گورخرهای ناکام!

آفتاب یزد- گروه شبکه: به تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که بسیار ناراحت‌کننده است. این ویدئو نشان می‌دهد سه راس گورخر آفریقایی (دو ماده و یک نر) که از هلند وارد ایران شدند، سرگردان و وحشتزده بین گروهی از مردان، ایستاده‌اند که به یکباره یکی از آن‌ها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند. شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملا پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، به شدت با شی‌ای به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند که در نهایت گورخر نر تلف می‌شود. پیش از این در آبان سال ۹۷ هم ضمن طرح انتقال ۱۰ گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شدند. سازمان محیط زیست ناآشنایی کارکنان خود به روش انتقال حیوانات و بی‌تجربگی آنان را عامل مرگ گورهای ایرانی اعلام کرد.
> در حال بررسی هستیم
در این راستا محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ضمن تایید خبر مرگ گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفادشت گفت: «هفته گذشته سه راس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، روز ۱۲ اردیبهشت ماه به مرکز نگهداری حیات‌وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر در۱۳ اردیبهشت تلف شد.» وی ادامه داد: «این سه راس گورخر آفریقایی تنها یک روز است که وارد مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت شده‌اند و سازمان دام‌پزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر این مجموعه است.» رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: «سه راس گورخر آفریقایی که از کشور هلند به ایران منتقل شدند از مسیر بلغارستان- ترکیه به ایران منتقل شده و دارای دو مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دام‌پزشکی کشور بوده‌اند.» وی با بیان اینکه علت نگهداری چند روزه این سه راس گورخر آفریقایی در گمرک مشخص نیست، اظهار کرد: «حیوانات زنده باید سریعا به مرکز نگهداری حیات وحش یا باغ‌وحش مقصد منتقل شوند تا تیمار و قرنطینه و تحت نظارت دام‌پزشک قرار گیرند.» رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه سازمان دام‌پزشکی کشور مبدا و مقصد سلامت گونه‌های حیات وحش را پیش از انتقال بررسی و تایید می‌کنند، گفت: «از این رو احتمال اینکه گورخر نر پیش از انتقال بیمار یا دارای مشکلات دیگری بوده، وجود ندارد اما با توجه به نگهداری این سه راس گورخر آفریقایی در محفظه‌ای در گمرک، احتمال می‌رود که این مسئله نقشی در تلف شدن گورخر نر آفریقایی داشته باشد.» کرمی در پایان درباره وضعیت دو گورخر ماده باغ‌وحش صفادشت، گفت: «با توجه به اینکه این سه راس گورخر آفریقایی به این مرکز منتقل شده‌اند هنوز بازدیدی از آن‌ها صورت نگرفته اما نگهداری چند روزه آن‌ها در گمرک ممکن است مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده باشد.»
> با مقصران برخورد خواهد شد


همچنین شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر باغ وحش صفادشت است و پس از اعلام رسمی از سوی این سازمان، با مقصران این حادثه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.» به گزارش ایسنا وی همچنین گفت: «برای واردات این سه راس گورخر آفریقایی از کشور هلند به ایران، مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور صادر شده بود» منتظمی افزود: «با توجه به اینکه دامپزشکی در کشورهای مبدا و مقصد، سلامت این گونه‌ها را بررسی و تایید می‌کند اظهار نظر در خصوص علت تلف شدن این‌گونه بدون بررسی‌های کارشناسی ممکن نیست و منتظر جواب قطعی از سوی دامپزشکی هستیم.» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان در پایان گفت: «فیلم منتشر شده در فضای مجازی از تلف شدن این‌گونه باعث جریحه دار شدن افکار عمومی شده است و سازمان حفاظت محیط زیست به‌طور قطع با بررسی تمام جوانب این حادثه با مقصران این حادثه تلخ بدون هیچ گونه چشم‌پوشی برخورد خواهد کرد.»
> مگر پول گورخرها را شما دادید!
رفتار ناشایست با گورخرها و تلف شدن یکی از آن‌ها بسیار افکار عمومی را جریحه‌دار کرد و انتقادهای آن‌ها را درپی داشت اما باغ وحش صفادشت به جای پذیرفتن اشتباهشان و عذرخواهی بابت این اتفاق پاسخ‌های توهین‌آمیزی را که به دلیل زشت بودن، از بازگو کردن آن معذوریم، به کسانی‌که بابت مرگ گورخر آفریقایی و شیوه برخورد با آن‌ها از این باغ‌وحش انتقاد کرده‌اند، داده است. پاسخی که در کمال وقاحت به منتقدین می‌گوید: «مگه پول خرید گورخرها را شما دادید...»
با این حال یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «ناآشنایی و بی‌تجربگی کارکنان! تو همه سازمان‌ها و ادارات موج میزنه».
دیگری نوشت: «سازمان محیط زیست توی این سال‌ها ثابت کرده تنها چیزی که براش اهمیت نداره محیط زیسته. اون از رئیسش که از سوزاندن مازوت وسط شهر تهران طرفداری میکنه اینم از کارمنداش. توی این مملکت یه گورخر رو نمیتونن سالم منتقل کنن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «عجیب نیست بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی سرلوحه کار شده نه کسی باز خواست می‌شود و نه پاسخگو».
کاربر دیگری گفته است: «چه اقبالی داشتن این حیوان‌های قشنگ. هیچ چیز درست نیست از بس حرص خوردیم پیر شدیم».
کاربران دیگر نوشته اند: «آخه چرا اینجورین اصلا چرا این حیوان‌ها را وقتی هیچ کاری رو نمی‌تونند درست انجام بدن میارن ایران»، «وقتی تخصص و مدیریت نباشه بیش از این نباید انتظار داشت»، «دیدن این صحنه‌ها چقدر آزاردهنده بود»، «من واقعا نمی‌فهمم بدون دانش، بدون امکانات و تجهیزات این چه کاری است که می‌کنید این حیوانات رو میارین ایران»، «چه باید گفت؟ مگر این آدم‌ها برای انجام این کار (جابه جایی، نگهداری، تیمارو...) آموزش دیده‌اند یا امکانات دارند؟ بزرگترین ضعف در هر کاری در اینجا نبود آموزش و آگاهی است»، «چرا سر هر مسئله ساده‌ای ما باید حرص بخوریم و روح و روانمون بهم بریزه».