توضیح گروه کارخانجات شیشه اردکان در مورد یک یادداشت

در پی درج یادداشتی در شماره 5983 روز سه‌شنبه مورخ 17/01/1400 روزنامه گروه کارخانجات شیشه اردکان توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که بدین شرح است:
ابتدا پاسخ به مطالب منتشره را با طرح 3 سوال ساده آغاز می‌کنیم:
1- به نظر شما چگونه می‌تواند صنعتی آلوده باشد لیکن برای چهار سال متوالی، حائز عنوان کارآفرین و صادرکننده برتر ملی شناخته شود و به 57 کشور دنیا نیز محصولات خود را صادر نماید؟ آیا محصولات آلوده قابلیت صادرات دارد؟
2- چگونه می‌تواند محیط کاری شرکتی که درحال حاضر 1500 نفر پرسنل دارد و تا پایان سال جاری به 2000 نفر می‌رسد آلوده باشد؟


آیا براستی افرادی که در این کارخانه عظیم تولیدی فعالیت می‌کنند از آلودگی محل کار خود بی‌خبر هستند؟
3- وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و وزارت «رفاه، کار و تامین اجتماعی» این شرکت را به عنوان یکی از شرکت‌های طراز اول استان یزد در امر تولید، اشتغالزایی و حمایت از مصرف‌کننده می‌داند. آیا این افتخارات با موضوع آلودگی شیشه همخوانی دارد؟
رعایت پروتکل‌های زیست محیطی
برای کاهش آلایندگی
گروه کارخانجات شیشه اردکان به عنوان بزرگترین کارخانه تولید شیشه خاورمیانه و بزرگترین پروژه بخش خصوصی استان یزد همواره این افتخار را داشته که از ابتدای امر با خریداری تجهیزات پیشرفته و روز دنیا، کنترل در مبدا آلاینده‌ها را داشته باشد. این تکنولوژی که در کشورهای اروپایی نظیر بلژیک، انگلیس، ایتالیا نیز پیاده‌سازی شده تا حدود زیادی خیال صنعت را از نظر وجود آلایندگی خارج از رنج استاندارد راحت کرده و به همین دلیل است که در تمام دنیا «صنعت شیشه» به عنوان صنعت ذاتا پاک شناخته شده و در اکثر کشورها داخل شهرها احداث می‌گردد. علاوه بر این گروه کارخانجات شیشه اردکان که همواره سلامت محیط زیست و شهروندان بومی را اولویت اول قرار داده، علیرغم استاندارد بودن کلیه پایش‌های زیست محیطی انجام شده توسط شرکت‌های معتمد محیط زیست، همچنان به دنبال به حداقل رساندن عوامل زیان‌آور بوده و اقدامات کنترلی مختلفی نیز توسط مشاوران و مهندسان متخصص پیاده‌سازی نموده تا بیش از پیش، پاک بودن صنعت شیشه را به رخ کشیده و علیرغم بی‌مهری برخی به ظاهر دلواپسان محیط زیست در فضای مسموم مجازی، بارها بر همگان ثابت شده که این صنعت عاری از هرگونه آلایندگی خارج از رنج استاندارد می‌باشد. چند مورد از اقدامات کنترلی این مجموعه:
1- تکنولوژی پیشرفته با بهترین کیفیت و دارای مسیر بسته و استاندارد.
2- خردایش مواد معدنی اولیه با 60 درصد آب و 40 درصد مواد به صورت دوغابی از ابتدا تا انتهای فرآیند.
3- سرپوشیده بودن مسیر انتقال مواد اولیه به متراژ 330 متر با ایجاد کانال یا کریدور جهت پوشش نوارهای انتقال مواد و نیز انبار مواد اولیه.
4- استفاده از سوخت پاک شهری به جای سایر سوخت‌های آلاینده.
5- نصب سیستم پایش آنلاین توسط یکی از شرکت‌های معتمد محیط زیستی که کنترل و نظارت بر آن برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست بوده و در معدود شرکت‌های فعال ایران این نوع سیستم نصب و پیاده شده است.
در گروه کارخانجات شیشه اردکان همواره کنترل عوامل زیان‌آور مربوط به مواجهه انسانی بر میزان محیطی اولویت دارد. همان طور که از استانداردهای موجود مشخص است، حدود مجاز مواجهه انسانی بسیار پایین‌تر و حساس‌تر از حدود مجاز محیطی می‌باشند. بر همین اساس زمانی که یک صنعت توانسته میزان مواجهه کارگران خود آن صنعت را کنترل نماید، قطعا مواجهه مردم شهر در چند کیلومتری کارخانه نمی‌تواند خارج از رنج استاندارد باشد. طبق مستندات موجود و همچنین براساس نتایج معاینات ادواری انجام شده در چند سال اخیر توسط مراکز تخصصی طب کار معتمد وزارت بهداشت و درمان، تاکنون حتی یک مورد عارضه ریوی یا سایر عوارض ناشی از مواجهه با آلاینده‌ها در کارکنان این مجموعه مشاهده نشده است. پس چه طور یک عده با سوءنیت و تشویش اذهان عمومی، بیماری‌های داخل شهر را به این مجموعه ارتباط می‌دهند درحالی که اصلا این موضوع از هیچ طریق علمی حتی یک درصد نیز نزدیک به واقعیت نیست.
این مجموعه به صورت فصلی و در زمان‌های نامشخص و به صورت سرزده توسط شرکت‌های معتمد سازمان محیط زیست مورد پایش قرار می‌گیرد که در طول 7 سال اخیر این افتخار را داریم که تمامی پارامترهای اندازه‌گیری شده در محدوده استاندارد بوده و بهترین مرجع در این زمینه سازمان محیط زیست استان و شهرستان می‌باشد. همچنین گروه کارخانجات شیشه اردکان جهت پایان دادن به هر حرف و حدیثی، اقدام به نصب و راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین نموده که به صورت لحظه‌ای میزان گازها و ذرات خروجی دودکش به صورت آنلاین و 24 ساعته به سازمان محیط زیست گزارش می‌گردد.
همان طور که مشخص است مواد اولیه کاشی و شیشه مشابه بوده و حتی برخی صنایع کاشی، پسماند سیلیس کارخانه شیشه را به عنوان مواد اولیه خریداری نموده و در چرخه تولید استفاده می‌کنند. متاسفانه برخی از مردم اطلاع ندارند استانداردهایی که جهت کنترل آلایندگی صنایع مختلف در نظر گرفته شده چه مقدار است و فقط فضای مسموم مجازی را ملاک قضاوت قرار می‌دهند. استاندارد ذرات و غبارات حاصل از فعالیت‌های تولیدی کارخانه شیشه اگر به زبان ساده و غیرتخصصی بخواهیم بگوییم روی عدد 250 بوده که البته طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط شرکت‌های معتمد زیست محیطی این عدد برای خروجی دودکش گروه کارخانجات شیشه اردکان 26 بوده یعنی ده برابر کمتر از حد مجاز و برای سایر صنایع استان نیز مثل کاشی این استاندارد 250 بوده که نشان از این دارد که مراجع و ارگان‌های دارای تخصص، نسبت به درجه و مرتبه خطرناک بودن مواد اولیه کاشی و شیشه آگاهی کامل دارند. همچنین این عدد برای دودکش صنایع فولادی 200 بوده که نشان از خطرناک‌تر بودن ذرات و غبارات حاصل از فعالیت‌های تولیدی این صنعت نسبت به صنایع کاشی و شیشه را دارد.
در خاتمه لازم به ذکر است مرجع تشخیص آلوده بودن یا نبودن یک صنعت با سازمان محترم حفاظت محیط زیست، سازمان صمت، شبکه بهداشت و درمان و اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی می‌باشد و بدور از عدالت و انصاف است که نویسنده مطلب بدون حتی یکبار حضور در محل این شرکت و بازدید از اقدامات مثبت زیست محیطی صورت گرفته به صورت نسنجیده و به قصد ایراد ضربه به حیثیت مجموعه و مشوش نمودن افکار عمومی و ایجاد ذهنیت منفی بر علیه این کارخانه عظیم تولیدی، مطالبی را در صفحه اول روزنامه
منتشر نماید.
سایر اخبار این روزنامه
کارت زرد بی‌دلیل مجلس به وزیر اقتصاد در دقیقه 90! انبوه‌سازان خوشحال؛ شهروندان خریدار در اغماء ! باز هم ترس بر جان مستاجران نظام مالیاتی کارآمد؛ «دماسنج» تب‌وتاب اقتصاد کشور پیک چهارم کرونا و تداوم سوء مدیریت‌ها روابط تهران - ریاض؛ ملی - امنیتی آداب همدردی هم بلد نیستید؟! مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با آفتاب یزد: لجاجت با دولت با حمایت از وزیر ضعیف دولت! با کم آبی بسازیم ایران آس چین در رقابت‌های استراتژیک خاورمیانه کارت زرد بی‌دلیل مجلس به وزیر اقتصاد در دقیقه 90! خودکاوی انسان‌ها توهم وین! هوشنگ مقبولی‪-‬ مردان خدا شهیداند پاسخ رئیس صندوق بازنشستگی استان یزد به اعتراض بازنشستگان فرهنگی سرمایه‌ام مرده! سیاه‌ترین روز بهشت زهرا (س) سوء‌استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان به اردکان یزد رسید در وین چه می‌کنیم؟! نگرانی معاون مطبوعاتی از عدم تامین کاغذ روزنامه‌ها رشد اقتصادی جهانی در گرو واکسیناسیون کشورهای عقب افتاده ببخشید، نوبت ما کِی می‌رسد؟ بازار آشفته یا آشفته بازار آیین ایستادن کنار قربانی آیا باید از سیف الاسلام قذافی حمایت کرد؟ توضیح گروه کارخانجات شیشه اردکان در مورد یک یادداشت