استقبال نصرالله از گفت ‌و گوي منطقه‌اي و بين‌المللي با ايران

شهاب شهسواري
سخنان جمعه ‌شب سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان به مناسبت روز جهاني قدس با بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي مواجه شده است.  سيدحسن نصرالله در اين سخنراني،  اسراييل را در آستانه جنگ داخلي توصيف و تاكيد كرد كه بحران‌هاي داخلي نشانه شكست اين رژيم است. نصرالله گفت:«رژيم دشمن امروز شكست خورده و دچار شكاف‌هاي بزرگي است.  بحراني حقيقي در فلسطين اشغالي به وجود آمده كه نشان‌دهنده سستي، ضعف و افول اين رژيم است. مقوله رهبري در رژيم صهيونيستي دچار بحران شده است؛ اين نشانه‌اي از نشانه‌هاي افول و ضعف و سستي است. برخي تحليلگران صهيونيست درباره سير وقوع يك جنگ داخلي سخن مي‌گويند.  اصابت موشك به نزديكي ديمونا نشان‌دهنده ناتواني و شكست پدافند هوايي رژيم اسراييل است.» او تاكيد كرد:«اگر جنگي در منطقه رخ دهد و هزاران موشك از بيش از يك جبهه شليك شود، آيا پدافند هوايي رژيم اسراييل مي‌تواند با اين موشك‌ها مقابله كند؟»  سيدحسن نصرالله كه اندكي با صداي گرفته سخنراني مي‌كرد، در اين سخنراني تلويزيوني خبر داد كه دچار التهاب ريه شده با اين حال به هوادارانش اطمينان داد كه دچار بيماري كرونا نشده است. سيدحسن نصرالله در بخشي ديگر از سخنانش به «قدرتمندتر شدن مقاومت» اشاره كردكه بسياري از رسانه‌هاي لبناني اين بخش از صحبت‌ها را به عنوان تيتر از سخنان او برگزيده‌اند. نصرالله در سخنراني خود با اشاره به  سركوب‌هاي جاري فلسطينيان در قدس اشغالي از مقاومت فلسطين خواست كه رويكرد مقاومت براي حفاظت از قدس را ادامه دهند.  در قدس شاهد هستيم كه فرد بي‌دفاع با دشمن تا بن دندان مسلح مقابله مي‌كند و اين تحولي مهم است زيرا اسراييل گمان مي‌كند كه فلسطيني‌هاي قدس وكرانه باختري قدرت رويارويي ندارند. تحول مهم ورود مقاومت در غزه به خط درگيري در قدس است و بايد اين موضوع تثبيت شود. نصرالله گفت: دشمن همواره تلاش مي‌كند كه غزه را از اتفاقات قدس دور كند، رهبران فلسطين را به ادامه موضع خود دركمك به قدس از نوار غزه فرا مي‌خوانم زيرا اين موضوع بخشي از قواعد درگيري را به نفع قدس و حفاظت از مسجدالاقصي تغيير  خواهد  داد.
مذاكرات  ايران  با  عربستان
به نفع  محور مقاومت  است
بخشي از سخنان سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان كه بيش از همه مورد توجه رسانه‌هاي جهان قرار گرفته ‌بود، استقبال او از گزارش‌ها در مورد گفت‌وگوها ميان ايران و عربستان سعودي بود. سيدحسن نصرالله در سخنراني خود به مناسبت روز جهاني قدس گفته‌ بود: «اكنون خبرهايي از گفت‌وگوي سعودي‌ها با ايراني‌ها شنيده مي‌شود،گفت‌وگوي ايران-  عربستان مثبت است و ما از هرگفت‌وگوي بين‌المللي يا عربي با ايران استقبال مي‌كنيم چون در آرام كردن منطقه مي‌تواند سهيم باشد. تجربه ۴۰ ساله نشان داده كه جمهوري اسلامي ايران، متحدان خود را نمي‌فروشد و بر سر منافع آنها چانه‌زني نمي‌كند.كسي كه بايد ازگفت‌وگوي ايراني- سعودي نگران باشد، متحدان امريكا در منطقه از رژيم اسراييل گرفته تا برخي كشورهاي حوزه خليج‌فارس هستند اما دوستان ايران كاملا  اطمينان دارند كه آنچه رخ داده به نفع محور مقاومت است. ازگفت‌وگوي بين‌المللي، منطقه‌اي يا عربي از سوي ايران حمايت مي‌كنيم  چراكه جبهه دوستان را تقويت و دشمنان را تضعيف مي‌كند.»
خبرگزاري آسوشيتدپرس تيتر گزارش خود را از سخنان نصرالله از همين بخش انتخاب كرده است و مي‌نويسد: «رهبر حزب‌الله از مذاكرات ايران با عربستان و امريكا حمايت كرد.» اين خبرگزاري امريكايي با اشاره به گزارش‌ها در مورد برگزاري چند دورگفت‌وگو ميان مقام‌هاي امنيتي جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در بغداد همچنين برگزاري نشست‌ها در وين ميان ايران و 1+4 با حضور ايالات متحده امريكا نوشته است كه سيدحسن نصرالله از اين مذاكرات استقبال كرده است.  خبرگزاري دولتي ملي لبنان هم درگزارش از اظهارات سيدحسن نصرالله به همين بخش از صحبت‌ها اشاره كرده‌ و تيتر زده است:«نصرالله از هر گفت‌وگوي عربي، منطقه و بين‌المللي كه به تقويت محور مقاومت منجر شود، استقبال كرد».


ايران از مرحله  خطر عبور كرده است
سيدحسن نصرالله در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: ايران قدرتمندترين كشور محور مقاومت است و سال‌هاست كه براي «ساقط كردن» نظام ايران و بازگرداندن آن به محور اسراييلي- امريكايي تلاش مي‌شود اما اين تلاش‌ها شكست خورده است. نصرالله گفت، ايران از مرحله خطر عبور كرده و موضوع «جنگ امريكا با ايران»  تمام شده است. آن زمان كه ترامپ از جنگ سخن مي‌گفت، امام خامنه‌اي گفت  جنگ نخواهد شد. شرط‌بندي امريكا و رژيم اسراييل براي اينكه ايران برنامه هسته‌اي خود را كنار بگذارد، تمام شده است. او افزود: ايران مرحله پيشين را پشت ‌سر گذاشته و با تحريم‌ها مبارزه خواهد كرد خواه امريكا به توافق هسته‌اي برگردد يا نه، تحريم‌ها را بردارد يا برندارد.گزينه‌هاي دشمن صهيونيستي و امريكا عليه ايران شكست خورده است، ايراني‌هاي به اتفاقي كه در تاسيسات نطنز رخ داد به شكلي جدي پاسخ دادند و بارزترين اين پاسخ‌ها غني‌سازي 60  درصدي اورانيوم بود كه رژيم اسراييل را وحشت‌زده كرده است.
روزنامه جروزالم پست، بخشي از سخنان نصرالله در مورد برنامه هسته‌اي ايران را محورگزارش خود قرار داده است. اين روزنامه از قول سيدحسن نصرالله تيتر زده است:«برنامه هسته‌اي ايران براي صلح است اما كابوسي براي اسراييل شده است.»  اين روزنامه به بخشي از صحبت‌هاي نصرالله اشاره كرده كه در آن مي‌گويد: «هيچ خطر عملي جنگ عليه ايران ديگر وجود ندارد...  نه ايالات متحده و نه ديگر كشورهاي منطقه آنگونه كه نتانياهو آرزو مي‌كرد، جنگي را با ايران آغاز نكردند. حالا ايران اورانيوم غني‌شده بيشتري دارد و حتي اسراييلي‌ها هم اعتراف مي‌كنند كه ترك توافق هسته‌اي يك اشتباه از سوي متحدان آنان بود. به ‌رغم حمله اسراييلي به تاسيسات نطنز، ايران همچنان به غني‌سازي اورانيوم ادامه مي‌دهد و حتي سطح غني‌سازي را به 60  درصد رسانده است. قدرت هسته‌اي ايران يك كابوس براي اسراييلي‌هاست هر چند كه قطعا هدف آن برنامه‌هاي صلح‌آميز است». 
هشدار  به اسراييل
خبرگزاري شينهواي چين، هشدار دبيركل حزب‌الله لبنان به اسراييل درخصوص هرگونه خطاي محاسباتي را تيتر گزارش خود كرده است. اين خبرگزاري چيني با اشاره به مانورهاي نظامي ارتش اسراييل كه قرار است از امروز (يكشنبه) در مرزهاي جنوب لبنان آغاز شود، مي‌نويسد كه نصرالله در سخنراني خود نسبت به هر اقدام اشتباه و خطايي از سوي اسراييل هنگام برگزاري اين مانور هشدار داده است.  اين خبرگزاري در ادامه نوشته است كه نصرالله تاكيد كرد:«حزب‌الله هيچ اقدام خصمانه‌اي عليه لبنان را نخواهد بخشيد.» دبيركل حزب‌الله در سخنراني‌اش به حمله موشكي مقاومت به تاسيسات اتمي ديمونا در اراضي اشغالي اشاره كرد و گفت: موشكي كه به نزديكي تاسيسات هسته‌اي ديمونا اصابت كرد،  نگراني‌هاي فراواني را در صفوف صهيونيست‌ها ايجاد كرد. او تاكيد كرد، اگر جنگي در منطقه رخ دهد و هزاران موشك از بيش از يك جبهه شليك شود، آيا پدافند هوايي رژيم اسراييل مي‌تواند با اين موشك‌ها مقابله كند؟ او افزود: اسراييل به‌ شدت از اينكه  عمليات‌هاي  مقاومتي به كرانه باختري كشيده شود نگران است.  براساس آنچه كه گفته شد، رژيم صهيونيستي هم‌اكنون با بسياري از بحران‌هاي داخلي و خارجي مواجه است. دبيركل حزب‌الله گفت: به دشمن اسراييلي درباره ارتكاب  هر اقدام اشتباهي در آينده هشدار مي‌دهم.  هر اقدام اسراييل براي ضربه به قواعد درگيري يا اقدام امنيتي و نظامي در قبال لبنان، ماجراجويي خواهد بود و ما ابدا از آن نخواهيم گذشت.