کرونا دست مایه مسائل سیاسی و انتخاباتی


‏ رییس جمهوری گفت: کرونا یک مساله ملی، انسانی و اخلاقی است؛ خواهش میکنم هیچ کس این داستان را دستمایهای سیاسی برای مسایل حزبی و جناحی و یا برای انتخابات قرار ندهد.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هفتههای گذشته با موج چهارم کرونا مواجه شدهایم، گفت: این خیز در نمودارها هم به خوبی مشخص است که بسیار بلند و بیش از سه خیز قبلی بوده است. نوع ویروس انگلیسی متاسفانه موتاسیون (جهش) یافته و بسیار خطرناک است. اگرچه طبق گزارشها در استانها نیز افت و خیزهای مشاهده میکنیم اما عمدتاً میتوانیم بگوییم در همه استانها به پیک رسیدهایم و طی کردن این پیک به سیر نزولی شروع شده است.

روحانی افزود: اگرچه تعداد مبتلایان در این دوره بیشتر بوده است اما تعداد فوتیها برابر با دوره سوم بود که این نتیجه تلاش و زحمات کادر درمان است. مهم این است که طرف پس از تحمل دوران سخت بیماری به سلامت به خانه خود برگردد.

رییسجمهوری گفت: اگر همه دست به دست هم نداده بودیم و این رنگ بندیها به خوبی در این چند هفته برای مناطق نارنجی و قرمز اجرا نشده بود امروز از پیک چهارم خارج نشده بودیم.

روحانی با بیان اینکه خروج از موج چهارم به چند هفته زمان نیاز دارد، اضافه کرد: تاکید من بر موضوع واکسن است و در این مقطع نیازمند وارد کردن واکسن خارجی هستیم.

وی افزود: برخی در نوشتهها و گفتههای خود آورده اند که کمی صبر کنید تا واکسنهای داخلی میرسد و با فشاری که داریم واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست. همان جمله معروفی که می گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم. هر کدامی که اول به دست انسان برسد باید تزریق شود. نباید معطل بکنیم و نگوییم صبر کنیم ۲ ماه دیگر که چه میشود یا نمیشود.

رییس جمهوری اضافه کرد: هر واکسن مورد تاییدی که رسید چه با تاثیر ۹۰ تا ۸۰ درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد. گروه اول یعنی مدافعان سلامت از واکسن استفاده کردند. واکسیناسیون گروه دوم آغاز شد و واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده به نهایت برسد تا گروههای بعدی را شروع کنیم و همچنین افرادی که دارای بیماریهای زمینهای هستند تا بتوانیم آنها را واکسینه کنیم.

روحانی اظهار کرد: برنامه به این صورت است در روزهای آینده یک میلیون دوز دیگر و اوایل خرداد ۸ میلیون دوز دیگر در اختیار ما قرار میگیرد.

وی با بیان اینکه اوایل خرداد، ۸ میلیون دوز دیگر در اختیار ما قرار میگیرد، افزود: امیدواریم در این فاصله کوواکس چند میلیون دوز در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری که در اولویت ما هستند، در این دولت واکسینه شده تا بتوانیم بگوییم مرگ را مهار کردهایم.

روحانی خاطرنشان کرد: برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل را عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ و میر این ویروس را مهار کردیم. انشاالله دولت بعدی هم این کار را ادامه میدهد.

رییسجمهور یادآور شد: واکسن داخلی از تابستان وارد بازار شده و به دست ما میرسد. واکسن پاستور که با همکاری کوبا بوده، زودتر به دست مردم میرسد و مردم میتوانند از آن استفاده کنند. سایر واکسنها نیز به تدریج در اختیار مردم قرار میگیرد و شرایط بهتر میشود.

روحانی با اشاره به انواع جهشیافته ویروس کرونا ابراز کرد: آنچه امروز در جامعه مطرح میشود که این ویروس نوع انگلیسی است و نوع بدتر آن، هندی، برزیلی و آفریقایی و... آمده است، نباید ذهن مردم را مشغوش کند. همه آنها یک ویروس هستند و درمان هم یکی است.

وی در توضیح وظایف دولت در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ بیان کرد: کار دولت تامین دارو و تجهیز بیمارستانها، در اختیار قرار دادن اکسیژن و ونتیلاتور به بیمارستانها و تجهیز آیسییوها و تختهای بیمارستانی است. کار دیگردولت تامین واکسن است. دولت موظف است که واکسن را خریده، تهیه و وارد کند.

رییسجمهوری اضافه کرد: ما ۱۶ میلیون دوز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و ۱۰ میلیون واکسن اخیرا وارد کشور شده که مجموع واکسنهای خریداری شده، حدود ۳۰ میلیون دوز خواهد بود. این به غیر از واکسنهای داخلی است. اما کشور نیازمند واکسن داخلی است.

روحانی افزود: ویروس کرونا نشان داد میتواند از اپیدمی خطرناک به پاندمی تبدیل شود. این ویروس نشان داد که زود از بین نمیرود و جهش مییابد. کشور باید به توانمندیهای علمی و تجهیزات برای ساختن واکسن برسد. ۱۶ ماه است که با این ویروس مواجه شدیم و در این مدت ابتدا فکر نمیشد بعد هفت تا هشت ماه بشر بتواند به واکسنی برسد.

وی یادآور شد: ممکن است این واکسن کامل نباشد و همه مراحل را طی نکرده باشد. تهیه واکسن در دنیا باید زمانی در حدود ۲ تا سه سال و حتی هفت تا هشت سال طی کند و در یک مورد، ۱۸ سال طول کشیده است. کار بزرگی انجام شد و برخی مقررات حذف شد. این واکسن مفید و موثر است و میتواند جلوی مرگ و میر را بگیرد. اساس واکسن این است که بدن را برای مبارزه بهتر با ویروس آماده میکند.

روحانی اضافه کرد: یک ویروس ناقص یا کشته شده وارد بدن میشود و بدن با آن مبارزه میکند. در این مبارزه، یک پادتن درست میشود و بدن توانمندی پیدا میکند که آنتی بادی بسازد. وقتی این ویروس وارد بدن شود، بدن به آن آشنا است و راحتتر میتواند با آن مبارزه کند. ممکن است طرف بیمار شود ولی مرگ و میر نخواهیم داشت.

وی گفت: تهیه واکسن ضروری است ولو آنکه همه مراحل را طی نکرده باشد. باید از واکسنهایی که مورد پذیرش سازمان جهانی بهداشت استفاده کنیم. البته کسی که واکسن میزند، مصونیت پیدا میکند ولی باید حواسش باشد ممکن است ناقل نباشد.

رییس جمهوری گفت: کسی که واکسن زده باید مراقب باشد چرا که می تواند ناقل بیماری برای خانواده و دوستان خود باشد. واکسن به این معنا نیست که فرد با تزریق آن مصونیت پیدا میکند.هم خودش معلوم نیست که صد در صد مصون شود هم اینکه ممکن است ناقل باشد و مشکلات ایجاد کند.

روحانی تاکید کرد: در ایران و سایر کشورها، مرگ و میر عمدتا برای ۶۰ سال به بالا یا افراد دارای بیماری زمینهای است. بر این مبنا است که ما آنها را در اولویت قرار دادیم. بنابراین اولویت ما کم کردن مرگ و میر است اما برای جلوگیری از انتقال باید کار بیشتری انجام بگیرد. اگر بخواهیم زنجیره انتقال را بشکنیم واکسیناسیون باید توسعه پیدا کند و ۷۰ درصد مردم از این واکسن استفاده کنند.

 

قائم مقام دبیر شورای نگهبان، هدف مصوبه این شورا برای ساماندهی ثبتنام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را ضابطهمند کردن این موضوع دانست و گفت: مصوبه جدید بازنگری، مصوبه سال ۹۶ شورای نگهبان و سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی رهبری معظم انقلاب است.به گزارش ایلنا، سیامک رهپیک درباره اینکه سوابق چند هزار افرادی که در ادوار گذشته شرایط ثبت نام نداشتند یا حداقل شرایط را داشتند و ثبت نام میکردند مورد بررسی قرار می گرفت، افزود: کسی که ثبت نام کرده برای او پرونده تشکیل میشود اما رسیدگی به پرونده بعضی از این افراد ساده است. کسی که ثبت نام کرده هیچ سابقه اجرایی ندارد. یا بعضی از آنها در سنین خیلی پایین ثبت نام کردند یا در مشاغلی فعالیت میکردند که هیچ ارتباطی به مسایل سیاسی، اداری و امثال نداشت. بنابراین پرونده تشکیل میشود اما رسیدگی به آن آسان بوده است.