جلوگیری از ثبت نام های بی ضابطه در انتخابات


قائم مقام شورای نگهبان گفت: در قانون اساسی آمده که شورای نگهبان صلاحیت کسانی که ویژگی های اصل ۱۱۵ قانون اساسی را دارند تایید کند.

یعنی از میان این لیست مفصل آن چند نفری که این ویژگیها را دارند تایید صلاحیت کند.

ره پیک درباره این که آیا نمیشود در لحظه ثبت نام این غربالگری صورت بگیرد و افرادی که واجد شرایط نیستند ثبت نام نکنند، گفت: هدف این مصوبه جدید و مصوبه ۹۶ و سیاستهای کلی انتخابات همین است که جلوی این گونه ثبت نامهای بیمورد گرفته شود.

یکی از بندهای سیاستهای کلی انتخابات که رهبری ابلاغ کردند این است که زمان ثبت نام صلاحیتها و شایستگیهای اولیه شناسایی شود. بعضی از ویژگیها طوری است که باید بعد از ثبت نام بررسی شود ولی بعضی از شاخصها چون مدرک و سوابق زمان ثبت نام قابل احراز است.

وی ادامه داد: ما این مشکل را در انتخابات مجلس داریم به طوری که اعلام شد در دوره پیش ۱۶ هزار نفر برای داوطلبی انتخابات مجلس ثبت نام کردند و میگویند شورای نگهبان ۵ هزار نفر را رد صلاحیت کرده است. اما بحث این است که بخش عمدهای از آنها رد صلاحیت نیست آنها کسانی هستند که به دلیل سوابق سوء قضایی و کیفری و نداشتن بعضی از شرایط نباید ثبت نام می کردند.

قائم مقام شورای نگهبان اضافه کرد: در سال ۹۴ در انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۹۰۰ نفر کسانی بودند بعد از ثبت نام، و با استعلام مشخص شد سوابق کیفری دارند.