سایه کرونای هندی بر بازار نفت


گروه نفت و انرژی: شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپکپلاس در بیانیهای بر اهمیت ادامه تلاشها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد. این بیانیه در حالی منتشر شده است که کرونا تبدیل به یک رقیب برای بازارهای نفتی جهان شده است. فراگیری سریع و شیوع پرشتاب ویروس کرونا در هند به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان، حالا به مرور تاثیر خود را در بازارهای نفتی نشان می دهد. کرونا همچنان در جهان میتازد. افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هفتههای اخیر اما باعث شده تا قیمت نفت که با توجه به بهبود شرایط اقتصادی، روند صعودی به خود گرفته بود، با کاهش همراه شود. این افت قیمت بعد از آنکه وضعیت هند به عنوان سومین واردکننده نفت جهان در کنترل کرونا با مشکل همراه شد، شدت گرفت.

هند به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان با افزایش بیسابقه موارد روزانه ابتلا به کرونا و محدودیتهای اعمالشده برای مهار آن، روند بهبود جهانی تقاضای نفت را که مورد انتظار بازار و اوپک پلاس است، کند میکند. بزرگترین شهرهای هند در ماه جاری میلادی و در پی شلوغی بیمارستانها دوباره قرنطینه شدهاند. محدودیتهای اعمالشده در بخش حملونقل هم به تجارت این بخش که مصرف سوخت بالایی دارد، آسیب زده است. مقامهای پالایشگاهی و فروشندگان سوخت اعلام کردهاند که تقاضای گازوئیل در هند و تقاضای بنزین، در ماه جاری میلادی نسبت به ماه مارس ۲۰ درصد کاهش یافته است. آمارها نشان میدهد، تقاضای تمام سوختهای عمده هند مانند گازوئیل، بنزین، سوخت جت و گاز مایع در نیمه نخست آوریل نسبت به مدت مشابه ماه مارس کاهش یافته است. تقاضای گازوئیل در نیمه نخست آوریل نسبت به همین دوره در ماه مارس سه درصد افت کرده، در حالی که مصرف بنزین پنج درصد کاهش را نشان میدهد.

از سوی دیگر ژاپن نیز که چهارمین واردکننده نفت جهان به شمار میرود، با افزایش شمار مبتلایان به کرونا رو به رو است. موضوعی که بر روند تقاضای نفت تاثیرگذار خواهد بود و در صورت ادامهدار بودن میتواند قیمتها را با افت بیشتری همراه کند. با توجه به این موارد، قیمت نفت برنت امروز با ۰.۷ درصد کاهش به ۶۵ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز ۰.۶ درصد از ارزش خود را در معاملات امروز از دست داد و ۶۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه قیمت خورد. اگرچه تا کنون حدود یک میلیارد دوز واکسن کرونا در جهان تزریق شده اما حدود نیمی از این واکسنها در سه کشور مورد استفاده قرار گرفته است. نامتوازن بودن تزریق واکسن باعث شده تا نتوان آینده روشنی برای بازگشت شرایط اقتصادی به پیش از کرونا متصور بود و این موضوع بر تقاضای نفت موثر خواهد بود.

در این میان بعضی از پالایشگاههای هندی ناچار شده اند تعمیرات در تاسیساتشان را به تاخیر بیاندازند زیرا افزایش موارد کرونا در این کشور باعث شده کارگران پالایشگاه به خانه هایشان فرار کنند یا بیمار شوند. آنطور که بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده؛ شرکتهای بهارات پترولیوم و ایندین اویل که در میان بزرگترین پالایشگرهای نفت هند هستند، تعطیلی برنامه ریزی شده تاسیسات خود را به دلیل کمبود کارگر به تعویق انداختند. هند رکورد روزانه بالای مبتلایان جدید به کووید ۱۹ را گزارش کرده که روز دوشنبه به ۳۵۳ هزار نفر رسید. بیمارستانهای این کشور توان پاسخگویی به حجم بالای مراجعان را ندارند و به نظر می رسد مهار شیوع بیماری غیرممکن شده است. در نتیجه این تحولات، بسیاری از صنایع با کمبود نیروی کار روبرو شده اند و کارگران مهاجر از ترس یک قرنطینه دیگر، شهرها را ترک میکنند و این وضعیت باعث وخیمتر شدن کمبود نیروی کار شده است. افزایش آمار ابتلا در هند و چشم انداز تیره و تار آن، قیمتهای نفت را هم تحت فشار کاهشی قرار داده است. هند یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت جهان است و برای تامین ۸۰ درصد نیازهای داخلی به واردات متکی است. با این حال با میلیون ها نفری که بیمار شده اند، دورنمای اقتصاد این کشور که پیش از موج اخیر شیوع کووید ۱۹ روند بهبود مطلوبی را نشان می داد، به یکباره تغییر کرده است.

طبق برآورد شرکت مشاوره FGE، تقاضای هند برای بنزین ۱۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل و بیش از ۱۷۰ هزار بشکه در روز در ماه مه کاهش خواهد یافت. مجموع فروش بنزین هند در مارس حدود ۷۴۷ هزار بشکه در روز بود. تقاضا برای دیزل که حدود ۴۰ درصد از فروش سوختها را تشکیل میدهد و حدود ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز است، ممکن است در آوریل به میزان ۲۲۰ هزار بشکه در روز و در ماه مه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افت کند. براساس گزارش بلومبرگ، بلومبرگ پیشتر گزارش کرده بود مجموع مصرف بنزین و دیزل هند ممکن است ماه میلادی جاری در نتیجه افزایش موارد بیماری، ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.