شانس بالای نوری مالکی برای نخست وزیری عراق

دهم اکتبر - ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ - تاریخ تعیین شده برای انتخابات نخست وزیری در عراق است؛ دو گروه با دو ایده در تضاد با یکدیگر، یکی معتقد به برگزاری سرِ موعد و دیگری معتقد به ایجاد تاخیر در انتخابات است. صدقیان از کارشناسان باتجربه در امور عراق می‌گوید: «شک نکنید این انتخابات در همان دهم اکبر برگزار خواهد شد.» اگرچه کاظمی اعلام کرده او و احزاب حامی او در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما الکاظمی در کنار عادل عبدالمهدی، هادی عامری، حیدر عبادی و نوری المالکی؛ پنج چهره‌ای هستند که بخت اصلی نخست وزیری به شمار می‌آیند. صدقیان معتقد است اگرچه جریان مقتدی صدر روی انتخابات نخست وزیر بعدی تاثیر قابل توجهی دارد و نیز این که الکاظمی در منطقه و امور داخلی ناموفق نبوده اما، نوری المالکی شانس بسیاری برای نخست وزیری دارد.
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل عراق در گفتگو با آفتاب یزد ضمن رد هرگونه ایجاد تاخیر در برگزاری انتخابات عراق در دهم اکتبر سال جاری - ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ - تاکید کرد: آمریکایی‌ها به این تفاهم رسیده‌اند که عراق در این وضعیت بلاتکلیفی قطعا مخاطراتی را به دنبال خواهد داشت فلذا در تلاش هستند تا بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، پس از تعیین نخست وزیر جدید، سر و سامانی به وضعیت خود در عراق بدهند.
محمدصالح صدقیان می‌افزاید: اگرچه جریان مقتدی صدر اعلام کرده که نخست وزیر بعدی هم سو با این جریان باید باشد اما همه چیز به نتیجه‌ی انتخابات بستگی دارد ضمن آن که آمریکای بایدن بعید است چندان روی خوشی به جریان صدر نشان بدهد اما نباید فراموش کنیم «صدر» بازیگر میدان‌های سخت است و راه‌های تعامل را می‌داند.
صدقیان با اشاره به‌عدم حضور الکاظمی و جریان‌های همراه با وی، این انتخاب و این تصمیم را زیرکانه و هوشمندانه می‌داند و می‌گوید در انتخابات بودن و رای پایین آوردن به طرز تاثیرگذاری شانس برنده شدن برای چهره‌ی نهایی بودن را پایین می‌آورد پس الکاظمی در آوردگاه انتخابات حاضر نمی‌شود اما قطعاً یکی از گزینه‌های نخست‌وزیری خواهد بود.


> الفرات: احزابِ مرتبط با الکاظمی در انتخابات آتی وارد نمی‌شوند
منبعی نزدیک به نخست‌وزیر عراق اعلام کرد جریان «المرحله» و «شکوفایی» مرتبط با الکاظمی در انتخابات زودهنگام آتی شرکت نخواهند کرد.
میدل ایست نیوز به نقل از «الفرات» می‌نویسد؛ منبع مذکور افزود: تصمیم گرفته شده تا دو جریان مذکور در انتخابات آتی شرکت نکنند به ویژه که جریان المرحله و شکوفایی توسط افراد نزدیک به الکاظمی و تیم سیاسی مرتبط با وی اداره می‌شود. دو جریان به فعالیت سیاسی خود با حمایت از نامزدهای مستقل ادامه خواهند داد و در فکر شرکت در انتخابات بعد از انتخابات زودهنگام آتی هستند. این تصمیم به دلیل شروط سیاسی پیشین و تعهدات الکاظمی در برابر فراکسیون‌ها اتخاذ شد که وی را به نخست وزیری رساند.
در ادامه‌ی این یادداشت آمده منبعی آگاه نیت الکاظمی برای مشارکت در انتخابات آتی را که قرار است روز دهم اکتبر آینده برگزار شود، تکذیب کرد. وی گفت: الکاظمی در نشستی تاکید کرده نه وی و نه شخصیت‌های نزدیک به وی تحت هر عنوان یا حزبی در انتخابات نامزد نخواهند شد و نخست وزیر از هیچ حزب یا گروهی در برابر احزاب دیگر حمایت نخواهد کرد.
> آخرین آمار کاندیداها و احزاب مشارکت‌کننده در انتخابات آتی عراق
کمیساریای عالی انتخابات عراق از نامزدی ۸۴۷ نفر از جمله ۱۶۹ زن برای انتخابات زودهنگام آتی خبر داد. «جمانه الغلای»، سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: تاکنون ۳۵۷ حزب برای رقابت در انتخابات آتی ثبت‌نام کرده‌اند همچنین ۱۶۹ زن نیز نامزد این انتخابات شده‌اند. وی افزود: تا به حال ۲۲ ائتلاف برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند همچنین ۱۲ شبک، ۲ صابئی، ۶ ایزدی، ۱۶ مسیحی در این انتخابات
نامزد شده اند.
> سه احتمال، ۵ چهره
محمدصالح صدقیان در ادامه‌ی گفتگو با آفتاب یزد، ضمن مهم خواندن سه موضوع در جریان انتخابات، ۵ چهره را از مهم‌ترین گزینه‌های نخست وزیری در عراق می‌داند.
این کارشناس مسائل عراق معتقد است؛ نتیجه‌ی انتخابات و رای هر جریان، تصمیم نهایی احزاب داخلی در عراق و فضای سیاسی عراق در جریان برگزاری و بعدِ آن می‌تواند روی انتخاب نخست وزیر تاثیرگذار باشد. این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با این توضیح که اگرچه الکاظمی هم در جبهه‌ی منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز در فضای داخلی عراق کارنامه‌ی نسبتاً موفقی از خود بر‌ای گذاشته اما آمریکای بایدن با مهره‌ی مورد اعتماد ترامپ و جان بولتون و مایک پمپئو بعید است به توافق برسند ضمن آن که خط و نشان جریان صدر نیز حکایت از آن دارد که این بار انتخاب نخست وزیر بدون جلب نظر موافق «صدری ها» به شرط آن که دست‌شان در انتخابات پر باشد چندان آسان نیست.
صدقیان می‌گوید از بین عادل عبدالمهدی، هادی عامری، حیدر عبادی، نوری المالکی و الکاظمی به طور طبیعی شانس نوری المالکی و الکاظمی بیشتر از بقیه است و شاید بین این دو، المالکی به کرسی نخست وزیری نزدیک‌تر باشد.
وی می‌افزاید: وضع جریان صدر باید در نظر گرفته شود اما نباید فراموش کرد که نخست وزیر بعدی باید رابطه‌ی خوبی با «کردها» داشته باشد که در این فقره «کمیت» المالکی «لنگ» می‌زند اما نوری المالکی چهره‌ی پر قدرت، پرنفوذ و باتجربه‌ای است و قطعاً می‌تواند بر این مشکل نیز فائق آید.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطرنشان می‌کند: وقتی موضوع نخست وزیری المالکی و جلب نظر مساعد جریان صدر باشد قطعاً مطمئن هستیم که از پس این قضیه آقای مالکی برخواهد آمد و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت.
> تا نخست وزیر معلوم نشود جایگاه الکاظمی معلوم نخواهد شد
صدقیان در پاسخ به این پرسش که در صورت نخست وزیری احتمالی المالکی آیا الکاظمی به همان جایگاه سابق خود یعنی پست امنیتی بازگردانده خواهد شد یا خیر خاطرنشان می‌کند: تا تکلیف صندلی نخست وزیری معلوم نشود نمی‌توان برای آینده‌ی الکاظمی تصمیم گرفت ضمن آن که چندان مهم نیست در آینده الکاظمی چه پستی خواهد داشت و همه چیز به تصمیم نخست وزیر آینده ربط دارد.
محمدصالح صدقیان با ذکر این مسئله که پیشترها رضایت و خواست ایران در کنار تصمیم آمریکا در تعیین نخست وزیر عراق موثر بود می‌افزاید: این روزها با تغییراتی که در عراق و منطقه ایجاد شده، حرف آخر در باره نخست وزیر عراق را آمریکایی‌ها خواهند زد
و همین موضوع حکایت از آن دارد که الکاظمی شانس چندانی برای نخست وزیری مجدد با رویکردی که دولت آقای بایدن دارد، نخواهد داشت.
> جریان صدر را نباید دست کم گرفت
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بخش پایانی مصاحبه خود به آفتاب یزد می‌گوید: عراق امروز با مشکلاتی که دارد یک دیپلمات می‌خواهد کسی که بتواند در منطقه و فضای داخلی عراق بر مشکلات فائق آید که اگر این فرضیه را بپذیریم باید از بین آن پنج اسم به دنبال یک باتجربه‌ی شناخته شده در فضای داخلی و بین‌المللی بگردیم که قطعاً یکی از پررنگ‌ترین نام ها، نوری المالکی خواهد بود که هم با دموکرات‌ها کار کرده هم با ایران مسئله و مشکلی ندارد اما جریان صدر را نباید دست کم گرفت چون می‌تواند بسیاری از پیش‌بینی را بر هم بزند!