نمک به زخم

کسی که هم بتواند نمک به زخم مان بپاشد و در عین حال اینکارش، بانمک جلوه دهد، بی‌تردید شخصیت نابی است. این پارادوکس رفتاری چیز عجیبی نیست و با مثالی می‌توانیم همچین اشخاصی را بهتر بشناسیم که در نوع خودشان یگانه اند.
سعید نمکی در نامه‌ای که به هاراش وارد هان وزیر بهداشت هند می‌نویسد جمله‌ای قابل توجه خطاب به وی می‌گوید: «با تکیه بر دانش بومی، استفاده از تجربه و علم دانشمندان داخلی و همچنین‌ وفاق گسترده علمی «با کمترین عارضه» ممکن ازاین موج سهمگین عبور کند» در این دو سه روز آمار مرگ و‌میر کرونایی در ایران به بالای چهارصد نفر رسیده است منظور از کمترین عارضه را مردم متوجه نشدند این بانمکی، نمکی است یا میخواهد نمک به زخم بپاشد!
در روانکاوی شخصیتی را داریم به نام سایکوپاتی یا شخصیت ضد اجتماعی که برخی علائم آن: به درست یا اشتباه بودن رفتار خود بی‌توجه هستند، زیر پا گذاشتن حقوق دیگران با بی‌صداقتی یا ارعاب، عدم پشیمانی از آسیب‌هایی که رسانده،ناتوانی در فهم و درک عواقب رفتار منفی و...!
مردم می‌دانند جمعیت کشور هند چند نفر است و ایران چند نفر جمعیت دارد! مردم ایران کمترین عارضه را می‌توانند بفهمند! مردم ایران سبک زندگیشان طوری است که نسبت به مردم هند بهداشت فردی و شخصی را بیشتر رعایت می‌کنند.