه خشونت برای آزارگر و مجازات قاطع مجرمین
ب: فراهم‌آوری بستر مناسب گزارش و شکایت از خشونت در محیط امنی که جامعه ایجاد کرده است
طبعا اثر مثبت روی هم داشته و با یک فیدبک(پسخوراند) مثبت به سمت ریشه کنی خشونت پیش خواهندرفت.
در انتهای یادداشت باید تاکید گردد که بدیهی است بررسی هر مورد اتهام خشونت جنسی روایت و روال قانونی خود را داشته و اثبات یا رد آن باید به صورت روشمند، منصفانه و بی‌طرفانه صورت گیرد.
این یادداشت به هیچ وجه قصد قضاوت در مورد هیچ شخص یا گروهی را ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
کارت زرد بی‌دلیل مجلس به وزیر اقتصاد در دقیقه 90! انبوه‌سازان خوشحال؛ شهروندان خریدار در اغماء ! باز هم ترس بر جان مستاجران نظام مالیاتی کارآمد؛ «دماسنج» تب‌وتاب اقتصاد کشور پیک چهارم کرونا و تداوم سوء مدیریت‌ها روابط تهران - ریاض؛ ملی - امنیتی آداب همدردی هم بلد نیستید؟! مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با آفتاب یزد: لجاجت با دولت با حمایت از وزیر ضعیف دولت! با کم آبی بسازیم ایران آس چین در رقابت‌های استراتژیک خاورمیانه کارت زرد بی‌دلیل مجلس به وزیر اقتصاد در دقیقه 90! خودکاوی انسان‌ها توهم وین! هوشنگ مقبولی‪-‬ مردان خدا شهیداند پاسخ رئیس صندوق بازنشستگی استان یزد به اعتراض بازنشستگان فرهنگی سرمایه‌ام مرده! سیاه‌ترین روز بهشت زهرا (س) سوء‌استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان به اردکان یزد رسید در وین چه می‌کنیم؟! نگرانی معاون مطبوعاتی از عدم تامین کاغذ روزنامه‌ها رشد اقتصادی جهانی در گرو واکسیناسیون کشورهای عقب افتاده ببخشید، نوبت ما کِی می‌رسد؟ بازار آشفته یا آشفته بازار آیین ایستادن کنار قربانی آیا باید از سیف الاسلام قذافی حمایت کرد؟ توضیح گروه کارخانجات شیشه اردکان در مورد یک یادداشت