اخبار کوتاه


افزایش تبادل کالایی ایران و هند وارد فاز اجرایی شود

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با سفیرهند با ابراز ناخرسندی از کاهش مبادلات تجاری بین ایران و هند برتلاش برای رفع موانع تجارت متقابل و یافتن راهکارهای جدید برای توسعه روابط تجاری دو کشور تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در دیدار ویدئو کنفرانسی با قدم درمندرا، سفیر هند در تهران، اظهار داشت: لازم است تا مذاکرات موافقتنامه تجارت ترجیحی تبادل فهرستهای کالایی موضوع موافقتنامه مذکور و اقدامات لازم جهت بازگرداندن کالاهای پتروشیمی، صنعتی و فولاد به سبد کالاهای صادراتی ایران به هند، به سرعت وارد فاز اجرایی شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در همین زمینه توافق شد با همکاری نزدیک سفارت هند در تهران، موضوعات مذاکره شده هر چه زودتر اجرایی شود و هماهنگی لازم برای ملاقات مسئولان سازمانهای بهداشت، گمرک و استاندارد دو کشور برای حل مشکلات مربوط به صدور مجوزهای لازم وارتقای همکاریها از طریق ویدئو کنفرانس صورت گیرد. در ادامه سفیر هند با اشاره به تعیین تاریخ برگزاری ویدئو کنفرانس رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و همتای هندی وی تاکید کرد که هرچه سریعتر و حداکثر ظرف سه هفته آینده این موضوع از طریق سفارت پیگیری و نهایی شود.

خرید تضمینی گندم در کشور از یک میلیون تن گذشت

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تصمینی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن گندم به ارزش حدود ۴۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تا ۱۸ اردیبهشت ماه در کشور خبر داد. به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، مرتضی سعادتی کیا گفت: میزان خرید تضمینی گندم تا ۱۸ اردیبهشت ماه به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن رسید. مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران ارزش گندم های خریداری شده را حدود ۴۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از ۵۳ هزار کشاورز گندم کار در ۸ استان کشور، محصول خود را در قالب حدود ۳۱۶ هزار محموله به مراکز خرید تحویل داده اند. سعادتی کیا عنوان کرد: استان خوزستان با ۸۱۰ هزار تُن، پیشتاز خرید این محصول در کشور است. استان های ایلام ۱۰۳هزار تُن، فارس ۵۷ هزار تُن و کرمان با ۵۷ هزار تُن در رتبه های بعدی قرار دارند و استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان نیز در حال انجام عملیات خرید هستند. وی در بخش دیگر صحبتهای خود با بیان اینکه خرید گندم از ۱۱ فروردین در کشور آغاز شده و تا حدود آبان ماه به طول میانجامد، خاطرنشان کرد: خرید تضمینی دانه های روغنی نیز در کشور آغاز و تاکنون ۲۱ هزار تُن کلزا خریداری شده است.

لزوم تسهیل واردات تجهیزات معادن زغالسنگ

رییس خانه معدن ایران گفت: کاهش عرضه بهموقع تجهیزات ضروری در معادن زغالسنگ کشور فقط با هدف حمایت از تولید داخل، توجیهپذیر نیست و برای جلوگیری از تکرار حوادث دلخراش مانند معدن "طزره" دامغان باید تسهیلاتی در واردات این تجهیزات قائل شد. محمدرضا بهرامن در گفتگو با ایرنا افزود: با توجه به اکتشافات انجام شده زغالسنگ در ایران، کشورمان نزدیک به یک درصد ذخایر جهان را به خود اختصاص داده، بهطوری که ذخایر زمینشناسی زغال سنگ در ایران حدود ۱۱ تا ۱۴ میلیارد تن و ذخایر قطعی حدود ۱.۱ میلیارد تن است. وی گفت: با این حال، به همان نسبت از استانداردها و تجهیزات ضروری مدرن در این صنعت بهره نبردهایم. بهرامن تصریحکرد: با بهرهمندی از دانش روز جهان در زمینه معادن میتوان دیگر در کشور شاهد این قبیل حوادث دلخراش در جامعه معدنی زحمتکش نشد. وی تاکید کرد: تصمیمسازان در این موارد باید در کنار متولی بخش معدن بهدنبال چگونگی حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده برای تسهیل در تامین و ورود ماشینآلات و فناوریهای نوین به معادن باشند و باید به نوعی دست سرمایهگذاران صنعت معدنکاری را برای واردات ماشینآلات و تکنولوژیهای نوین به معادن را بههر طریق ممکن و با آیندهنگری و روشهای حمایتی خاص و هوشمندانه بفشارند.

ایران خودرو دیزل امسال را با جهش تولید آغاز کرد

شرکت ایران خودرو دیزل با تولید ۲۵۳ دستگاه خودرو در فروردین ماه امسال، توانست بیش از ۶۲ درصد سهم تولید خودروسازان تجاری را بدست آورد. به گزارش ایکوپرس، این شرکت در فروردین ماه سال گذشته ۵ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده بود. براساس آمارهای موجود، سهم ایران خودرو دیزل از کل تولید محصولات تجاری در فروردین ماه امسال در گروه باری و مسافری، به ترتیب، ۷۲ و ۴۲ درصد است که بیانگر افزایش قابل توجه تولید در میان تجاریسازان است. در این میان، اتوبوس شهری سهم ۸۸ درصدی، کشنده سهم ۸۳ درصدی و کامیون سهم ۹۸ درصدی در تولیدات فروردین ایران خودرو دیزل در بخش مسافری و باری را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته سهم بازار این خودروساز در محصول کامیون ۸۲ درصد و در کشنده ۷۰ درصد بوده است. در بخش مسافربری و ناوگان حمل و نقل عمومی و محصول اتوبوس شهری نیز، سال گذشته ۲۴ درصد سهم بازار به ایران خودرو دیزل اختصاص یافته است. این شرکت، علاوه بر بهبود قابل توجه عملکرد مالی و افزایش سهم بازار، در حوزه کیفیت و به تبع آن رضایت‏مندی مشتریان، گام‏های موثری برداشته است.