رکورد زدیم؛496 فوتی در 24 ساعت

آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: قربانیان کرونا در ایران از ۷۰ هزار نفر گذشت و همچنین روز گذشته میزان فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا به عدد 496 رسید. این رکورد جدیدی در میزان فوتی‌های این بیماری در کشور ما است. در صورتی که آخرین رکورد فوتی‌های این بیماری برای آبان ماه سال 98 است. بر خلاف محدودیت‌های اعمال شده این بیماری در پیک جدید همچنان در حال رکورد زدن است و این سوال مطرح می‌شود که آیا این ویروس‌های جهش یافته مهلک‌تر شده یا محدودیت‌های اعمال شده از سمت دولت کافی نبوده و جدی نگرفته شده است؟همچنین با ورود به ماه رمضان و نزدیک شدن به شب‌های قدر قرار است در این شب‌ها بخشی از محدودیت‌ها لغو شوند و این ترس شیوع گسترده‌تر این بیماری را بسیار پررنگ‌تر می‌کند. باتوجه به آمار بالای مبتلایان از سوی دیگر این ترس وجود دارد که بیماران با کمبود تخت بیمارستانی و دستگاه اکسیژن مواجه شوند و آمار فوتی‌ها از این رقم هم بالاتر رود. همچنین در شرایطی که ویروس کرونای انگلیسی در کشور می‌تازد و جان می‌گیرد و نگرانی از شیوع نوع جهش یافته هندی آن هم وجود دارد، شکل‌گیری تجمعاتی مشابه آنچه در گرگان شاهد آن بودیم بیشتر به بازی بر سر جان شبیه است؛ موازنه‌ای که یک سوی آن خوشحالی از پیروزی تیم محبوب و سوی دیگرش فاجعه انسانی و شکست کادر درمان است؛ اما در این شرایط چه کسی پاسخگوی جان‌هایی است که در خطر افتاده؟
>پیش‌بینی تداوم وضع موجود تا دو هفته آتی
فرمانده مقابله با کرونا در تهران وضعیت ۱۰ روز اخیر در پایتخت را سهمگین‌ترین موج از زمان شیوع کرونا تا کنون دانست.به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در دیدار فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفت: کادر درمان سختکوشانه و ایثارگرانه در برابر خیز چهارم کرونا ایستاده‌اند، گفت: همکاران شبانه‌روزی و مجاهدانه درحال تلاش برای مقابله با کرونا و متاسفانه باید بگویم که سهمگین‌ترین و توفنده‌ترین امواج ناشی از کرونا در تهران را از ابتدای شیوع تاکنون در این ۱۰ روز تجربه کردیم. به گفته وی در روزهای اخیر بر حجم بالای مراجعان سرپایی، بدحال بودن بیماران، تغییر در الگوی مراجعان بیماری، بالا رفتن سطح مراجعه بستری، وخامت حال بیماران، اشباع سریع تخت‌ها، افزایش تخت‌های مراقب ویژه و تغییر در افزایش تعداد مرگ و میر شهروندان تهرانی افزوده شده و پیش‌بینی ما این است که این شرایط در تهران حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز آینده تغییر چندانی نداشته باشد. وی با بیان اینکه این وضعیت شرایطی سخت را به کادر بهداشت و درمان تحمیل می‌کند گفت: نیروی انتظامی نیز با نگاهی مسئولیت پذیر از زمان شیوع کرونا تا کنون در کنار کادر درمان و دستگاه‌های بهداشتی حضور داشت که از آنان تشکر می‌کنیم.
>خدا می‌داند تابستان امسال چه اتفاقاتی در انتظار ما خواهد بود


همچنین دکتر حسین کرمانپور _ مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کنترل تجمع روش قطعی کنترل بیماری نیست بلکه یکی از راه‌های جلوگیری از بروز مرگ‌های بالا در کشور است. مدام اعلام می‌شود هندوستان روزانه ۲۰۰۰ جانباخته کرونایی دارد؛ آنهم در حالی که جمعیت هند با ایران قابل مقایسه نیست. اگر بنابر مقایسه با تعداد کشته‌هایش باشد، ما از آنها بیشتر کشته می‌دهیم. علت این است که قوه قضائیه و مقننه در کنار بخش اجرایی نیست تا چنین مشکلاتی رفع شود. ما می‌دانیم مردم ناراحت هستند، اقتصادشان مشکل دارد، اما از سوی دیگر در چنین شرایطی با بیماری از بیمارستانی به بیمارستان دیگر می‌روند تا پذیرش شوند و... آن وقت پزشک هم که می‌بینید دیگر جایی برای بیمار ندارد افسرده و ناراحت می‌شود و همه این عوامل بر خدمت او هم اثر می‌گذارد. مبارزه و جمع شدن کرونا یک شعار است، باید به فکر مدیریت بیماری باشیم‌.وی درباره شرایط فعلی بیماری در کشور، اظهار کرد: اتفاقاتی که تاکنون شاهد آن بودیم مربوط به خریدها و تجمعات شب عید بود و از این هفته آثار سفرهای نوروزی مشخص می‌شود و تا اواسط اردیبهشت‌ماه هم ادامه خواهد یافت. در اسفند سال ۹۸ به شکل خیلی پراکنده شاهد بروز بیماری بودیم اما پنج ماه بعد از آن دیدیم که در هر خانواده یک یا دو نفر بیمار می‌شوند و این شرایط به شکلی پیش رفت که در آبان ۹۹ کل خانواده بیمار می‌شدند، اکنون نیز نوع ابتلا به کرونا به شکل خاندانی شده است و این یعنی رسیدگی و تیمار بیماران هم به مشکل می‌خورد و این در حالی است که فوت افراد بر اثر بیماری هم اثرات روانی زیادی بر خانواده و جامعه دارد. با ادامه این روند ممکن است مانند انگلستان ما هم یک نوع کرونای جهش یافته ایرانی داشته باشیم.مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل سازمان نظام پزشکی گفت: نتیجه سفرها و دورهمی‌های نوروزی ممکن است ادامه یابد تا به مراسم عید فطر، شب قدر و سپس انتخابات و نشست‌های آن کشیده شود و خدا می‌داند تابستان امسال چه اتفاقاتی در انتظار ما خواهد بود.وی افزود: به طور کلی تغییر چشمگیری در تظاهرات بیماری نسبت به سال قبل شاهد نبودیم. بزرگترین مشکل ما ازدحام بیماران و شرایطی است که تخت‌های بیمارستانی به سرعت پر می‌شوند، برای خالی شدن ICU انتظار می‌کشیم و... بدترین تاثیر و ارمغان کرونا در طول مدت‌ها اکنون نمود یافته است که کادر درمان به معنای واقعی خسته هستند و این موضوع کیفیت ارائه خدمت را نشانه رفته است‌ که با کاهش کیفیت خدمت رسانی، تلفات افزایش می‌یابد.
>میزان فوتی نتیجه عملکرد چند هفته قبل است
در این خصوص بابک قرائی مقدم پزشک متخصص به آفتاب یزد گفت: «به نظر هنوز زود هست که درباره نتایج محدودیت‌ها صحبت کنیم. همیشه باید چند هفته صبر کرد تا نتایح تغییر رفتار مردم و مسئولین نتیجه بدهد. اینگونه نیست که بگوییم که ظرف چند روز بلافاصله آمارها تغییر پیدا می‌کند. در حال حاضر دیده می‌شود که میزان مبتلایان روزانه که شناسایی می‌شود، بالاتر نرفته‌ و در محدوده 20 هزار در روز باقی مانده است.این نشان‌دهنده آن است که یک مقدار به پیک نزدیک‌تر شده ایم. میزان فوتی نتیجه عملکرد چند هفته قبل است و بیمارانی هستند که در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه بستری شده‌اند و به دلیل وضعیت وخیم خود فوت کرده اند. باید صبور باشیم و حتما دولت باید محدودیت‌ها را جدی اعمال کند. به نظر من تا چند هفته دیگر باید محدودیت‌های کاری مشاغل ادامه پیدا کند. ماه رمضان می‌تواند در اعمال این محدودیت‌ها تاثیر‌گذار باشد. هرگونه مراسم و تجمع باید لغو شود. متاسفانه همچنان دیده می‌شود که این تجمعات ادامه دارند. مراسمات احیا هم یک نگرانی را برای ما ایجاد کرده است. به نظر من مقداری مراعات اجتماعی مردم در شهری مانند تهران در حال افزایش است.نتیجه این رعایت‌ها و محدودیت‌ها را هفته‌های آینده می‌توانیم ببینیم. هنوز زود است که در مورد تاثیر محدودیت‌ها بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم. همچنین خود مسئولین وزارت بهداشت هم گفته‌اند هنوز تا پیک ممکن است یکی دو هفته فاصله داشته باشیم. بعد از آن زمان است که انتظار می‌رود میزان بستری و ابتلای روزانه کاهش پیدا کند. سپس تا یکی دو هفته بعد میزان فوتی‌ها کاهش پیدا می‌کند. فوتی‌ها در حقیقت اتفاق آخری هست که رخ می‌دهد.چون فوتی‌ها بیمارانی هستند که هفته‌ها در بیمارستان بررسی شدند و متاسفانه نتوانسته‌اند با بیماری مقابله کنند.مسئله نگران‌کننده آن است که میزان بستری‌های روزانه که حدود 4000 نفر است اگر از گنجایش بیمارستان‌ها بیشتر شود کار به بیمارستان‌های سفید و صحرایی می‌رسد که هردو برای سایر بیماران بسیار خطرناک است. اگر کار به کمبود اکسیژن برسد این خطر وجود دارد درصد زیادی از بیماران فوت کنند. یعنی بیماری که با یک دستگاه اکسیژن معمولی بعد از چند روز می‌تواند بهبود پیدا کند، به دلیل عدم وجود اکسیژن فوت کند. من امیدوار هستم که شرایط کشور به این شرایط بحرانی نرسد. هم مسئولین باید محدودیت‌ها را جدی اعمال کنند و هم مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. حتی اگر درصد کمی از مردم رعایت نکنند دوباره ما شاهد افزایش بیشتر مبتلایان و فوتی‌ها در چند هفته آینده خواهیم بود. »