پشت پرده جولان ورق فولادی در بازار آزاد


گروه صنعت و تجارت: مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید؛ «برخی از واحدها ورق فولاد را از بورس خریده اند و در بازار عرضه کرده اند». همین جمله کوتاه به وضوح نشان دهنده حاشیه ها و ریشه شایعاتی است که طی هفته های گذشته موجب شده بود تا قطعه سازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان در آینده هشدار دهند. سهیل معمارباشی در صحبت های خود البته تنها به بیان دلیل اکتفا نکرده و ادامه داده که معاونت امور صنایع وزارت صمت برای مقابله با این مساله و کمک به واحدهای تولیدی واقعی ورود کرده است.

هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری بود که مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه واحدهای قطعه سازی مرتبط با صنعت خودرو تنها تا خردادماه ورق فولادی دارند، گفته بود؛ وزارت صمت باید خاطیان بازار را معرفی و دستورالعمل تامین ورق قطعه سازان را اصلاح کند. تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی طی سال های گذشته همواره یکی از مهمترین اولویت ها و ماموریت های وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. در حوزه قطعه سازی اما این مواد اولیه معطوف می شود به چهار ماده اولیه اصلی شامل فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی؛ که براساس اظهارات فعالان این صنعت روال تأمین پتروشیمی، مس و آلومینیوم اگرچه فراز و فرود دارد اما همچون سابق تأمین میشود.

*هشدار قطعه سازان درباره گرانی احتمالی خودرو

هشدار دبیر انجمن قطعه سازان اما درباره تامین ورق فولاد بوده است که از بهمن ماه ۹۹ به دلیل دستورالعمل اعمال شده از سوی وزارت صمت، تبدیل به یکی از بزرگترین معضلات قطعهسازان شده است. فعالان صنعت قطعه سازی می گویند که دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت صمت در عمل موجب شده که شرکتهای قطعهساز نتوانند ورق فولاد را دریافت کنند و حتی برخی از شرکتهای شناخته شده که سال هاست وظیفه خرید ورق فولاد را دارند تا به صورت امانی در اختیار قطعه ساز قرار دهند، با معضل مواجه شده و توان تأمین ورق را ندارند.

موضوع کمبود ورق های فولادی مورد نیاز قطعه سازان آنجا رنگ و بوی دیگری به خود گرفت که دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد اگر بسیاری از قطعه سازان نتوانند تولید کنند، باعث کاهش تولید خودرو می شود که قطعاً روی قیمت خودرو تأثیر میگذارد. از سویی دیگر اگر قطعهسازان به سمت بازار آزاد بروند باز هم موجب افزایش قیمت نهایی خودرو میشود. اما مردم دیگر طاقت افزایش قیمت خودرو و قطعه را ندارند. همچنین در شرایط تحریم بیرونی، دستورالعمل وزارت صمت یک تحریم درونی است که نظام تأمین تولید را بهم ریخته است و صدمه آن به بخش خصوصی و مصرف کننده می خورد.

واکنش ایدرو به خبر کمبود فولاد قطعه سازان

همین موضوع بود که با واکنش سازمان گسترش و نوسازی صنایع مواجع شد. ایدرو در واکنش به نگرانی قطعه سازان در مورد تامین مواد اولیه، اعلام کرد که هیچ خللی در تأمین ورق فولادی صنایع خودرو ایجاد نخواهد شد. در بیانیه ایدرو آمده بود که در پی انتشار مطالبی با محتوای نگرانی از تأمین ورق فولادی مورد نیاز سازندگان قطعات خودرو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان متولی صنایع خودرو، با تمهیدات در نظر گرفته شده و هماهنگی معاونت امور صنایع وزارت صمت فرآیند تأمین ورقهای فولادی مورد نیاز قطعه سازان بدون اختلال استمرار مییابد. همچنین با توجه به اینکه طبق شیوه نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انواع ورقهای فولادی فقط به تولیدکنندگان محصولات فولادی اختصاص مییابد و فروش آن به غیر از تولیدکنندگانی که نیاز به این ماده اولیه دارند تخلف و ممنوع است.. در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده بود: چون فروش ورق فولادی از طریق بورس کالا به تولیدکنندگان عضو سامانه بهین یاب انجام میشود، از این رو ایدرو و معاونت صنایع وزارت صمت طی نشستهای متعدد با قطعه سازان و انجمنهای فعال توافق لازم برای تأمین ورق فولادی این واحدها را تا رفع مشکلات ثبت نامی ایشان در مدت مورد تفاهم انجام داده است. لذا هیچ خللی در تأمین ورق فولادی صنایع خودرو ایجاد نخواهد شد.

کمبود ورق فولادی در کشور داریم

در همین ارتباط مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: برخی از واحدهای قطعه سازی ورق فولادی را از بورس
می خریدند و در بازار می فروختند، از این رو برای رسیدن مواداولیه به تولیدکننده واقعی تدابیری اندیشیده شد. سهیل معمارباشی در گفتگو با مهر در مورد گلایه قطعه سازان نسبت به وضعیت تأمین ورق فولادی، اظهار داشت: حدود ۶ ماه دستورالعملی در وزارت صمت تدوین شد و با مصوبهای که از ستاد هماهنگی اقتصادی گرفتند، این دستورالعمل ابلاغ شده است. هدف اصلی این دستورالعمل شفاف سازی و رساندن مواد اولیه مورد نیاز به قیمت مناسب به واحدهای تولیدی واقعی است. مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: تولیدکنندگان واقعی که تأمین کننده نیازهای صنعت خودرو هستند نباید هیچ گونه نگرانی درخصوص تأمین ورق فولادی داشته باشند؛ قطعه سازان پروسه ثبت نام را باید حتماً در سامانه بهین یاب آغاز کنند و هر چه سریعتر تعیین سهمیه شوند. معمارباشی افزود: در ورق فولادی در کل کشور کمبود داریم لذا وقتی واحدهای تولیدی همراه با واحدهای واسطهای به بورس وارد میشوند، قیمت ورق با قیمت بسیار بالایی تعیین میشود و هزینه تمام شده را برای واحدهای تولیدی واقعی و صنعت خودرو افزایش میدهد؛ از این رو سعی داریم این سطح رقابت را با مدیریت کردن تقاضا کاهش دهیم اما هدف این نیست که واحد تولیدکننده با محدودیت مواجه شود. وی با بیان اینکه واحدها برای تأمین ورق فولادی به هیچ وجه نگران نباشند، تاکید کرد: راهکارها دیده شده و هر جا مشکلی باشد مشکل را حل میکنیم اما حتماً واحدها باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند و این موضوع تغییر ناپذیر است. مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد واحدهای خاطی، اظهار داشت: اینکه در بازار ورق فولادی وجود دارد به چه معناست؟ یعنی برخی از واحدها از بورس ورق فولادی خریدهاند و در بازار عرضه کردهاند؛ یعنی خرید به چرخه تولید ما وارد نشده است. همین مساله نشان داد که اتفاقاتی در حوزه ورق فولادی و قطعه سازی در حال رخ دادن است از این رو معاونت امور صنایع وزارت صمت برای مقابله با این مساله و کمک به واحدهای تولیدی واقعی ورود کرد. انتظارمان این است که واحدها نیز به ما کمک کنند تا این دستورالعمل کامل اجرا شود و هر جا مشکلی وجود داشت قطعاً مشکل را حل میکنیم. وی در مورد سقف زمانی خرید ورق فولادی به واسطه سامانه بهین یاب، گفت: آخرین مهلت ثبت نام در سامانه بهین یاب و تعیین سهمیه و خرید خردادماه است.