ژوبین صفاری ذبح منافع مردم در سیاسی کاری

بعد از سخنان رهبر انقلاب در خصوص مجری بودن وزارت خارجه به عنوان یک قاعده مرسوم، ثابت شد که آنچه در موضوع مذاکرات هسته ای رخ داده است نه محصول سیاست های وزیر و تیم دیپلماسی که تصمیم حاکمیت بوده است با این حال اما رسانه های اصولگرا به جای عقب نشینی و پذیرش اشتباه، تیم مذاکره کننده را مجری بد سیاست های کلان نامیدند. گزاره‌ای که به دلایل متعدد قابل رد است از جمله اینکه اگر این کارگزاران مجریان بد سیاست ها بودند قطعاً از سوی مقامات تصمیم گیر در جای خود ابقا نمی شدند و البته آنچه در خلال مذاکرات هسته ای می شد دید ارتباط مستمر و مدام مذاکره کنندگان با مقامهای عالی‌رتبه کشور بوده است. آنچه در این ماجرا بیش از همه خودنمایی می کند نگاه سیاسی جریان های کشور به پدیده ها به خصوص در جریان اصولگرایی است که در این بزنگاه ها خود را بیشتر از همیشه نشان می دهد. حتی در موضوعات اقتصادی نیز این نگاه سیاسی عموماً رخ نمایی می کند. به بیان دیگر آنجا که باید منافع مردم در اولویت قرار گیرد سیاست ورزی به نفع جریان متبوع خود را مد نظر قرار می دهند.
مذاکره و رفع تحریم بد است اما از آن طرف دولت باید به معیشت مردم توجه کند هرچند دولت حسن روحانی پر از مشکل و ایراد به خصوص در زمینه اقتصاد است اما به واقع چه کسی است که نداند تحریم ها چقدر اثرگذار بوده است که حتی برای ورود واکسن نیز به دلیل صعب بودن نقل و انتقالات مالی به مشکل خورده ایم. مگر نه اینکه تصویب fatf از سوی رسانه های اصولگرا مدام مورد مذمت قرار می گیرد اما چرا یک بار از تبعات عدم تصویب آن و یا تحریم هایی که باید با مذاکره حل شود سخنی گفته نمی شود؟
این نگاه البته آسیب‌های جانبی دیگر نیز به همراه خواهد داشت. مردم با دیدن این رفتارهای دوگانه نه تنها اعتمادی به بخش‌های مختلف سیاسی نخواهند داشت که خود را در کوران حوادث مختلف تنها می‌بینند. در واقع وقتی منافع مردم بین دعواهای صرفاً سیاسی ذبح می شود آنچه در ذهن افکار عمومی رسوب می کند بی‌اعتمادی به شعارهای احتمالی کاندیداها در انتخابات پیش رو است که حالا جریان اصولگرایی خود را از پیش پیروز آن می داند. آنچه تا کنون نیز رخ داده و مخالفت‌هایی هم که با مذاکرات وین و احیای برجام صورت گرفته ناشی از تاثیر آن بر انتخابات پیش روست هرچند که این جریان غافل از این است که معادلات انتخابات پیش رو متفاوت از حتی احیای برجام در شرایط فعلی است. یاس مردم در وضعیت موجود ریشه‌های عمیق تری دارد که جریان های سیاسی با غفلت از آن مسائل را تحلیل و تصمیم گیری می کنند و این همان فاصله‌ای است که بین سیاستمداران و مردم در حال عمیق‌تر شدن است. فاصله‌ای که با سیاسی کاری بیشتر، عمیق‌تر هم خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
قاسم آهنین‌جان درگذشت ژوبین صفاری ذبح منافع مردم در سیاسی کاری دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت اعلام کرد واکسن، تنها راه پایان پاندمی قرن آیا سفرهای بین‌المللی برای واکسینه‌‌شده‌ها از سر گرفته می‌شود؟ جهانگردی بدون کرونا تنش‌زدایی تهران-ریاض چه پیامدهایی برای خاورمیانه خواهد داشت؟ معنای جدید رابطه ایران و عربستان «ابتکار» وضعیت بازارهای مالی درصورت کاهش قیمت ارز را بررسی کرد اقتصاد روی خط انتظار شرایط ثبت نام برای داوطلبان ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان اعلام شد آذری جهرمی، غرضی و بادامچیان منع شدگان حضور در انتخابات آیت الله جنتی: نامزدهای انتخابات از همین امروز درست سخن بگویند روحانی در جلسه هیئت دولت: تحریم شکسته شد سردار قاآنی: نیروی قدس سپاه الگو و شاخص مجاهدان و علاقمندان فرهنگ مقاومت است آملی لاریجانی: آرمان قدس تعطیلی ناپذیر است در پیام سرلشکر باقری به مناسبت روز قدس تاکید شد لحظه‌ای از اندیشیدن به آرمان بزرگ قدس غفلت نخواهیم کرد